שי ברק מסיים את תפקידו כמנכ"ל גאון בית השקעות: פוטר או התפטר?

בעקבות ההודעה הרשמית שפרסם בית ההשקעות לגבי סיום ההתקשרות עם ברק, התפתחה היום מלחמת גרסאות בין הצדדים * גאון בית השקעות: "החלטנו לסיים את תפקידו של ברק" * ברק בתגובה: "נפגעתי מההודעה. החלטתי לסיים את תפקידי בעקבות מספר פניות אטרקטיביות שקיבלתי לאחרונה"

לא בכל יום מתפרסמות גרסאות סותרות לגבי עזיבה של בכיר בשוק ההון. היום הודיעה גאון אחזקות, שבבעלות איש העסקים בני גאון, כי בית ההשקעות גאון החליט לסיים את כהונתו של מנכ"ל החברה, שי ברק - תפקיד אותו מילא בשנתיים האחרונות. בהודעה טען בית ההשקעות שהחלפת ברק נדרשה לאחר שהושלם השינוי האסטרטגי והארגוני בחברה, וכי במקומו ימונו יצחק חלמיש, מייסד ומנכ"ל גאון שוקי הון, ושי פרמינגר, מנכ"ל גאון אחזקות ויו"ר גאון שוקי הון.

אבל ההודעה של גאון הייתה רק השלב הראשון במלחמת הגרסאות שהתפתחה היום. בצעד חריג למדי שכר ברק יועץ תקשורת, וטען כי הוא זה שפרש מתפקידו, ולא גאון היא שהחליטה לסיים את תפקידו. "החלטתי לסיים את תפקידי בעקבות מספר פניות אטרקטיביות שקיבלתי לאחרונה מחברות מובילות לניהול והקמה של מיזמים בשוק ההון, ובשבועות הקרובים אדע לאן פניי מועדות", מסר ברק בהודעה. הוא גם הקפיד להפיץ מייל בין עובדיו המודיע על פרישתו (ראו מסגרת מימין).

הגרסאות השונות לגבי דרך עזיבתו של ברק מעידות על מערכת יחסים שהייתה כנראה בעייתית בין שני הצדדים, ולא מן הנמנע שהיא הביאה לסיום עבודתו בחברה. לדברי גורמים בשוק ההון, ברק היה המנכ"ל המתאים ביותר לגאון בשנתיים האחרונות, אך כעת כשגדל בית ההשקעות באופן משמעותי קיים צורך שמישהו אחר יוביל את החברה קדימה.

נציין כי לא מעט מנהלים בכירים בשוק ההון התחלפו בשנה החולפת, על רקע השינויים שנעשו בענף והתחזקותם של הברוקרים הפרטיים. עם זאת, באף אחד מהמקרים לא נוצר מצב בו בית ההשקעות ונושא המשרה יוצאים בגרסאות סותרות. להפך, בלא מעט מקרים למרות שהמנכ"ל פוטר החליט בית ההשקעות להודיע שהמנכ"ל עזב, על מנת לסיים את הרומן בצורה יפה.

"הופתעתי ואף נפגעתי מההודעה של גאון", אמר היום ברק ל"גלובס". "לא מעט עובדים עזבו כשאני כיהנתי בתפקיד, ואף פעם לא יצאתי נגדם. אני מהדור שלא לוקח קשה כשעוזבים אותו. מה שעשיתי בגאון בשנתיים האחרונות לא עשו בחברה בעשר שנים. שיפרתי את הרווחיות והגדלתי את נכסי החברה. יחד עם זאת שוק ההון מייצר הצעות אטרקטיביות, וההזדמנויות באות כשראו את ההצלחה שלי".

שי ברק (36) נחשב לאחד מילדי הפלא של שוק ההון. בגיל 29 מונה למנכ"ל אילנות דיסקונט, ולמרות שנחשב למנכ"ל מוצלח עזב לאחר כשלוש שנים. ברק אמר אז כי פרש בשל הצעה שקיבל מבית ההשקעות מילניום, אך גורמים בשוק ההון מציינים כי העזיבה הייתה על רקע מערכת יחסים בעייתית עם הממונים אליו. בבית ההשקעות מילניום כיהן ברק כמנכ"ל במשך כשנה ואז עזב לתפקידו בגאון בית השקעות.

* שי ברק, מה התוכניות שלך כעת?

"יש לי שלוש הצעות קונקרטיות גם בשוק ההון ומחוצה לו, ובשבועות הקרובים כולם יידעו מה אני אעשה".

* מעבר בין שלושה תפקידים תוך כשלוש שנים לא נראה לך בעייתי?

"לא חיפשתי בכל פעם לעבור תפקיד. בכל מקום אליו הגעתי הצלחתי, הבאתי תוצאות ובעקבות זאת קבלתי הצעות. יכול להיות שמתישהו אני אתבגר ואהיה מיושב יותר".

שחקן בינוני מבחינת נתח שוק

הזרוע הפיננסית של גאון היא גאון שוקי הון, המנהלת נכסים בהיקף של כ-8 מיליארד שקל. זרוע זו כוללת את פעילות קופות הגמל של החברה בהיקף של 1.1 מיליארד שקל, תעודות הסל הדס המנהלות 3.5 מיליארד ואת גאון בית השקעות בה מנוהלים קרנות הנאמנות, ניהול התיקים ופעילות הברוקראז' והחיתום של החברה. ההכנסות של בית ההשקעות עמדו על 75.5 מיליון שקל בשנת 2006, עלייה של כ-36% לעומת שנת 2005. כדי לסבר את האוזן נציין, כי ההכנסות של בתי ההשקעות הנסחרים בבורסה צמחו בממוצע באותה תקופה ב-48%.

הזרוע הפיננסית של גאון עברה לא מעט שינויים בשנתיים האחרונות. החברה עברה מיתוג מחדש מאז רכשה גאון את חלקה של מנורה בחברה לפני כשנתיים וחצי. כמו כן, החלה החברה בסדרת רכישות, ביניהן חברת תעודות הסל הדס וקרנות הנאמנות של אוצרית. בנוסף, רשמה החברה צמיחה אורגנית בשנים האחרונות, ובשורה התחתונה היקף הנכסים של בית ההשקעות הופעל פי 4 תוך שנתיים וחצי.

יחד עם זאת, באותה תקופה בתי השקעות פרטיים אחרים הצליחו להשיג צמיחה מואצת יותר, וגאון נותרה אחד השחקנים הבינוניים מבחינת נתח שוק. בראיון ל"גלובס" לפני כשנה הצהיר ברק כי עד סוף 2006 תנהל גאון בית השקעות 13 מיליארד שקל. בפועל החברה מנהלת כיום רק 8 מיליארד שקל.

עם זאת, לפני כשבוע פורסם ב"גלובס" כי גאון אחזקות מתכוונת להרחיב את פעילות הזרוע הפיננסית שלה, וכי היא בוחנת אפשרות של ביצוע רכישה משמעותית של בית השקעות בינוני. זאת על מנת להכפיל את גודלו, ולהביא אותו לליגה של מנהלי הנכסים הגדולים בהיקף של 20 מיליארד שקל.