אשטרום-דרגדוס תובעת כמיליארד שקל מרשות הנמלים בשל נזקים כספיים מפרויקט נמל היובל

בתביעה בת כ-470 עמודים נטען כי נזקי העתק נגרמו לחברות כתוצאה מניהול לקוי של הפרויקט ע"י ההנהלה שרשות הנמלים בחרה להובילו

השותפות הישראלית-ספרדית אשטרום-דרגדוס, שזכתה במכרז להרחבת נמל אשדוד במסגרת "נמל היובל", תובעת מרשות הנמלים וממנהל הפרויקט מטעמה, דן הלבר, פיצוי בסך 962 מיליון שקל, בשל הנזקים הכספיים שנגרמו לה, לטענתה, כתוצאה מהתנהלותם הכושלת בפרויקט.

הקבוצה הזוכה התחייבה להשלים את הקמת שובר הגלים בנמל ו-3 רציפים עד סוף 2004 במסגרת פרויקט הדגל של רשות הנמלים (כיום נמלי ישראל).

המדינה טוענת כי מהר מאוד התברר כי הקבוצה הזוכה אינה ערוכה לביצוע העבודות. בנוסף, פרצה באותה עת האינתיפאדה שגרמה לקשיים רבים מאחר שהספרדים נמנעו בתקופה מסוימת משליחת עובדים לישראל. לבסוף, נמל היובל באשדוד נפתח רק ביולי 2005 לתקופת הרצה, ונחנך רשמית רק בינואר 2007, כמעט שלוש שנים אחרי המועד המקורי.

בתביעה בת כ-470 עמודים שהגישה היום (א') השותפות למחוזי בתל-אביב, באמצעות עוה"ד שוקי חורש ובני שפר ממשרד ש. הורוביץ ושות', נטען כי נזקי העתק נגרמו לחברות כתוצאה מניהול לקוי של הפרויקט על-ידי ההנהלה שבחרה רשות הנמלים להובילו.

"אילו הרשות והלבר לא היו מפרים את החוזה, פועלים בחוסר תום-לב ומציבים דרישות חדשות ובלתי מקצועיות מעבר לתנאי המפרט ולתוכניות - השותפות היתה עומדת בלו"ז המתוכנן ואף מקדימה אותו, בהתאם ללו"ז שהציעה".

לטענת השותפות, הרשות הפרה את החוזה שבינה ובין דרגדוס-אשטרום, שינתה את הוראותיו במהלך הפרויקט, הוסיפה דרישות רבות ללא הצדקה מקצועית, הציבה תנאים בלתי מוצדקים לביצוע העבודות, ומנעה מהשותפות לבצע את שיטות הביצוע המקצועיות שנכללו בהצעה המקורית, וכן לא שילמה בעבור עבודות שבוצעו בפרויקט.

בעקבות התנהלות בלתי מקצועית זו, כך נטען, ובעקבות חוסר הניסיון בבניית נמלי-ים של מנהל הפרויקט נגרם עיכוב של כשלוש שנים בעבודות הבנייה של נמל היובל, ולכן הבנייה נמשכה כשש שנים והסתיימה רק בתחילת השנה הנוכחית.

בתביעה נטען, כי רשות הנמלים חייבת לכבד את החוזה שעליו חתמה עם דרגדוס-אשטרום, ועליה לפצות את החברות על הנזקים שנגרמו לה כתוצאה מניהול לקוי של פרויקט נמל היובל.

סכום התביעה מורכב, בין היתר, מפיצוי בסך חצי מיליארד שקל בגין הנזק שנגרם לה בעיכוב הפרויקט והסכום בו "נקנסה" השותפות על-ידי רשות הנמלים; תביעות כספיות בסך 184 מיליון שקל בגין שובר הגלים והרציפים השונים; 92 מיליון שקל בגין נזקי האינתיפאדה, ותביעות כספיות על הפרת אחרות לכאורה.

טרם הוגש כתב הגנה. ככל הידוע, רשות הנמלים מתכוונת להגיש תביעה שכנגד, בטענה שהאיחור בהקמת הנמל נבע רק מהתנהלותה הכושלת והלא מקצועית של הקבוצה הזוכה. (ת.א. 2127/07).