שר האוצר הטרי בר-און נכנס הבוקר בשערי משרד האוצר ליום של פגישות לא פורמליות

השר הנכנס הפתיע את הצלמים כשהגיח מסובארו אפורה ולא מוולבו ממשלתית לבנה; טקס החילופים הרשמי - ביום א'

היום (ה') בשעה 10:00 בבוקר נכנס שר האוצר החדש, רוני בר-און, בשערי משרד האוצר. בר-און הפתיע את הצלמים והגיע בסובארו סטיישן אפורה, ולא בוולבו ממשלתית לבנה. בר-און הגיע כדי לקיים היום פגישות לא פורמליות עם מנכ"ל המשרד ירום אריאב, ועם ההנהלה הבכירה וראשי האגפים. טקס החילופים הרשמי של שרי האוצר ייערך רק ביום א'.

בפגישתו עם אריאב ביקש ממנו בר-און להמשיך בתפקידו. אריאב נענה לבקשה. בר-און הביע בו אמון מלא אריאב סקר בפניו את תוכנית העבודה של המשרד עד לסוף 2007. בתום הפגישה עם אריאב נפגש בר-און עם הממונה על התקציבים, קובי הבר, ועם סגניו. בר-און החליט למנות את הבר ליו"ר ועדת איתור למינוי מנכ"ל חדש לרשות החברות הממשלתיות במקום איל גבאי, שפרש. לחברה מונו גם נציב שירות המדינה, עו"ד שמואל הולנדר, והממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן. לוועדה ימונו שני חברים נוספים והיא תחל בעודתה מיידית.

בשבוע הבא ימשיך בר-און בסבב הפגישות עם שאר ראשי האגפים, ובהם החשב הכללי, ירון זליכה.

במסגרת ההכנות לכניסתו לתפקיד, קיבל בר-און תדרוך על ההכנות להעברת תקציב 2008 בממשלה ובכנסת בחודשיים הקרובים. במשרד האוצר לא מתכוונים להעניק לבר-און ימי חסד. כבר ביום ראשון, מיד לאחר טקס כניסתו לתפקיד, תדון הממשלה בקיצוץ הרוחב בתקציב השוטף למימון התוספות לתקציבי הביטחון והחינוך בסך 1.3 מיליארד שקל, שיפחית 6% מתקציבי הקניות של המשרדים, למעט בשירותים החברתיים.

ראשי האוצר הציגו תרחיש לקיצוץ של כ-8.5 מיליארד שקל על-פי הטייס האוטומטי. התחייבויות הממשלה עד כה לשנה הבאה מסתכמות כבר ב-12.5 מיליארד שקל, בלי החקיקה הפרטית, אף שהממשלה רשאית להגדיל את הוצאותיה על-פי החוק רק ב-4 מיליארד שקל. מצרפי התקציב ל-2008 כוללים בין השאר: צמיחה של 4.2%, גירעון תקציבי של 1.5% לעומת יעד של 2.9%, גידול הוצאות הממשלה ב-1.7%, החרגה לגבי 2.5 מיליארד שקל נוספים שיועברו למימון מלחמת לבנון השנייה, שמירה על השכר הריאלי ואי תשלום תוספות שכר, המשך הפחתת נטל החוב בתוצר.

על שולחנו של שר האוצר הונחו גם "שלושת המוקשים הלוהטים" בתחום השכר: דרישת ההסתדרות לתוספות שכר של 13% בסכום כולל של כ-10 מיליארד שקל, מהלכי השכר בחברת החשמל והסכם השכר בבנק ישראל. במרכז מהלכי השכר בחברה החשמל - החלטה של הממונה על השכר, אלי כהן, להשבת עודפי כספים ששולמו לבכירים בכ-100 מיליון שקל. בעניין בנק ישראל, ההחלטה שכפה רה"מ אהוד אולמרט על כהן, בניגוד לעמדתו המקצועית, לתשלום שכר מנכ"ל ממשלתי לכ-68 עובדים חדשים בבנק, העלתה חששות כבדים בקרב בכירי האוצר.

מספר בכירים באוצר טענו כי הטונים הצורמים בעניין מצריכים את הגנת שר האוצר. כהן סבור, כי על-פי המלצת היועץ המשפטי, מני מזוז, שר האוצר הוא הגורם המוסמך שצריך לאשר את הסכם השכר הכולל בבנק ישראל שהתייחס הן לעובדי דור א', הן לעובדי דור ב' והן לעניין השבות הכספים העודפים שקיבלו לכאורה עובדים וגמלאים של בנק ישראל מינואר 1998, בהיקף העולה על 100 מיליון שקל.