שאחרים ייפלו, יטעו, יפסידו כסף וימכרו מניות בפאניקה. מדריך "גלובס" המקוצר לשחייה במים סוערים

האם מניות הנדל"ן טובות ממניות הבנקים? מדוע חשוב להשקיע במניות דפנסיביות? איך מתאימים את מבנה התיק לשוק - ומדוע זו ההגנה הטובה מכולן? מדוע כדאי להימנע כעת מהשתתפות בהנפקות חדשות? ואיך משפרים שמיעה לפעמוני אזהרה לשוק יורד? תיק אישי - נווט יומי להשקעות

[לפורטל הפיננסי] [מעו"ף] [מט"ח] [אפיקים סולידיים] [תעודות סל] [קרנות נאמנות] [חוזים עתידיים] [המלצות אנליסטים] [ניתוח טכני]

1. סטטיסטית, מניות הנדל"ן טובות ממניות הבנקים

אחת מהטענות המקובלות בשוק ההון היא שמניות הנדל"ן והבנקים תחליפיות. בגאות תשקיעו בנדל"ן, בשפל תעברו לבנקים.

לבקשתנו, מחלקת המחקר של אי.בי.אי בחנה את הטענה, והמסקנה מדהימה: בשנות השפל מניות הנדל"ן יורדות, אבל מניות הבנקים יורדות עוד יותר. בשנות הגאות, 2003-2007 (נכון לאמצע יוני), ענף הנדל"ן עקף את סקטור הבנקים בתשואות, והפער הגיע בשיא ליותר מ-200%. בתקופת השפל האחרונה, משנת 2000 ועד חורף 2004, מניות הנדל"ן ירדו אבל פחות ממניות הבנקים. בשיא הגיע הפער ליותר מ-20%.

ומה קרה אתמול, ביום הירידות הדרמטי בתל-אביב? מדד נדל"ן 15 חטף ירידה של 6.07% ומדד הבנקים התמודד עם ירידה כואבת אבל קטנה משמעותית של 3.85%. מדד פיננסים 15, שכולל את 15 המניות הפיננסיות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר - בנקים, חברות ביטוח ובתי השקעות - ירד ב-4.36%. כמובן שאירועים ביום חריג אחד אינם משקפים, אולם כדאי להמשיך ולעקוב אחרי הפערים בביצועי המדדים.

אחת ההמלצות של אנשי אי.בי.אי הייתה לגדר את ההשקעה במניות הנדל"ן באמצעות מניות הבנקים, שמראות יציבות ברווחיות לאורך זמן ומאופיינות במדיניות חלוקת דיבידנדים קבועה ונדיבה. שימו לב לדגשים חשובים: אל תשקיעו בבנקים שחשופים באופן מהותי לענף הנדל"ן, וכדאי להשקיע לגופים פיננסיים שפועלים בשווקים העולמיים, כמו בנקי השקעות.

2. השקעה במניות דפנסיביות

מניות דפנסיביות רגישות פחות לשינויים המאקרו-כלכליים ולתנודות בשוק ההון. מדובר בחברות מסקטורים שמושפעים ממחזוריות רק בשוליים ונהנים מביקוש קשיח יחסית למוצריהם, כך שהאטה גלובלית תנגוס ברווחיות שלהן באופן שולי יחסית.

התעשיות הביטחוניות נחשבות לסקטור דפנסיבי תרתי משמע, שהביצועים שלו לא בהכרח קשורים במחזוריות העסקים. מדינות, חברות וצבאות זקוקים למוצרי הגנה ואבטחה אזרחיים וצבאיים במיוחד בתקופות משבר.

סקטור המזון איננו דפנסיבי טהור, מפני שבתקופות של לחץ כלכלי הציבור מקטין את היקפי רכישת המזון ומעדיף מוצרים בסיסיים על פני יוקרתיים, ומכיוון שכולנו קונים מזון משיקולי הנאה, לא פחות מאשר מתוך הכרח. עם זאת, יש רמה מינימלית של ביקוש קשיח למזון, וגם בתקופות קשות אנשים אוכלים. הנה נתון מעניין שסיפקה לידר שוקי הון: ב-3 שנות הגאות האחרונות, האוכלוסייה הישראלית צמחה ב-1.8% אבל צריכת המזון גדלה ביותר מ-3%. ב-2002, שהייתה שנת מיתון, צריכת המזון גדלה ב-1%.

ענף דפנסיבי נוסף הוא הפרמצבטיקה, כי גם בתקופות שפל אנשים ימשיכו לקנות תרופות. רוב חברות התרופות הגדולות הן גלובליות, כך שהן לא חשופות לתנודות במשק אחד.

