קוקה-קולה מנהלת מגעים עם קיבוצי גבעת חיים להגדלת אחזקתה בפריגת

מחזיקה ב-33.3% ומעוניינת להגיע לשליטה בפריגת " ארן אלסנר צפוי להחליף את איציק תמיר כמנכ"ל החברה המרכזית

החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה-קולה) מנהלת מו"מ עם קיבוץ גבעת חיים מאוחד וקיבוץ גבעת חיים איחוד להגדלת אחזקתה בפריגת - כך נודע לגלובס".

החברה מחזיקה כיום ב-33.3% מפריגת באמצעות מבשלות בירה ישראל, והיא מעוניינת להגדיל את אחזקתה בחברה ל-51% או במילים אחרות, לשליטה בחברה. יתרת 66.6% מפריגת נמצאים היום בבעלות קיבוץ גבעת חיים איחוד וקיבוץ גבעת חיים מאוחד, בחלקים שווים, כאשר מינוי מנכ"ל ויו"ר לחברה נעשה בהסכמת כל הצדדים.

תשלובת פריגת המעסיקה כ-450 עובדים, הוקמה ב-1942 עם ייסודו של מפעל גת בקיבוץ גבעת חיים מאוחד. מחזור המכירות של התשלובת רשם אשתקד גידול של 6% והסתכם ב-310 מיליון שקל לעומת מחזור של 284.4 מיליון שקל ב-2005. החברה שמה לה ליעד גידול דומה במכירות השנה.

מקור למעלה ממחצית מחזור החברה הוא בייצוא לכ-35 מדינות ברחבי העולם והיתר מפעילות בארץ.

לפי סטורנקסט, שוק המיצים הנאמד ב-844 מיליון שקל, נחלק בין שתי חברות מרכזיות: החברה המרכזית למשקאות קלים (באמצעות פריגת) שהחזיקה אשתקד בנתח שוק כספי של 34.7%, ויפאורה-תבורי, המשווקת את המותגים ספרינג, תפוזינה קריסטל ומיץ פז, שהחזיקה אשתקד בנתח שוק כספי של 33.1%. האיזון בין נתחי השוק כמעט ולא השתנה, להוציא את חברת טמפו - המשווקת את המותגים טמפרי וג'אמפ - שאיבדה נתחי שוק בשנה החולפת: מ-9.4% ב-2005 ל-6.9% ב-2006.

"פריגת היא מכשיר מצוין לחברת קוקה-קולה המשרת היטב את האינטרסים שלה בשוק המזון והמשקאות הקלים. כמו שאסם רכשה את טבעול, כך קוקה-קולה רוצה שליטה בפריגת. מעבר לכך, לניהול חברה שבבעלות קיבוצים יש מגבלות וכללים, אם כי איני סבור שזו הסיבה", הגיבו היום באחד הקיבוצים.

"מערכת היחסים בין השותפים לקוקה-קולה היא ארוכת שנים והנושא של שינויים בהרכב הבעלות קיים על הפרק זמן רב. קוקה-קולה מעולם לא הסתירה את הרצון התיאורטי שלה להיות בשליטה. "כשמישהו מציע לך מחיר שאתה לא יכול לסרב לו, אתה שוקל. אני לא מכיר כרגע הצעה מפתה", מסר גורם אחר בקיבוצים.

לדברי יו"ר המגזר העסקי בקיבוץ גבעת חיים איחוד, יזהר לנדאו, "מאז ההסכם הראשון מתנהלים משאים ומתנים כאלה ואחרים. לא ידוע לי על שום דבר שונה".

בחברה המרכזית למשקאות סירבו להגיב לידיעה.

לא ניתן היה להשיג את תגובת קיבוץ גבעת חיים מאוחד לידיעה.

החברה המרכזית עורכת בימים אלה שינויים פרסונליים וארגוניים מקיפים. במסגרת זו צפוי ארן אלסנר להתמנות לתפקיד מנכ"ל החברה המרכזית, במקומו של איציק תמיר. אלסנר שימש בחודשים האחרונים כמשנה למנכ"ל ומילא עוד קודם שורת תפקידים בחברה. תמיר צפוי להישאר בקבוצה בתפקיד חדש שבמסגרתו יקבל אחריות על כל חברות הקבוצה.

סביון בר-סבר צפויה להחליף את סמנכ"ל השיווק טל רבן, שימונה למנכ"ל גת (המנהלת את פריגת), ואילו המנכ"ל המשותף בפריגת, שלמה גרציאני, צפוי לקבל אחריות על כל הפעילות הבינלאומית של הקבוצה. במסגרת זאת יפעל גרציאני, בין היתר, לפיתוח עסקי הקבוצה במדינות אלבניה, סלובניה, רומניה וקניה.

מינוי נוסף שצפוי הוא מינויו של משה קטן שעסק בניהול השיווק הקונצרני, למנכ"ל מבשלות בירה ישראל. את קטן צפוי להחליף בתפקיד אבינועם גולני.