לשחות עם כרישים: האינדיקטורים לזיהוי שוק יורד שישמשו אתכם ביום סגריר

השוק תנודתי? אתם מריחים שהוא עומד לרדת ועלול לנגוס לכם בתשואות? אלה לא בהכרח חדשות רעות, מפני שגם בשוק יורד אפשר להרוויח * המדריך לזיהוי שוק יורד באמצעות פרמטרים כמותיים ברורים

אף פעמון לא מצלצל כשהשוק מתחיל לרדת, וכל אינדיקטור מושכל לזיהוי השוק נתון לפרשנות. אומרים שכשהציבור נכנס בהמוניו לבורסה, זה האות למשקיע הזהיר. אבל מי זה הציבור להבדיל מהמשקיע הזהיר? לאיזה הגדרה עונים נהגי מוניות, מרצים להיסטוריה באוניברסיטה או עיתונאים? ואולי הם נכנסים לבורסה כי אין אופציה אלטרנטיבית טובה יותר? גם המצב הביטחוני או הגיאו-פוליטי נחשב לסיבה מוכחת לירידות. אז איך תסבירו את העוצמה שהפגין השוק בזמן מלחמת לבנון השנייה? ומי מבטיח שאת החוסן הזה נראה באתגר הביטחוני הבא?

למרבה המזל, יש כמה אינדיקטורים מספריים ברורים יותר, שמאפשרים לזהות את שינוי המגמה. בעזרתם של אורלי אלעד, מנהלת יחידת הייעוץ והמחקר בבנק הבינלאומי, ותמיר פורת, סמנכ"ל השקעות ופיתוח בכלל פיננסים בטוחה, נציג לכם מספר פעמוני אזהרה רציונליים, בהירים ונהירים שיוכלו לשמש אתכם ביום סגריר.

המדיניות המוניטרית

יש קשר הפוך בין המדיניות המוניטרית, שקובעת את רמת הריבית במשק, לבין שוק המניות, אומרת אלעד (ראו גרף מצורף). כשהריבית עולה, המכשירים הסולידיים שמנפיקה המדינה (אג"ח) הופכים לאטרקטיביים יותר, ויורדת כדאיות ההשקעה באפיקים מסוכנים יותר, כמו אופציות, מניות ואג"ח קונצרניות.

הריבית עולה, היא מסבירה, כשגובר החשש מסכנה אינפלציונית, ובדרך כלל, כל עליית מדרגה באינפלציה גורמת מייד לעליית הריבית - גם ריבית בנק ישראל וגם ריבית השוק. בתגובה, אפיקי ההשקעה המרכזיים בבורסה, מניות ואג"ח, נופלים. עליית הריבית משפיעה בכיוון נוסף: כשהריבית גבוהה יותר, מחיר הכסף עולה, ולחברות כדאי פחות לגייס הון. בשורה התחתונה, זה פוגע ברווחיות שלהן.

התנהגות שוק ההנפקות

בשנה שלפני מפולת בשוק ההון כמות ההנפקות גדלה בצורה משמעותית, אומרת אלעד (ראו גרף מצורף). לכן, "יש מקום לבחון את זהות החברות המנפיקות, ולוודא שאכן יש פעילות ממשית שעומדת מאחוריהן. ריבוי ההנפקות, ובעיקר של חברות ללא פעילות או ללא רווח, יכול להיות אינדיקציה לשינוי מגמה בשוק ההון".

הצריכה הפרטית

חשוב לעקוב אחרי הצריכה הפרטית והתנהגות הענפים שקשורים אליה, גם בשוק ההון המקומי וגם בעולם. ענף הקמעונאות האמריקני, אומרת אלעד, נחשב לדופק של הכלכלה, שמונעת בעיקר על ידי הצריכה הפרטית. "ירידה בצריכה עלולה להוביל למיתון להשפיע באופן שלילי על המגזר העסקי, ולבוא לידי ביטוי, בסופו של דבר, בשוק ההון", אומרת אלעד.

