מורגן סטנלי בעקבות מדד יוני: פישר ישנה את המדיניות המוניטרית ויפסיק להתמקד בשער הדולר

[לפורטל הפיננסי] האנליסט סביק סרחאן: "מדד חודש יוני מחזק את ההערכות לפיהן המשק נמצא במיקום מסוכן בסייקל הכלכלי"; מוסיף להעריך כי השקל מתומחר בחסר מול הדולר ובייחוד מול האירו

מדד המחירים לצרכן לחודש יוני, שעלה באורח מפתיע ב-0.7%, יביא בהמשך השנה את בנק ישראל לשנות את מדיניותו המוניטירית, מדגש עקיף על רמות המחירים לפי שער הדולר, כפי שהיה בשנה האחרונה לדגש על שמירה על רמות מחירים ניטראליות כפי שדורש יעד האינפלציה של בנק ישראל והממשלה.

כך, מכל מקום, סבור סביק סרחאן, אנליסט בנק ההשקעות מורגן סטנלי, המכסה גם את המשק הישראלי.

המדיניות החדשה אליה מכוון סרחאן היא כמובן הידוק מוניטרי - הכלי האפקטיבי היחיד העומד בידיו של הבנק המרכזי במטרה ליצור יציבות מחירים בשוק.

להערכת סראחן, הנגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, ישנה המדיניות המוניטרית בעקבות מדד יוני ויפסיק להתמקד בשער הדולר. להערכתו, השקל מתומחר בחסר מול הדולר ובייחוד מול האירו.

לדעת סרחאן, המשק הישראלי סיפק לאחרונה מספר פרמטרים מאקרו כלכליים המצביעים כי מיקום הכלכלה המקומית בסייקל העסקי מצביע על כך שנסגרו פערי התוצר במשק. לכן, על אף הצמיחה המואצת במשק, נותרה האינפלציה ברמות נמוכות ואף צנחה בסוף שנת 2006 ותחילת השנה הנוכחית לטריטוריה השלילית, קרי דיפלציה.

סגירת פער התוצר במשק, במקביל לעלייה בצריכה הפרטית, עשויים, לדעת אנליסט מורגן סטנלי, לגרום לעליית מחירים במשק; מצב אליו ייאלץ בנק ישראל להתייחס בעתיד על מנת לא לסטות מהיעד, והפעם משיעורו העליון, 3%.

עם זאת, המשק עדיין לא קרוב לתקרה זו ולכן סרחאן צופה כי ההידוק המוניטרי לא יחל בתקופה הקרובה, אלא רק לקראת סוף השנה. הוא צופה כי שיעור האינפלציה בסיום 2007 יעמוד על רמה של 2.2%.

בין האינדיקטורים לכך שפער התוצר במשק הולך ונסגר, מציין כלכלן מורגן סטנלי את שיעור האבטלה במשק, שירד לרמתו הנמוכה ביותר בעשר השנים האחרונות. זאת במקביל לעלייה בהוצאות השכר במשק והאטה בצמיחת שיעורי הפיריון דבר שמביא בשקלול השניים לעלייה בעלות יחידת תפוקה המהווה פרמטר חשוב לבחינת לחצי אינפלציה.

האינדיקטורים הללו, יחד עם החלשות השקל והמדד המפתיע ביוני, מסמנים כי אפקט הדיפלציה הזמנית במשק, שנגרמה בשל חולשתו של הדולר, הסתיים. סרחאן מציין בנוסף כי המגמה הגלובלית של של החודשים האחרונים, בה ירדו מחירי המזון והאנרגיה, דבר שסייע גם הוא לירידת המחירים בארץ, הסתיימה גם היא.