מדד אמון הצרכנים של ישראל משנה כיוון: ירד ביולי ב-4 נקודות לרמה של 86 נקודות

הגורם המשפיע ביותר על ירידת המדד ביולי היה ספקנות הציבור לגבי העתיד - עתיד המשק, והעתיד הכלכלי האישי * ניתוח המדד מבוצע על ידי "גלובס מחקרים" בשיתוף PwC-קסלמן וקסלמן

האם המגמה החיובית של מדד אמון הצרכנים של ישראל מאז תחילת השנה עומדת להשתנות? נתוני המדד לחודש יולי מחדדים שאלה זו, לנוכח ירידה של 4 נקודות במדד, לרמה של 86 נקודות. הירידה באה לאחר יציבות במדד יוני ועלייה של 5 נקודות בחודש מאי.

נתון המגמה של המדד, מבית "גלובס" מחקרים, עדיין עלה ביולי, אולם מגמת העלייה החדה מאז תחילת 2007 כמעט נעצרה.

הגורם המשפיע ביותר על ירידת המדד ביולי היה ספקנות הציבור לגבי העתיד - עתיד המשק, והעתיד הכלכלי האישי. בהערכות המצב הכלכלי השוטף יש עדיין מגמה של שיפור, למרות ירידה בנתונים השוטפים זה החודש השני ברציפות. נראה כי בכל הקשור להערכות על המצב השוטף של כלכלת ישראל, ממשיך הציבור להיות מושפע מנתוני המאקרו החיוביים המתפרסמים על מצב המשק. ביחס לעתיד, לעומת זאת, מתחילים לחלחל ספקות לנוכח התגברות חוסר הוודאות.

ניתוח המדד, המבוצע על ידי "גלובס מחקרים" בשיתוף PwC קסלמן וקסלמן, מעלה כי בין הגורמים להתגברות הספקנות ניתן למנות את ההתפתחויות בתחום המדיניות התקציבית והחששות מפריצה תקציבית ב-2008. בנוסף, החשש מפני המשך העלאת הריבית והיציבות הפיננסית הכללית לנוכח תנודתיות השווקים.

חיזוק לשינוי הכיוון במדד מתקבל גם מבדיקת כוונות הרכישה של הציבור בחודשים הקרובים. הממצא הבולט בחודש יולי הוא הירידה שנרשמת בתוכניות הרכישה של מוצרים בני קיימא, לאחר עליות בולטות שנרשמו בחודשים הקודמים. גם לגבי רכישת דירה נרשמה ירידה בכוונות הרכישה. התמתנות נוספת נרשמה גם בכוונות רכישת מכוניות.

נתוני יולי מעמידים סימן שאלה לגבי המשך התרחבות הצריכה הפרטית בשליש האחרון של השנה.

לאתר גלובס מחקרים