מנכ"ל אוטו סנטר: "ירידת המסים על רכב חדש לא מהווה איום על שוק היד שנייה"

מתי לשם מסביר איך מתמודדים עם שוק שבו המסים יורדים ולמה רכב משומש בן יותר מארבע שנים הוא סחורה בעייתית

שוק המכוניות המשומשות בישראל מגלגל מעל 400 אלף עסקאות בשנה והופך להיות זירת משחק ממוסדת. החלוצה בתחום רשתות המכירה הממוסדת של רכבי יד שנייה היא אוטו סנטר, שבבעלות קבוצת מאיר. מתי לשם, מנכ"ל הרשת, מסביר איך מתמודדים עם שוק של מסים יורדים, למה רכב משומש בן יותר מארבע שנים הוא סחורה בעייתית ולמה "המחירון" הוא לא יותר מנקודת ייחוס.

" המסים על רכב חדש יורדים כל שנה, ודוחפים את מחירי המשומשות מטה. איך אתם מתמודדים?

"ירידת המסים על רכב חדש לא מהווה איום על שוק היד שנייה. אנחנו מסתכלים על התהליך הכולל בטווח הארוך ועל הממוצעים. הזעזועים מתאזנים בהדרגה. אמנם לא נעים 'לחטוף מכה' של 3% במחירון אחרי הורדת מסים, אבל חברה יציבה, שאינה ממונפת, לא חייבת לבנקים ויש לה צי בגודל סביר, יודעת איך להתגבר על זעזוע כזה ולהמשיך הלאה".

" "המחירון" נחשב לאורים ותומים של שוק המשומשות הפרטי. כך גם בשוק המשומשות הממוסד?

"'המחירון' הוא נקודת ייחוס וכל שוק רכב חייב שתהיה לו נקודת ייחוס כזו. אבל המחירון לא יכול להיות מדויק כשמדובר בכמויות מכר גדולות. הפחתה על ליסינג למשל היא 'בין 5% ל-12%'. באוטו סנטר יש לנו אינדיקציות מדויקות, שנצברו מניסיון של שנים, לגבי המחירים האמיתיים של הקנייה והרכישה והמגמות בשוק המשומשות הישראלי, כמה זמן לוקח למכור כל דגם, כמה צריך להפחית וכדומה. אנחנו מתייחסים למחירון הרשמי בפערים של עד 20%. כשהלקוח מסתכל על 'המחירון' הוא יכול לראות רק את האזור הכללי שאליו הוא צריך לכוון".

" האם המכירה המואצת של "משומשות טריות" מליסינג והשכרה באה על חשבון שוק המכוניות החדשות?

"יותר ויותר לקוחות רואים ברכישת רכב יד שנייה אלטרנטיבה לרכב חדש. אבל אנחנו רואים שזה לא פוגע בשוק הרכב החדש - במיוחד כאשר המחירים של הרכבים החדשים יורדים. רכבי הליסינג המשומשים מקבלים כיום יותר לגיטימציה והלקוחות מכירים בכך שזוהי העסקה הטובה ביותר מבחינת עלות/תועלת. אלה כלי רכב שלרוב מתוחזקים טוב יותר מכאלה שנמצאים בבעלות פרטית ומקבלים אחריות. ברכבי השכרה השינוי אטי יותר למרות שלדעתי אין לכך הצדקה. רכבי השכרה יוצאים מהר לשוק ומטופלים כמו רכבי חברה. רכב השכרה בן שנה או שנה וחצי הוא עדיין רכב במצב חדש לכל דבר".

" למה אתם לא מתעסקים במשומשות זולות יותר, שיש להן ביקוש רב?

"התעסקות בשוק המכוניות הישנות יותר - בנות יותר מארבע שנים - טומנת בחובה פוטנציאל רב. זאת בשל מספר העסקאות הגדול שמתבצע בשנתונים האלה. אבל זה גם שוק מסוכן ובעייתי. רבות מהמכוניות הישנות על כבישי הארץ הן כאלה שנמצאות על הכביש בזכות 'קומבינות' כאלה ואחרות - אחרי תאונות או במצב תחזוקתי בעייתי, שדורש הרבה השקעה בהשבחתן. זה טוב לסוחרי רכב פרטיים אבל לא לרשתות ממוסדות, שעבורן איכות השירות לאורך זמן חשובה. אנחנו לא נכניס מכוניות שיש לנו אפילו ספק קל לגבי מצבן. בשל כך אנחנו מעדיפים לטפל במכוניות משנת המודל 2003 ומעלה, שאנחנו יכולים לתת להן 'גב'".

" לאן אתם מתקדמים מכאן?

"הפעילות שלנו צמחה בחודשים האחרונים ב-40% ואנחנו מצפים שהיא תצמח בשיעור של 100% נוספים בשנתיים הקרובות. כרגע אנחנו נמצאים בעיצומו של תהליך אסטרטגי, שמטרתו להפוך את אוטו סנטר למנוע הצמיחה של קבוצת מאיר כולה. התהליך כולל גידול בפרישת הסניפים, בכמות המכירות ובמגוון המוצרים. הרעיון המקורי שמאחורי הקמת אוטו סנטר, היה להפוך אותה ל'סופרמרקט לרכב', שישווק גם כלי רכב חדשים ומגוון רחב של מוצרים קשורים ונלווים. אנחנו מתכוונים לחזור לקונספט הזה אך בצורה מתקדמת הרבה יותר עם יותר 'תוספות'".