"מי שיפעל עכשיו כמו הרמטכ"ל חלוץ ביום תחילת מלחמת לבנון השנייה וימכור מניות בפאניקה - עלול להפסיד הרבה מאוד כסף; כדאי לפעול נגד הפחד"

[פורטל פיננסי] [מעו"ף] [מט"ח] [תעודות סל] [אפיקים סולידיים] חיים ונציה, מנכ"ל פרוקסימה: "פעם בארבע-חמש שנים בא יום גרוע ואי אפשר לא להיות בו" * רון אייכל, איי.בי.איי: "גם עוד שלושה ימי ירידות לא יבשרו על נפילה" * ירידות חדות בת"א

הבורסה בתל אביב נסחרת היום (א') בירידות חדות,בהמשך ישיר למסכים האדומים בשווקי העולם בסוף השבוע. משבר האשראי, כך נראה, מקרין על העולם כולו ומוביל לתהיות לגבי תמחור מחדש של סיכוני המימון, שהיו זולים יחסית עד לאחרונה.

חיים ונציה, פרוקסימה: "פאניקה עולה כסף"

חיים ונציה, מנכ"ל בית ההשקעות פרוקסימה, מציע לבעלי אורך נשימה מגמה הפוכה לכיוון השלילי: "בימים עם ירידות חדות כמו היום כדאי לפעול נגד המגמה. לא כדאי להיכנס לפאניקה. שיטת העבודה שנובעת מפאניקה בד"כ מביאה אותנו לעשות טעויות שיכולות לעלות הרבה כסף - מה שצריך לעשות זה לקבוע לימיטים לירידת מניות ועליית תשואות של האג"ח ולקנות כשזה מגיע לנקודה אותה קבענו".

ונציה מוסיף: "שתי תכונות אופי של משקיעים גורות להם לבצע טעויות: תאוות בצע ופחד. היום, בשווקים קיים רק הפחד, ופחד אכן גורם לביצוע טעויות. עם זאת, לאורך זמן כדאי לפעול נגד הפחד ונגד המגמה, כי לרוב זה מצליח. מי שעשה הפוך מהרמטכ"ל דן חלוץ ביום פתיחת מלחמת לבנון השנייה, ולא מכר מניות - זה עבד בשבילו בהמשך הדרך. התנאים הכלכליים בישראל לא מצדיקים כרגע ירידה של 4% בשוק המניות ותשואה של 6% בשחרים".

- אבל, מצב הכלכלה הישראלית אינו ממש פקטור כרגע.

"זה נכון. באים ואומרים לנו שמשבר הסאב-פריים יתגלגל לשווקים עולמיים אחרים, ובהחלט יכול להיות שאכן כך יהיה. עם זאת, שוק כמו היום מייצר גם הזדמנויות מבחינת מחירים. ככלל, אי אפשר לבחור לא להיות בשוק רק בירידות".

- אתה מציע פשוט להישאר בפנים?

"להישאר ולפזר את התיק בהתאם לתנאים המשתנים. ביום כמו היום, אי אפשר שתיק המניות שלך לא יאבד מערכו. פעם בארבע-חמש בא יום גרוע, ואי אפשר לא להיות בו".

- הירידות היום בת"א מוגזמות?

"הבעיה היא שת"א פועלת היום בוואקום, אנחנו עוד לא יודעים מה יהיה מחר בשווקים העולמיים, עם התחדשות המסחר בהם. מחר נדע יותר טוב לאן זה הולך. יכול להיות שיהיה עוד יום של ירידות חדות, אבל אולי תהיה דווקא צפירת הרגעה. חוסר הוודאות היום מגביר את הירידות בבורסה בת"א".

