מורגן סטנלי משבח את מדיניות ההידוק המוניטרי: קורא להעלות הריבית לרמה של 4.25-4.5%

האנליסט סרחאן סביק: הצמיחה בישראל ברבעון הראשון עברה בצורה משמעותית את הפוטנציאל של הכלכלה, והאינפלציה בניטרול השפעת ירידת הדולר כבר עברה את תחום היעד של בנק ישראל * "יש להעלות הריבית על מנת לשמור על ה'נקודה המתוקה'"

הכלכלן סרחאן סביק מבית ההשקעות מורגן סטנלי מגיב בחיוב על החלטת בנק ישראל להעלות את הריבית במשק ב-0.25% ל-3.75%, ואומר כי שיעור האינפלציה הנמוך בישראל אינו משקף את הביקוש המצרפי במשק, כיוון שבעוד שמחירי המוצרים המושפעים מהמט"ח ירדו ב-5 החודשים האחרונים ב-4.5%, מחירי המוצרים האחרים עלו דווקא ב-3.2%.

"בניטרול ההשפעה של ירידת הדולר", מדגיש סביק, "האיפלציה בישראל כבר עברה את תחום היעד של בנק ישראל", אשר עומד על 1%-3%. סרחאן מכנה מצב זה כ"אינפלציה סמויה", כלומר לחצים אינפלציוניים המבעבעים מתחת לפני השטח ומסתתרים מאחורי ייסוף השקל.

במורגן סטנלי מציינים כי האינפלציה בישראל תעלה הן בגלל הלחץ מכיוון שוקי העולם והן בשל העלייה בביקושים הפנימיים במשק הישראלי. צמיחת תמ"ג של כ-5% בכל שנה ב-3 השנים האחרונות האיצה ל-6.3% ברבעון הראשון של השנה, וצמיחה זו, לדעתו של סביק, היא "בצורה משמעותית מעל לפוטנציאל של הכלכלה הישראלית, שעומד על צמיחה של 4.5%".

בשורה התחתונה, במורגן סטנלי משבחים את בנק ישראל על הצעד המוניטרי בו נקט, שכן לטענתם מדיניות מוניטרית מרוסנת תסייע לשמור על "הנקודה המתוקה" בה נמצאת הכלכלה הישראלית, נקודה של צמיחה גבוהה ואינפלציה נמוכה. סביק מציע לבנק ישראל להעלות עוד יותר את הריבית, עד לרמה של 4.25%-4.5%.