עובדי חברת החשמל לוחצים: לא להדיח מנהלים שאישרו קליטת קרובי משפחה

בוועד כנראה חוששים מפיטורי עובדים * הבירור המשמעתי למנהלי כוח האדם ייערך בשבוע הקרוב

סערה בחברת החשמל בעקבות חשיפת "גלובס" אתמול (א'), לפיה מספר קרובי המשפחה המועסקים בחברה גבוה מכפי שדווח. ל"גלובס" נודע כי עובדי חברת החשמל מפעילים לחצים כבדים על ראשי החברה, היו"ר מוטי פרידמן והמנכ"ל אורי בן-נון, בדרישה שלא להעמיד לדין את מנהלי כוח האדם במחוזות החברה, שעל פי החשד אישרו את קליטת קרובי המשפחה בניגוד לנהלים.

ועד העובדים, בראשות מיקו צרפתי, חושש, ככל הנראה, מהאפשרות שההחלטה להעמיד לדין את מנהלי כוח האדם תביא לפיטורי עשרות עובדים שנקלטו בניגוד לנהלים. גורמים בדירקטוריון ציינו כי ועד העובדים העביר מסרים לפיהם לא יעבור לסדר היום במקרה של פגיעה בעובדים שנקלטו בשנים האחרונות.

ממצאים סותרים

כפי שפורסם אתמול ב"גלובס", מספר קרובי המשפחה המועסקים בחברת החשמל גבוה בהרבה מכפי שהוערך תחילה. הפרשה התפוצצה בעקבות חוסר התאמה בין הממצאים של מבקר המדינה בעניין העסקת קרובי המשפחה לנתונים הפנימיים בחברת החשמל. בעבר דיווחה החברה כי כ-1,100 קרובי משפחה בלבד מועסקים בחברת החשמל ואולם בדיקת המבקר הצביעה על סדר גודל של כ-3,000 עובדים.

בעקבות הממצאים החליטה ועדת הביקורת בדירקטוריון להעמיד לבירור משמעתי 8 מ-11 ממנהלי כוח האדם במחוזות חברת החשמל. חלק מהמנהלים כיהנו בעבר בתפקידים בכירים בוועד הארצי ועל פי החשד, אישרו קליטת קרובי משפחה בניגוד לנהלים.

עוד נודע, כי הדירקטוריון מאיץ את הטיפול בפרשה וצפוי לקיים את הבירור המשמעתי למנהלי כוח האדם כבר במהלך השבוע הקרוב. על-פי ההחלטה שהתקבלה, ועדה בה יהיו נציגים לכל האגפים בחברת החשמל תקיים את הבירור למנהלי כוח האדם. עם זאת, ישנם גורמים בדירקטוריון המביעים מורת רוח מעצם קיום הוועדה בטענה שיש להמתין קודם למסקנות מבקר הפנים של החברה שמונה לבדוק את הנושא.

בתוך כך, דחה היום בית הדין האזורי לעבודה את בקשת הנהלת החברה לחייב את העובדים להפסיק את העיצומים הקשורים להפלת מערכת ה-ERP בחברה. שופט בית הדין לעבודה, רמי כהן, קיבל את עמדת ועד העובדים לפיה הפעלת המערכת חיונית לקידום השינוי המבני ולכן לא ניתן לחייבם להפעילה כל עוד לא הושג הסכם עם העובדים בנושא.

חברת החשמל פנתה לבית הדין בבקשה להפסיק את העיצומים בטענה שהחברה לא תוכל להיערך בזמן להגשת הדו"חות לפי התקנים הבינלאומיים החדשים.

מוועד עובדי חברת החשמל נמסר בתגובה לנושא כי "מעולם לא דובר על הליך משפטי. קיים הליך משמעתי פנימי, היות ולא הייתה כל עבירה פלילית". תגובת הנהלת חברת החשמל לא התקבלה עד מועד פרסום הידיעה.