שר המשפטים פרידמן משיב אש: "ביניש מעדיפה כינויי גנאי על התייחסות עניינית לרפורמות"

לבקשת יו"ר ועדת החוקה, שר המשפטים ונשיאת העליון יציגו בנפרד את עמדותיהם לכנסת * ביניש תקפה השבוע בחריפות את פרידמן: "מקדם תוכניות מסוכנות משיקולים לא ענייניים" * השופט חשין: פרידמן, עזוב אותנו לנפשינו * איכות השלטון לאולמרט: פטר את פרידמן לאלתר

שר המשפטים, דניאל פרידמן, ממשיך להגיב באופן מתון יחסית למתקפה החזיתית של נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש. "ההתקפות המתוזמרות על שר המשפטים, החל ממכתבה של הנשיאה ועבור בהופעותיהם של שופטים בדימוס, מתאפיינות בכך שהן מבוססות על ביטויי גנאי, אינן מתייחסות לגופו של עניין ומצטיינות בכך שאף אחת מהן אינה בוחנת את הצעות השר באופן ענייני", הוא אומר היום (ה') בהודעה שפרסם.

יועץ התקשורת שלו הוסיף ואמר כי "הצעות שר המשפטים הן לטובת מערכת המשפט, ומחזקות את עצמאותה ובהצעה המדוברת אין כל פגיעה בסמכותה של נשיאת בית המשפט העליון להסכים או לא להסכים למינוי נשיא או סגן נשיא".

אמש (ד') תקפה ביניש את פרידמן במכתב יוצא דופן בחריפותו, בו האשימה אותו ב"קידום תוכניות מסוכנות (למערכת המשפט) משיקולים לא ענייניים". ביניש הגיבה להצעת פרידמן לקבוע תקנות וכללים למינוי נשיאים וסגני נשיאים ולמינוי מנהל בתי המשפט, הצעה שהועברה לתגובת נשיאי בתי המשפט.

"ההצעות שהפצת", כתבה לשר, "הן חוליה נוספת בשורה של צעדים שהינך נוקט, המעוררים ריב ומדון ונועדו לפורר את המבנה הקיים של מערכת השיפוט ולכרסם במעמדו של מוסד הנשיא של בית המשפט העליון".

גזירות איוב

אמש גם הופיעו בערוצי הטלוויזיה השופטים בדימוס מישאל חשין ודליה דורנר. חשין קרא לפרידמן להתפטר מתפקידו. "הגזירות שהוא גוזר אחת אחרי השנייה - עוד זה מדבר וזה בא - כמו מה שקרה לאיוב". עוד אמר, כי "על ראש הממשלה אולמרט לרסן את פרידמן במעשים הנוראיים שהוא עושה".

דורנר טענה כי השר פרידמן מנסה לעקוף את סמכותה של ביניש ולהכפיף את כל השופטים אליו. "נשיאת העליון, שאמונה על המערכת המשפטית, היא היחידה שיכולה לבוא במגע עם פוליטיקאים", אמרה. "המכתב ששלח פרידמן לכל נשיאי בית המשפט בנפרד, מעיד על כך שמערכת המשפט אינה עצמאית - וכאילו כל נשיא כפוף ישירות לשר המשפטים".

דורנר הזהירה כי הכפיפות של שופטים לפוליטיקאים ולממשלה מסכנת את עצמאות בתי המשפט. "איני יודעת אם פרידמן נגד משפט עצמאי, ואין זה משנה", אמרה, "הדבר החשוב הוא, שאם ממשלת ישראל תמשיך בדרך זו היא תפורר את בית המשפט".

בעקבות מכתבה של ביניש זימן יו"ר ועדת החוקה, ח"כ פרופ' מנחם בן-ששון, את פרידמן וביניש להציג בנפרד את עמדותיהם. בן-ששון ניסה להנמיך את גובה הלהבות. "דאגת פרידמן וביניש נובעת מדאגה למערכות שבאחריותם", אמר. מלשכתו נמסר, שפרידמן וביניש אישרו את הגעתם.

ראש לשכת עוה"ד, יורי גיא-רון, קרא אמש לראש הממשלה, אהוד אולמרט, להקים ועדה ציבורית שתדון במכלול היחסים בין מערכת המשפט למשרד המשפטים, ובייחוד בסוגיית עצמאות המערכת השיפוטית. בינתיים, כתב גיא-רון במכתב לאהוד אולמרט, "הריסון והאיפוק בהתנהלות הממשלה והכנסת למול בתי המשפט והשופטים הינם הכרח המציאות".