אלכסנדר משקביץ', מהיהודים העשירים בעולם - שותפו של שטיינמץ בחברת המכרות קוניקו

"פייננשל טיימס": נגד משקביץ' מתנהלת זה עשור חקירה פלילית בבלגיה על הלבנת כספים

אלכסנדר משקביץ', אחד היהודים העשירים בעולם, הוא שותפו של בני שטיינמץ לשליטה בחברת המכרות קוניקו (Cunico), כך חשף היום "פייננשל טיימס". אתמול דיווח ה"טלגרף" כי קוניקו מתכננת לבצע בחודשים הקרובים הנפקה ראשונית בשוק ההון הבריטי. לפי הפייננשל טיימס, בכוונת קוניקו לגייס בחודשיים הקרובים 600-800 מיליון דולר לפי שווי של 2-2.5 מיליארד דולר. קוניקו היא בעלת מכרות ניקל ונחושת במקדוניה, בזמביה ובחלק ממדינות הבלקן.

משקביץ', שהונו הוערך לאחרונה על-ידי מגזין ה"פורבס" ב-1.9 מיליארד דולר, מחזיק במחצית מהונה של קוניקו ביחד עם שני שותפיו, אליג'ון איברגימוב ופאתוח שודייב. השלושה מחזיקים בקוניקו באמצעות חברת ההשקעות שבבעלותם International Mineral Resources, בעוד שטיינמץ מחזיק ביתרת המניות באמצעות הקבוצה הפרטית שבבעלותו, Benny Steinmetz Group Resources.

משקביץ' (53) נולד וגדל בקירגיסטאן, אך את רוב פעילותו הוא מנהל מלונדון ומבריסל. בשנת 91', כשהוא בן 37, עלה לישראל, קיבל אזרחות ישראלית, אך העדיף לחזור ולגור בארץ מולדתו. ההשכלה האקדמית שלו כוללת דוקטורט בספרות וגם כהונה כדיקן באוניברסיטה מקומית בקירגיסטאן. לקראת אמצע שנות ה-80, נפגשה דרכו של משקביץ' עם זו של איברגימוב ושודייב, שניהם מוסלמים מאמינים, והשלושה הקימו את Eurasian Natural Resources Corporation, שנחשבת היום אחת מחברות הכרייה המובילות בקזחסטאן. ENRC צפויה בעצמה להשלים עד סוף השנה הנפקה ראשונה בבורסה הראשית של לונדון לפי שווי של 12 מיליארד דולר.

נגד השלושה מתנהלת זה למעלה מעשור חקירה פלילית בבלגיה, לפיה הם מואשמים בהלבנת כספים וזיוף מסמכים. לפי הפייננשל טיימס, מדובר בכספים ששימשו לעסקאות נדל"ן. השלושה מכחישים את ההאשמות נגדם.