זיל פלדמן השלים את רכישת פולאר השקעות; "אהפוך אותה לכלי פנטסטי"

בעל השליטה החדש ניתק את חבל הטבור של החברה מקבוצת שרפ"ק שאיתה היא מזוהה * בראיון ראשון בכובעו החדש מסביר פלדמן אילו מהלכים בוני אמון בכוונתו לבצע

ההתפתחויות והחקירות בעניינו של אביגדור קלנר דחקו לשוליים את כל סוגיית העברת השליטה בפולאר השקעות מקבוצת שרפ"ק לידיו של זיל פלדמן. היום השלים פלדמן סופית את רכישת השליטה בפולאר השקעות, ובכך למעשה תם עידן משמעותי ומעורר מחלוקת בשוק ההון בכלל ובקבוצת פולאר בפרט - עידן קבוצת שרפ"ק. לפלדמן הוקצו 39.9% ממניות החברה לפי מחיר מניה של 61.09 שקל תמורת 207 מיליון שקל. במקביל ניתנה לפלדמן אופציה לעבות את אחיזתו ב-7.5% תמורת מחיר מימוש זהה למחיר ההקצאה (מדובר על הטבה של 6.9 מיליון שקל, שכן מחיר המימוש כבר 'בתוך הכסף', למרות שבעת ההקצאה הוא היה מחוץ לכסף).

מלבד חילופי האישים במשרות הבכירות בחברה הופכת פולאר השקעות מחברת אחזקות לממוקדת נדל"ן. כמו כן, נציין, כי בין השנים 2004-2006 קטן הונה העצמי של החברה בכ-70 מיליון שקל, בעיקר בשל דיבידנד בעין שחילקה. על רקע העברת הלפיד העניק פלדמן ל"גלובס" ראיון ראשון תחת כובעו החדש כבעל השליטה בפולאר השקעות.

"אביגדור נקלע לסיטואציה לא נעימה, אבל הוא בן-אדם נהדר, ואני מקווה שבסופו של דבר הכול ילך לטובתו. שרם ופודים ימשיכו כחברי דירקטוריון בחברה, כך שנמשיך לשתף פעולה", פתח פלדמן בכך שהתייחס קודם כל לסוגיה המביכה.

* למה דווקא פולאר?

פלדמן: "אני מכיר את קבוצת שרפ"ק כבר משנת 2000 . לציבור לא היה ביטחון בהנהלה הקודמת, וזו אחת הסיבות שעשיתי עסקה טובה. חיפשתי כלי לעשות באמצעותו עסקים מסביב לעולם. זו תהיה הפעם הראשונה שלי בתור ציבורי, ואני אהפוך את פולאר לכלי פנטסטי".

* בעת החתימה הראשונית אמרת שתשקיעו בשנתיים הקרובות מיליארד דולר. מה היעד כעת?

"קשה לי לדבר במספרים מדויקים. פולאר תהפוך לקבוצה מאוד גמישה, ועם מינוף גבוה שיגיע ממוסדות אמריקניים, ואני מאמין שנגדל יפה מאוד. ביחד עם דובי וייס (מנכ"ל פולאר בינלאומי, שיהפוך למנכ"ל פולאר השקעות - א.ש.) ואישים נוספים שנגייס, נהפוך את החברה למשהו מיוחד. בעבר הקבוצה הייתה בין 10 החברות הגדולות בארץ, ואני מקווה שנחדש את הצמיחה כדי לזכות באמון בעלי המניות".

* איפה אתם מתכוונים להשקיע?

"נתמקד בשווקים מתפתחים, שם הסייקלים רק התחילו. נסתובב בכל העולם, בעיקר במזרח אסיה ומזרח אירופה, אבל גם בארצות-הברית".

דגש על קמבודיה ווייטנאם

פלדמן והמנכ"ל דובי וייס מכירים מקרוב את השוק הסיני, שצפוי להוות גורם חשוב מאוד בפעילותה של פולאר השקעות. חוץ מאשר סין, פוזלים פלדמן ווייס גם למדינות אחרות במזרח הרחוק עם דגש על קמבודיה ווייטנאם. "רוב השווקים במזרח, למשל הודו וסין, הם רק בתחילת הדרך. וייטנאם וקמבודיה, וכך גם ארצות מסוימות במזרח אירופה, רק החלו לטפס. שווקים אלו מונעים על-ידי ביקושים הולכים וגוברים. קמבודיה היא למעשה סין של לפני חמש שנים, ווייטנאם היא סין של לפני 10 שנים. התל"ג עולה, האוכלוסייה הופכת יותר ויותר משכילה, ובמקומות כאלו, כאשר יש יציבות פוליטית ועידוד ממשלתי, כדאי להשקיע. נשקיע גם בארצות-הברית", אומר פלדמן.

* בשוק האמריקני אתה מושקע באופן פרטי. אתה שוקל להעביר את הנכסים שלך לפלטפורמה הציבורית באמצעות עסקאות בעלי עניין?

"בשלב זה, לא".

* תפעלו גם במערב אירופה?

"המחירים שם מאוד גבוהים, אבל למשל בגרמניה הסייקל רק מתחיל לעלות. באופן כללי, באזורים שבהם המחירים כבר יקרים, ניכנס עם שותפים שרכשו את השטחים לפני כמה שנים".

* מה הערך המוסף שתביא איתך לפולאר, חוץ מהניסיון והרקורד?

"המוסדיים הזרים פונים אלי כל הזמן. הם מחפשים משקיעים בעלי ניסיון בשוק האמריקני שרוצים להתרחב בשאר העולם, ואנחנו מתאימים לדפוס פעולה כזה. לכן, אפעל איתם בהרבה מקרים".

* מה לגבי השוק המקומי?

"אני אמנם ציוני, אבל השוק הישראלי קטן ועמוס, ואינו עמוק כמו אחרים. לא נתרכז בישראל, למרות שעדיין ניתן למצוא הזדמנויות. למשל, יש לי חברים באמריקה שמתעניינים ברכישת קונדומיניומים (דירות יוקרה - א.ש.) פה בארץ".

* כיום, כשהנדל"ן בכותרות, כולם רוצים להיכנס לתחום. מה הטיפים שלך לנדל"ניסט המתחיל?

"בשנות ה-80', כשהייתי עו"ד, ראיתי את הלקוחות שלי מתרסקים לקראת סוף אותו עשור. בתחילת שנות ה-90' היו הזדמנויות רבות לקנות, ולכן אם יש לך סבלנות ומזל תוכל לעשות את הכסף דווקא בזמנים קשים.

"אל תתאהב בגאוניות שלך. לא תהפוך לאדם היחיד אי-פעם שקנה במחיר הכי נמוך והצליח למכור בפיק. אל תישען על הנכסים ואל תתעכב במכירתם, בשאיפה למכור במחיר הכי גבוה".