סכנה לביטחון המדינה

מי שאישרו את הקמת עיר הבה"דים לוקחים אחריות על אלפי חיילות וחיילים

יש לנו, בני האדם, מין טבע כזה, שאם אפשר לדחות משהו, נדחה אותו על אף המחיר הגבוה שנשלם על הדחייה הזאת בעוד מספר שנים. רק לאחרונה קיבלנו הוכחה מצוינת לכך שכשאתה דוחה טיפול במפגע מסוים, אתה עצמך עלול לסבול ולהיפגע ממנו וללא הכנה מוקדמת.

זה מה שחשה על בשרה מערכת הביטחון בימים אלה, לאחר שגזים רעילים ומסרטנים הגורמים לנזקים בריאותיים חמורים, התגלו בבור המטכ"ל בתל-אביב. מקורם של הגזים הוא קרקע מזוהמת הנמצאת מספר מטרים מבניין המטכ"ל, שעליה פעל עד לפני שנים מפעל של תע"ש, המכונה "תע"ש נחלת יצחק".

זיהום הקרקע נגרם ממתכות שונות אשר השתמשו בהן, בין השאר, לייצור כלי נשק. עם הזמן, עבר הזיהום מהקרקע למי התהום, ובאחרונה החלו לעלות מאותם מי תהום גזים רעילים. הגזים הרעילים התגלו בחניונים תת-קרקעיים באזור הקריה ובחניון מגדל הקריה. חשיפת האדם להם והשפעתם עליו היא קשה ומסוכנת.

את המחדל הזה אפשר היה למנוע מזמן, אילו משרד הביטחון, שתע"ש נמצאת בתחום אחריותו, היה פועל לניקוי הקרקע כבר לפני זמן רב או מחייב את תע"ש לעשות כן. אך למה לעשות זאת כשאפשר לדחות את המועד.

אולי כעת, כאשר הדברים חוזרים כבומרנג למערכת הביטחון, מישהו יתחיל סוף סוף לטהר את השטח מאותם זיהומים חמורים. מערכת הביטחון, ביודעין, מסכנת את בריאותם של אזרחי המדינה ומנסה להתנער מחובתה לטהר את הקרקע. גם הקרקעות במתחם תע"ש נוף ים בהרצליה ובמתחם תע"ש רמת-השרון הן מזוהמות ומחויבות טיהור מיידי. גם שם החומרים הספוגים בקרקע מחלחלים למי התהום ומסכנים את בריאות התושבים. כל עיכוב בטיהור הקרקע גורם לנזק בלתי הפיך ומייקר את עלויות הטיהור, אשר בסופו של דבר יתבצע - השאלה היא רק מתי.

כמו בהרבה מקרים, הכסף משחק תפקיד מרכזי. השטחים עליהם היו ממוקמים מפעלי תע"ש מיועדים להימכר לידי נדל"ניסטים, קבלנים וכיו"ב, ומערכת הביטחון ומשרד האוצר מעדיפים כמובן שעלויות טיהור הקרקע לא יושתו עליהם, אלא על אותם גורמים אשר ירכשו את הקרקע. כאן נשאלת השאלה היכן נציבות המים, היכן המשרד להגנת הסביבה. אם מי שאמור לטהר את השטחים המדוברים אינו עושה כן, מדוע בשני המוסדות האלו יושבים בחיבוק ידיים? מדוע הם תורמים להפקרת הציבור?

המקרה הנוכחי בקריה בתל-אביב, אמור להדליק נורה אדומה אצל מי שאישרו את הקמתה של עיר הבה"דים בדרום. אין שום סיבה לסכן את מיטב ילדינו ולשכנם בקרבתם של המפעלים המזהמים, אשר כל תקלה הכי קטנה ובלתי צפויה תסכן אותם ותעורר דאגה עצומה בקרב הוריהם. מי שאישרו את עיר הבה"דים בממשלה, לוקחים על אחריותם את גורל בריאותם של אלפי חיילות וחיילים אשר ישרתו בה. משום מה, מערכת הביטחון "נדבקת" פעם אחר פעם לאזורים בעלי סיכון. זה קרה עם הצוללנים בקישון, זה קורה עם גנרלים בבור וזה עתיד להיות עם ה"ש.ג" ברמת-חובב, רק שהפעם אי אפשר יהיה להאשים אותו.

הכותב הוא יו"ר מפלגת הירוקים וסגן ראש עיריית תל-אביב-יפו