בסיטי מסבירים: השקל נחלש בחדות נוכח הירידות בבורסות - קוראים להעלות הריבית

האנליסטים: "עם עודף מסחרי נוכחי כמו לישראל וצמיחת תמ"ג של מעל ל-4%, השקל לא פגיע כמו שאר המטבעות בשווקים המתעוררים. אז מדוע הוא נחלש כל כך הרבה?"

בבית ההשקעות סיטי מתייחסים היום לראשונה לגל הירידות החדות שפקד את בורסות העולם, ובעיקר לפיחות במטבעות השווקים המתעוררים כתוצאה מכך. האנליסטים מציינים כי הסלידה של המשקיעים מפני סיכון הביאה לפיחות במטבעות בשווקים המתעוררים, והדבר היה בולט ביותר במטבעות הלאומיים של טורקיה, הונגריה, רומניה ודרום אפריקה. לדברי האנליסטים, "הירידה במטבעות בשווקים המתעוררים לא צריכה להפתיע משקיעים המכירים את השווקים הללו".

לטענת האנליסטים, ישנן 2 שאלות עיקריות העולות כתוצאה מתנועת המטבעות בימים האחרונים. השאלה הראשונה נוגעת לפיחות המתון יותר של הראנד הדרום אפריקני לעומת הפיחות החד יותר של הלירה הטורקית, והשאלה השנייה, המעניית יותר את המשקיעים בישראל, נוגעת לשקל הישראלי. "עם עודף מסחרי נוכחי כמו לישראל וצמיחת תמ"ג של מעל ל-4%, השקל לא פגיע כמו שאר המטבעות בשווקים המתעוררים. אז מדוע הוא נחלש כל כך הרבה?", שואלים האנליסטים.

ההיחלשות של הלירה הטורקית, לדברי סיטי, נובעת משני גורמים. האחד, המשיכה לנכסים טורקיים כתוצאה מהבחירות במדינה, אשר הביאו לזרימת הון רב לטורקיה. הגורם השני הוא עצם העובדה שטורקיה נחשבה מזה חודשים רבים לבטוחה יותר מדרום אפריקה כתוצאה מיחס שארפ, המודד את היחס בין תשואה לתנודתיות. שארפ נמוך יותר הביא לתנודתיות גדולה יותר בלירה.

יחס שארפ מסביר את הירידה החדה בשקל, טוענים בסיטי, ומציעים דרך לא מקורית הביא לייסוף השקל. "הדרך לכיוון יחס שארפ גבוה יותר עוברת, בסופו של דבר, דרך העלאות ריבית נוספות במשק הישראלי", מסכמים בסיטי.