מיסז'ניקוב: להחזיר את קצבאות הילדים, ולתת אותן כמענק מותנה רק למשפחות שישקיעו אותן בחינוך ילדיהן

בעקבות פרשת קצב: יו"ר ועדת הכספים יוזם גם חוק לשלילת זכויות מאישי ציבור שסרחו

יו"ר ועדת הכספים, סטס מיסז'ניקוב, יוזם חקיקה שתשלול זכויות שונות מאישי ציבור שסרחו. כך גילה היום מיסז'ניקוב, בכנס השנתי השני של רוה"ח שנפתח אתמול באילת, בעקבות פרשת הנשיא, משה קצב.

בהתייחסו לקצב, אמר מיסז'ניקוב, "אני לא רוצה להפוך את ועדת הכספים לבית דין שדה. הכי פשוט לשלול ממנו את כל הדברים שרק אפשר, כולל אזרחותו, אך ועדת הכספים צריכה לדון באחריות ולדון לגופו של עניין".

"אני חושב שהכי טוב שאנו נלך על חקיקה גורפת וכללית שכל שליח ציבור שמעל בתפקידו או הואשם, או שיש נגדו תיק ראיות מוצק והוא מואשם בפלילים, פי כמה וכמה אם יש עליו קלון, יישללו ממנו כל הזכויות של המדינה חוץ אולי מפנסיה, שזה לא בסמכותנו". הוסיף מיסז'ניקוב. לדבריו, "אני לא חושב שהאנשים האלה חושבים על התוצאות, אך לפחות שהמדינה לא תישא בהוצאות של מי שסרחו".

להחזיר את קצבאות הילדים ולעודד אוכלוסיות ע"י מס הכנסה שלילי

מיסז'ניקוב מציע להחזיר את קצבאות הילדים, ולתת אותן כמענק מותנה. על פי הצעתו, משפחות שישקיעו את הקצבאות בחינוך ילדיהן, יקבל את הכסף כמענק, אך אלה שלא ישקיעו את הכסף בחינוך יידרשו להחזיר את הכסף. לדבריו, "כך אולי נכריח שכבות מרובות ילדים להשקיע בחינוך ולצאת ממעגל העוני".

הצעה נוספת שמנה, היא לסבסד מכללות שייפעלו במיגזרים מסויימים. בהתייחסו לנושא מס הכנסה שלילי, אמר מיסז'ניקוב, כי מס הכנסה שלילי לא נותן מענה למשפחות ללא ילדים. לדבריו, "אנשים צעירים בני 21 שאולי הפכו לזוג, אולי לא צריכים לקבל מס הכנסה שלילי כתמריץ. אך מה קורה עם אותם בני 50 ו-65 שילדיהם עזבו את הבית והם נמצאים על סף רף משכורת מינימום? האם הם לא צריכים להיות מעודדים על ידי מס הכנסה שלילי? לדעתי זו טעות. זו אוכלוסיה שמורכבת מוותיקי הארץ וגם מעולים חדשים".

"בנוסף, מס הכנסה שלילי כלל לא נוגע לעצמאיים. כל מי שעצמאי במדינת ישראל הוא עשיר? לדעתי זו גם טעות מאוד גדולה. אנו עדיין לא מצאנו מנגנון אני לא רואה איך כל הכסף שנודע לעזור לעובד או לעצמאי - איך זה מגיע ישירות לעובדים ולא שוקע בחלקו אצל מעבידים. לא ראיתי איך המנגנונים האלה מסדירים את זה". הוסיף מיסז'ניקוב.

בהתייחסו לחבילת הרפורמות הנמצאת היום בוועדת הכספים, אמר כי הרפורמות אינן מביאות להגדלת צריכה מקומית פרטית, שכן צריכה מקומית פרטית גדלה כשהכנסות הציבור גדלות, בעוד שהרפורמות המוצעות לא מביאות להגדלת ההכנסות. לדברי מיסז'ניקוב, המצב היום מעודד בריחת מוחות מישראל לחו"ל. "יש לנו פער בין תל"ג ישראלי לאמריקאי מאוד גדול, הולך וגדל. וזה אומר שהמוחות המקצועיים שלא מוצאים עבודה בשכר ראוי פשוט בורחים מהארץ, וככל שאנו נלך ולא נתמודד עם הבעיה הזו, היא תלך ותחמיר".

בהתייחסו לרעיון פיזור הטבות המס בין מספר גדול יותר של איזורים, אמר מיסז'ניקוב, כי ברגע שיישללו הטבות מס מיישובים כמו קריית שמונה ושדרות, אף מומחה לא יגיע לשם. לדבריו, הטבות המס באיזורים אלה תורמות להתפתחות תעסוקתית, לצמיחה באיזורי הפריפריה, וצריך לבחון מחדש את הצעת החוק הממשלתית שמבקשת לבחון מחדש את מפת העדיפויות.