התנהגות השווקים הגלובליים

ב-2007 ראינו פעמיים איך טלטלה בשווקים המתעוררים מתגלגלת תוך שעות ספורות לכל שוקי העולם, כולל שוק ההון הישראלי. אלעד מבהירה שחשוב לעקוב אחרי התנהגות השווקים האלה, ובמיוחד אחרי כלכלת ארה"ב, שהיא המובילה בעולם. האינדיקטורים שחשוב לעקוב אחריהם הם הריבית על האג"ח הארוכות בארה"ב, שמלמדות על החלטות הריבית, ונתוני המאקרו.

כך תרוויחו משוק תנודתי

נניח שעקבתם אחרי האינדיקטורים של אלעד, והגעתם למסקנה שהשוק מתחיל מהלך של ירידה. מה עכשיו? "גם משקיעים מקצועיים מרוויחים בשוק יורד, וקיימים מוצרים פיננסיים שמאפשרים להתגונן מירידות בשוק ואף להרוויח", אומר תמיר פורת מכלל פיננסים בטוחה. הנה כמה אפשרויות:

* פיזור של תיק ההשקעות. אלעד מאמינה שההשקעה בבורסה צריכה להיעשות לאורך זמן, ומתוך אמונה במגמה חיובית בטווח הארוך. לכן, מדי פעם נכון להשתמש במכשיר ספציפי שמאפשר להניב רווח מהירידות, אבל זו לא יכולה להיות אסטרטגיית השקעה לטווח ארוך. ואחת האסטרטגיות שהיא ממליצה עליה היא פיזור תיק ההשקעות - גם מניות, גם אג"ח וגם השקעה במספר מטבעות. אלעד מעדיפה השקעה במניות ספציפיות שנבחרו באופן סלקטיבי ולא במדדים. היא תומכת בענפים דפנסיביים כמו ביטחון ופרמצבטיקה, ובמניות דיבידנד, שמניבות תשואה מעבר לשינוי במחיר המניה.

* תעודות שורט. אלעד ופורת ממליצים להשקיע בתעודות שורט, שמאפשרות למשקיע להרוויח משוק יורד. תעודות השורט, מסביר פורת, עוקבות במהופך אחרי מדד מניות, שער מטבע או מחיר סחורות. כשהם יורדים - אתם מרוויחים. למכשיר הזה מספר יתרונות, אומר פורת. "מדובר בכלי השקעה נוח ונזיל, שמאפשר לקבל תשואה של מדד שלם על ידי רכישת נייר ערך אחד בלבד. התעודות סחירות ואפשר לבצע עסקאות בכל רגע נתון במהלך המסחר, והעלות נמוכה יחסית לאלטרנטיבות. אלעד מזהירה שהתעודות ממונפות, והמינוף משתנה עם תנודות המדד. "לאחרונה הונפקו לראשונה תעודות סל בשורט ממונף, פי 2 ופי 3, שיציגו בכל יום את ההופכי של תשואת המדד, פי 2 או 3".

* קרנות עם חשיפה הפוכה לנכס הבסיס. הקרנות האלה, אומר פורת, מאפשרות להרוויח משוק מניות יורד, כי הן מנצלות מצבי שוק משתנים. "נכון להיום יש רק קרן אחת כזו, בעלת חשיפה הפוכה למדד תל-אביב 25. כלומר כשהמדד יורד הקרן עולה, ולהיפך", הוא מסביר. היתרון של הקרן בכך שכמו כל קרן נאמנות, היא מנוהלת על ידי מנהל השקעות שחותר להשיג תשואה גבוהה מהמדד, וכשהשוק עולה - מצב לא רצוי לקרן - המנהל יפעל למזער את הפגיעה בתשואה ללקוח.

* אופציות. "באמצעות אופציות המשקיע יכול לייצר לעצמו מגוון אסטרטגיות שמתאימות למצבי שוק שונים, ולנהל אותן לפי ההתפתחויות בשוק", מסביר פורת. למשל, מי שסבור שמדד תל-אביב 25 צפוי לרדת, ומחזיק תיק מניות בעל הרכב דומה למדד, יכול לקנות אופציות PUT. נשמע קל ופשוט, אבל פורת מדגיש שההשקעה באופציות כרוכה בסיכון גבוה ודורשת ידע ומיומנות מקצועיים ובטחונות. צריך לדעת מתי לקנות, איך לתמחר, לעקוב וכו'.

ריבית