קובי בלום, פרגון: "קורים דברים אמיתיים"

קובי בלום, מנכ"ל פרגון מקבוצת כלל פיננסים העוסק בהשקעות בחו"ל, בוחר שלא לסמן עדיין את הסוף לגל הירידות העולמי. "בניגוד לתיקונים והירידות הקודמות בשנתיים האחרונות, שהיו בעיקר על רקע טכני או על רקע משברים במדינות מחוץ לארה"ב (סין לדוגמא), הפעם קיימת סיבה פונדמנטלית מובהקת לירידות. הזרקור עובר לשוק האשראי ולא לרווחיות של החברות", אמר בלום הבוקר ל"גלובס".

"צריך לקחת את הירידות האחרונות בתשומת לב נוספת - קורים דברים אמיתיים", ממשיך בלום ומסייג: "אין לצפות את העתיד, בייחוד בטווח הקצר - השווקים לא עולים או יורדים בקו ישר".

על המצב הנוכחי בארה"ב אומר מנכ"ל פרגון: "מצד אחד, הנתונים בארה"ב טובים, כולל ליבת המדד שהתמתנה באחרונה. אולם מצד שני, מתחילים לראות היום את המחיר של רמות הריבית הנמוכות של גרינספאן מהשנים 2001-2".

בלום מתכוון בעיקר למרווחים בין סוגי איגרות החוב השונות בארה"ב שהמרחק בתשואות של המסוכנות שבהן (אג"ח-זבל) גדל בימים האחרונים ועולה כבר על 1%.

אולם בלום מוצא עוד סימנים לשינוי בתמחור הסיכונים. הוא מציין גם סימנים לעלייה בתשואות האיגרות המתייחסות לשוק הנדל"ן המניב (CMBS) וגם לשוק הנדל"ן הרגיל. העלייה בתשואות היא מינורית בשלב זה, הוא מציין, אולם היא נרשמת לראשונה מזה מספר שנים .

באשר להמשך, בלום מסרב לתת תחזיות אולם הוא מציין כי "הרעה משמעותית בקרדיט או פשיטת רגל נוספת בשוק ה-Sub-Prime יכול להמשיך את המגמה הנוכחית בעולם". "העולם קטן והמינופים מקטינים אותו עוד יותר", סיכם בלום את דבריו.

רון אייכל, אי.בי.אי: "עלייה משמעותית בתנודתיות"

אנליסט עולמי נוסף איתו דיברנו הוא רון אייכל מאי.בי.אי. שמציין כי "כבר מספר חודשים יש עלייה בתנודתיות בשווקים בארה"ב". אייכל מציין כי בתחילת 2007 היתה רמת התנודתיות ב-S&P כ-10% ולפני תחילת המשבר הנוכחי, היתה הרמה כבר על 14% ועולה כ-21% - זאת אומרת שנקודת הפתיחה היא כבר מסוכנת יותר ממשברים אחרים שהיו בשווקים".

מצד אחד מדבר אייכל על העלייה ברמת אי הוודאות בארה"ב, אך מצד שני "המצב ברוב כלכלות העולם הוא טוב באופן יחסי השווקים שם עלו טוב ועכשיו הם עוצרים". עוד לגבי המשק האמריקני, מציין אייכל כי נתון צמיחת התמ"ג שפורסם ביום שישי (3.4%) אינו טוב כל כך כפי שנראה בתחילה כיוון שהוא מכיל בתוכו מרכיב ייצוא גדול שהושפע מירידת הדולר ובעיקר מכיל האטה בצריכה הפרטית, ש"גם אם מבשרת על שינוי באופי החיסכון בארה"ב אינה מבשרת טובות לטווח הקצר. המשק האמריקני לא יציג אותם שיעורי צמיחה ברבעון הבא".

לגבי המשק בישראל מזכיר אייכל כי המשבר הנוכחי הוא משבר אשראי וככזה הוא פוגע קודם בחברות הממונפות, "בישראל אלו בעיקר חברות הנדל"ן".

לגבי ההמשך אומר אייכל כי "גם עוד שלושה ימים של ירידות אינם מבשרים על נפילה לטווח הארוך. הכיוון אינו שלילי והירידות הן גם הזדמנות קנייה".