אמפא נדל"ן: "נבנה את בניין המשרדים המפואר בת"א"

אמפא תבנה 45 קומות משרדים ביגאל אלון בת"א, ב"סטנדרט בנייה לפי 'בניין חכם', כלומר, קירות מזכוכית ואלומיניום, מכון כושר, שטחי ציבור נרחבים, אולמות לובי מרווחים ועוד"

תולי צדר, יו"ר אמפא נדל"ן, התחיל את הראיון ל"גלובס" בסיפור מלא ערגה על מפעל מקררי אמקור לשעבר, שהוקם בשנות ה-50 על-ידי חברת האם אמפא (1933), ושהיה לאימפריה בתעשייה הישראלית לאורך שנים. על חורבותיו של המפעל הנוסטלגי מוקם פרויקט אמפא TLV, פרויקט הליבה של החברה, מיזם נדל"ני על ציר יגאל אלון בתל אביב.

אמפא נדל"ן הוקמה ב-1999, ונמצאת בבעלות משותפת של אמפא 50% ושל האחים נקש 50%. בסוף השבוע (ה') השיקה אמפא נדל"ן את מתחם אמפא TLV באירוע חגיגי. צדר לא מהסס להצהיר, כי "מדובר בבניין המשרדים הכי מפואר שיקום בתל אביב. מעבר בין מפעל ותיק לייצור מקררים לפרויקט נדל"ן מודרני, מראה את שינויי התקופה יותר מכל דבר אחר".

גלובס: המושכות חזרו לידיים של אמפא, והסוס הוותיק חוזר לדהור?

צדר: "אפשר לומר כך. בשנת 2002 החלטנו להקים פרויקט נדל"ני על שטחו של מפעל מקררי אמקור, פרויקט המשלב מגורים, משרדים ומסחר. המשוכות שהיה עלינו לעבור היו לא פשוטות. ראשית נכנסנו ב-2001 למיתון, וב-2002 חודש חוזה החכירה לאחר תשלום דמי היוון על הקרקע, אותה אנו חוכרים מממ"י (6 דונם) ועיריית תל אביב (19 דונם). כמו כן, היה עלינו לשנות את התב"ע מייעוד תעסוקה לייעוד מעורב של מגורים, מסחר ומשרדים, וזהו תהליך איטי ומפרך. את האור ראינו רק ב-2006, שנה בה הביקוש למשרדים חזר לעלות. עבדנו לאט לאט, אבל לא טעינו. המתחם ישגשג. יש ביקוש גדול למשרדים בציר איילון".

- ממה מורכב הפרויקט?

"הפרויקט משתרע על שטח של 25 דונם ויכלול 70 אלף מ"ר משרדים, 40 אלף מ"ר מגורים, 4,000 מ"ר למסחר ו-1,700 מ"ר של מרתפים, אותם יאיישו חנויות. שלב ב', סנטרל פארק, יועד למגורים, ואילו שלבים א' ו-ג' מיועדים למשרדים.

"בשלב א' מדובר בבניין בן 7 קומות על שטח של 20 אלף מ"ר. שיווקו נמשך שנתיים ואכלוסו המלא ארך שנה והסתיים בשבוע האחרון. שכר הדירה לעסקאות קודמות עומד על 16.5 דולר למ"ר. עסקאות עתידיות ישלמו מעל ל-20 דולר למ"ר. החוזים נחתמו לתקופה של 5 שנים, למעט אסותא ומכבי, החתומות ל-10 שנים.

"שלב ב' הוא פרויקט סנטרל פארק המדובר, המיועד לאנשי היי-טק בלבד. מתוכננים שני מגדלים בני כ-30 קומות, ובסה"כ 326 דירות בנות 2.5 עד 5 חדרים. כל הדירות כבר נמכרו, והבנייה תחל בעוד מספר חודשים.

"בשלב ג' יקום מגדל משרדים בן 45 קומות, על פינת רחוב יגאל אלון ורחוב תובל, בשטח של 53 אלף מ"ר. הבניין בבעלות שווה עם חברת אלקטרה בע"מ, וייבנה בהשקעה של מיליארד שקל. שווי הפרויקט הגמור נאמד ב-750 מיליון שקל. התשואה הצפויה עומדת על 12%".

- דמי השכירות אינם נמוכים ביחס למחיר השוק כיום?

"שיווקנו את הבניין לפני שנתיים, כשהמחירים היו בשפל. לא היתה לנו ברירה. עם זאת, קיבלנו 16.5 דולר למ"ר כשהמחירים אז עמדו על 12 דולר למ"ר בממוצע".

- מה מביא אותך להצהיר בכזה בטחון כי זה יהיה מגדל משרדים הכי מפואר בתל אביב?

"זה מה שקבענו כהחלטה אסטרטגית. סטנדרט הבנייה הוא לפי 'בניין חכם'. כלומר, קירות מזכוכית ואלומיניום, מכון כושר, שטחי ציבור נרחבים, אולמות לובי מרווחים. אדריכל הפרויקט יהיה משרד יסקי, מור, סיון אדריכלים. על-פי התכנון, הבינוי והפיתוח יסתיימו בשנת 2010. בנוסף, המתחמים הזנוחים הנמצאים בסמוך, עליהם יושבים מוסכים, מפעל הארגז ועוד, יעברו מהפך בתוך שנתיים. יקומו פארקים ציבוריים, שטחי מסחר, גשר הולכי רגל. כבר היום אין שטחים להציע במקום, למרות הביקוש".