לאומי: 29% מתיק הנכסים מושקע במניות; "שיעור גבוה שמעיד על כניסת הציבור לשוק"

הכלכלנים: "שיעור אחזקות דומה נרשם לאחרונה בתחילת שנת 2000", טרם התנפצות בועת ההיי-טק וקריסת הבורסה

חרף רמות השיא בהן חזרה הבורסה להיסחר אתמול, ולמרות סקירות אוהדות מצד בתי השקעות זרים ויוקרתיים על המשק הישראלי, בבנק לאומי מתקשים לשנות את העמדה בה נקטו בשבועות האחרונים, וממשיכים להזהיר את המשקיעים כי רמת הסיכון בשוק המניות עדיין גבוהה, וכי המסחר צפוי להמשיך ולהתקיים בתנודתיות.

השבוע פרסמו שלושה בנקי השקעות זרים תחזיות אופטימיות לגבי המשק הישראלי. במורגן סטנלי סבורים כי המשק יצמח השנה בכ-6% ובשיעור דומה בשנת 2008, וזאת בניגוד לתחזיות משרד האוצר ובנק ישראל לצמיחה צנועה יותר בשיעור של 5% השנה ו-4.2% ב-2008. עוד מעריכים במורגן כי יש להעלות את הריבית המוניטרית כבר במהלך החודשים הקרובים.

בדויטשה בנק חולקים על מורגן סטנלי, שם מאמינים כי הריבית במשק תישאר ברמה של 3.5% עד שנת 2008. לדבריהם הכלכלה המקומית הינה הכלכלה היציבה ביותר מבין השווקים המתעוררים והצמיחה הכלכלית בה יציבה, יחס החוב תוצר נמצא בירידה והמטבע הלאומי תחרותי.

במריל לינץ' מתייחסים לשווקים המתפתחים בכלל באמרם כי הסיכונים למשקיעים בשווקים המתעוררים ירדו באופן משמעותי בשנים האחרונות. לטענתם שווקים אלה אינם ממונפים כבעבר, יש להם עתודות מט"ח ענקיות ועודפים גבוהים במאזני החשבונות השוטפים.

שיעור החזקת המניות - גבוה

בנק ישראל פרסם השבוע את הרכבו של תיק הנכסים הכספיים שבידי הציבור. מהנתונים עולה כי 29% מתיק הנכסים מושקע במניות. "שיעור זה גבוה היסטורית ומצביע על כניסה ערה של הציבור לשוק המניות. שיעור אחזקת המניות כחלק מהתיק עמד על 23% בתחילת שנת 2006 ומאז הלך וגדל בהדרגה. נציין כי שיעור אחזקות דומה נרשם לאחרונה בתחילת שנת 2000", אומרים האנליסטים, בהצביעם על התקופה שקדמה להתנפצות בועת ההיי-טק ולקריסת הבורסה.

"להערכתנו", מסכמים בלאומי, "רמת הסיכון הגלומה בהשקעה בשוק המניות המקומי עודנה גבוהה ובטווח הקצר יתאפיין המסחר בו בתנודתיות רבה יותר וכיוונו יושפע בעיקר ממגמת המסחר מעבר לים. נציין כי בשל חופשת הקיץ, צפויים מחזורי המסחר בחודשים הקרובים להיות נמוכים מן הרגיל ובהתאם צפוי המסחר להתנהל ללא מגמה ברורה.

"נזכיר כי על רקע רמות המחירים שעדיין גבוהות יחסית עולה חשיבותה של הסלקטיביות בבחירת המניות להשקעה (stock picking). עוד נציין כי על רקע רמות המחירים ורמת הסיכון הגלומה בהשקעה בשוק המקומי, ראוי לבחון פיזור הסיכון גם באמצעות הגדלת החשיפה לשווקים הבינלאומיים".