3. ההגנה הכי טובה: להתאים את מבנה התיק לשוק

יש כמה דרכים מקובלות להגן על תיק ההשקעות. אחת האסטרטגיות היא לרכוש אופציות מכר (Put) שיגנו על התיק מירידת המדדים. אפשרות נוספת היא לקנות תעודת סל בחסר (Short) על מדד הבנצ'מרק של התיק. שני המכשירים עשויים להיות יעילים אבל דורשים מהמשקיעים מיומנות גבוהה, יקרים לתפעול וכרוכים במידה מסוימת של כשרון נבואי שיחזה את הירידות בשוק, כדי להצדיק את העלות ולייצר תועלת.

כמובן, אפשר גם למכור את התיק ופשוט לחכות עד יעבור זעם. אבל האופציה המומלצת של אילן רוזנברג, מנכ"ל פריוריטי, היא להתאים את התיק בצורה מושכלת לשוק ולטווח הארוך, במקום לנסות לתזמן את השוק .

ההמלצה הזו מגובה היטב במחקרים. חלקם מצאו שהניסיון לתזמן את השוק, כלומר למכור בעליות ולקנות בירידות תורם רק 2% לתשואה הכוללת של התיק. 6% נוספים מהתשואה מגיעים מבחירה סלקטיבית של מניות ואילו הרוב המוחץ של התשואה, 92%, נובעים מהקצאת נכסים נכונה ויעילה.

4. זה כנראה לא הזמן להשתתף בהנפקות חדשות

הבורסה בתל-אביב עיכלה למעלה מ-45 הנפקות מראשית השנה. הנפקות הן הזדמנות נפלאה לציבור להפוך לבעל מניות ושותף בהצלחה של חברות חדשות בשכונה. אבל מבדיקת "גלובס", התברר שרק 40% מהחברות שהנפיקו מתחילת השנה הניבו תשואה עודפת על מדדי היחס שלהן, וחלקן הניבו תשואות עודפות צנועות למדי, של מעט יותר מאחוז, שלא מצדיקות בהכרח את הסיכון.

שאר החברות, 60% מהמנפיקות, הניבו תשואת חסר לעומת המדדים. לעתים התשואה הייתה צנועה, של אחוזים בודדים בלבד, אבל ברוב המקרים, היה מדובר בתשואת חסר משמעותית של 9%-40%. בממוצע, הניבו החברות שהונפקו מראשית השנה תשואה של 9.5%, לעומת 22.9% שהניב תל-אביב 100, נכון למועד הבדיקה, לפני כשבועיים.

כמובן שכל הנפקה וכל חברה צריכות להיבחן לגופן, אולם אם בתקופות גאות מוחלטת ובלתי מעורערת רוב ההנפקות מתקשות להכות את מדדי היחס, כנראה שעכשיו, ימים של חוסר בהירות בשווקים, כדי להימנע מהן (אם בכלל תימצא החברה האמיצה שתחליט להנפיק בתקופה הקרובה).

5. פעמוני אזהרה לשוק יורד

יש כמה אינדיקטורים שמאפשרים לזהות שינוי מגמה בבורסה. כדאי לעקוב אחריהם לאורך זמן, ולגבש מסקנות שמתאימות לפרופיל ההשקעה שלכם. האינדיקטור הראשון הוא הריבית. בדרך כלל, כשהריבית המוניטרית עולה אג"ח ממשלתיות הופכות לאטרקטיביות יותר והאפיקים המסוכנים יותר, כמו אופציות, מניות ואג"ח קונצרניות, פחות כדאיות להשקעה.

האינדיקטור השני הוא שוק ההנפקות, ואורלי אלעד, מנהלת יחידת הייעוץ והמחקר בבנק הבינלאומי, מזכירה את מה שההיסטוריה מלמדת אותנו: בשנה שלפני מפולת בשוק ההון כמות ההנפקות גדלה בצורה משמעותית. האינדיקטורים הנוספים הם הצריכה הפרטית, במיוחד בארה"ב, שירידה בה עלולה להוביל למיתון ולהשפיע באופן שלילי על המגזר העסקי ושוק ההון, והטלטלה בשווקים, המתעוררים והמפותחים.

[לפורטל הפיננסי] [מעו"ף] [מט"ח] [אפיקים סולידיים] [תעודות סל] [קרנות נאמנות] [חוזים עתידיים] [המלצות אנליסטים] [ניתוח טכני]