סערה בחברת החשמל: מאות קרובי משפחה נקלטו על-פי החשד בחברה בניגוד לנהלים

הפרשה התגלתה בעקבות ממצאי מבקר המדינה * הדירקטוריון הורה למבקר הפנים להגיש דו"ח מיוחד

פרשה חדשה של העסקת קרובי משפחה מסעירה בימים האחרונים את הרוחות בחברת החשמל. ל"גלובס" נודע, כי דירקטוריון חברת החשמל, בראשות היו"ר מוטי פרידמן, הורה למבקר הפנים, לבדוק חשד שהחברה קלטה מאות קרובי משפחה של עובדים, מעבר למותר ובניגוד לנהלים.

הדירקטוריון החליט לחקור את הנושא לאחר שנמצא חוסר התאמה בין המימצאים שהעביר משרד מבקר המדינה בעניין העסקת קרובי המשפחה לנתונים הפנימיים בחברת החשמל. במידה וממצאי המבקר יימצאו נכונים, המשמעות היא שחברת החשמל העסיקה יותר קרובי משפחה מכפי שדיווחה עליהם.

על רקע הפרשה, ועדת הביקורת בדירקטוריון חברת החשמל, דורשת להעמיד לבירור משמעתי 8 מתוך 11 מנהלי כוח האדם במחוזות החברה, זאת בחשד שחרגו מהנהלים ואישרו קליטת קרובי משפחה שלא כדין. חלק גדול ממנהלי כוח האדם במחוזות השונים בחברת החשמל, היו בעבר חברי הועד הארצי של חברת החשמל. על פי החשד שנבדק בדירקטוריון, בעשרות מקרים נקלטו בחברה קרובי משפחה של בכירים בהנהלה ובוועד. מקורות בדירקטוריון ציינו, כי מממצאים ראשונים עולה, שבחלק מהמקרים העובדים לא הצהירו על קירבת המשפחה בקורות החיים, ובזכות זה הצליחו להתקבל לעבודה.

מקורות בדירקטוריון ציינו, כי "אין ספק שמדובר בפרשה לא נעימה מבחינת החברה, אך הדירקטוריון נחוש להשלים את הבדיקה ולא לטאטא את אי הסדרים מתחת לשטיח". כפי שפורסם, משרד מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס צפוי לפרסם בקרוב דו"ח חמור בעניין העסקת קרובי משפחה בחברות הממשלתיות בהן חברת החשמל, רכבת ישראל, נמלי ישראל, רשות שדות התעופה ועוד.

דו"ח מבקר המדינה קבע בעבר כי חברת החשמל היפלתה לטובה קרובי משפחה של עובדים בעת קבלתם לעבודה. בדיקת המבקר העלתה כי מתוך 13,400 העובדים בחברה, 1,121 (8.3%) היו בני עובדים. הדו"ח מצא כי ל-37.5% מבכירי ההנהלה היו קרובי משפחה שהועסקו בחברה; ל-65% מחברי הוועד היו קרובי משפחה בחברה (לרובם יותר מאחד) ואילו ל-42% מהגימלאים הבכירים בחברת החשמל, היו קרובי משפחה שהועסקו בחברה.

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "במסגרת ישום המלצות טיוטת דו"ח מבקר המדינה (הדו"ח טרם פורסם), החליטה החברה לעדכן את מאגר נתוני כוח אדם של החברה באמצעות קובץ מרשם האוכלוסין, אשר עד עתה לא היה בידי החברה, וזאת כחלק מסדרה רחבה של הפקת לקחים לגבי סדרי קליטת עובדים. אשר להיקף החריגות שהתגלו בדו"ח מבקר המדינה, הדו"ח טרם פורסם ולכן מנועה החברה מלהתייחס בשלב זה לתוכנו ולממצאיו".

בחברת החשמל אמרו עוד כי "רובם המכריע של קרובי משפחה בהגדרה הרחבה, המועסקים כיום בחברה, נתקבלו במשך עשרות שנים, טרם הסדרת הנושא בדין במסגרת תקנות החברות הממשלתיות (העסקת קרובי משפחה).

זאת ועוד, יש לציין, כי אין איסור שבדין על קליטת והעסקת קרובי משפחה, אלא שיש לבצע את הקליטה בהתאם להליך המוסדר בתקנות, כפי שאכן נעשה".