התנאי של חזקיהו להפיכת בנק הדואר למסחרי: הון עצמי של 150 מיליון שקל

המפקח על הבנקים דורש שהתהליך להפיכת בנק הדואר לתאגיד בנקאי ייעשה במקביל להפרטת חברת הדואר

המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, מתנה את הפיכת בנק הדואר לבנק מן המניין בהעמדת הון עצמי מינימלי של 150 מיליון שקל, העברת הפיקוח על בנק הדואר ממשרד התקשורת לידי בנק ישראל, וקיומו של גרעין שליטה, שיחזיק ב-50.1% מחברת ההחזקות. כך עולה ממכתב ששלח חזקיהו לחשב הכללי ירון זליכה בנושא "הסדרת הפעילות של בנק הדואר לקראת הפרטתו".

חזקיהו מתנגד להפרטת בנק הדואר במנותק מהפרטת חברת הדואר, ומצפה כי בנק ישראל ילווה את תהליך ההפרטה והפיכת בנק הדואר לתאגיד בנקאי. חזקיהו גם מדגיש כי הפיקוח על בנק הדואר צריך לעבור לבנק ישראל עוד בטרם יקבל בנק הדואר רישיון. "אם לא ייקבע מראש כי בנק הדואר יהפוך לתאגיד בנקאי, עמדתנו היא שהפיקוח על הדואר לא יהיה בידי הפיקוח על הבנקים", הוא כותב.

עמדת בנק ישראל היא לפעול להפיכת בנק הדואר לתאגיד בנקאי מן המניין וליישם זאת בתהליך ההפרטה של חברת הדואר. "בנק הדואר צריך להרחיב את שירותיו באופן הדרגתי הן כיצרן שירותים והן כמשווק שירותים, זאת תוך עדיפות ניכרת לגוף זר עם ניסיון בתחום הבנקאות, שייתן לבנק הדואר ערך מוסף ויתחרה בבנקים", כותב חזקיהו.

חזקיהו ממליץ על שינוי מבנה ההחזקות של חברת הדואר ובנק הדואר באופן שתתאפשר עצמאות לבנק הדואר. לדעתו, המבנה הרצוי הוא חברת החזקות שתחזיק בשתי חברות בנות: חברת הדואר ובנק הדואר. עוד דורש חזקיהו כי בבנק הדואר תהיה תשתית ארגונית, הכוללת דירקטוריון, ועדת ביקורת וביקורת פנימית לפי סטנדרטים מקובלים בבנקים. עוד סבור חזקיהו כי יש להעביר את מרבית תמורת ההפרטה לבנק הדואר.

רשות החברות הממשלתיות הציעה במארס האחרון מתווה הפרטה שבמסגרתו יימכרו עד 31 במאי 2008 עד 49% ממניות חברת הדואר בהנפקה לציבור בבורסה בתל אביב, ובהמשך, יימכרו יתרת האחזקות במכירה פרטית למשקיע אסטרטגי.

בתפיסת האוצר, הפרטת חברת הדואר אמורה להכניס לענף הבנקאות המקומי גוף שיוכל לנצל את יתרון הסינוף שלו (לבנק הדואר כ-700 סניפים בפריסה ארצית) ולהעמיד תחרות קמעונית אמיתית לבנקים המסחריים, בייחוד לבנקים הגדולים: הפועלים ולאומי.