הושלמה הפרדת הכוחות בגמול: אייל יונה יישאר עם גמול ואמנון ברזילי יקבל את מטיס

למרבה האירוניה, העיתוי - ביום בו דווח על קריסתה של חפציבה שבבעלות אחיו של אייל יונה, בועז

ארבע שנים לאחר שרכשו את השליטה בגמול מידי האחים אדי וג'ולס טראמפ, נפרדו אייל יונה ואמנון ברזילי באופן סופי. במסגרת הסכם ההיפרדות שנחתם כבר בתחילת 2007, יישאר יונה הבעלים של חברת גמול, ואילו ברזילי יקבל לידיו את האחזקה בחברת מטיס קפיטל . בכך סיימו השניים רומן עסקי ארוך ופתלתל, שכבר מתחילת דרכו סימן כי לא יאריך ימים.

ברזילי ויונה למעשה הפרידו כוחות בגמול כבר לפני כשנתיים, אז חילקו ביניהם את סמכויות הניהול בפעילויות השונות של החברה. לאורך התקופה גם ניהלו השניים מגעים למכירת השליטה בחברה לגורמים שונים, אך אף אחד מהם לא הבשיל בסופו של דבר להסכם.

עם כניסת הסכם ההיפרדות לתוקף, ייוותר כאמור אייל יונה עם השליטה בחברת גמול הציבורית, שתתמקד ככל הנראה בעסקי הנדל"ן שבשליטתה. ובהקשר זה, אי-אפשר שלא להזכיר את הקריסה המתוקשרת של קבוצת הנדל"ן חפציבה, שנחשפה היום בתקשורת, אשר נמצאת בבעלות בועז, אחיו של אייל יונה. עם זאת, קשה לקבוע האם יש קשר בין העיתוי של שני המהלכים. כך או כך, לשניים לא היו עסקים משותפים במסגרת הפלטפורמה הציבורית, כך שעסקיו של אייל יונה בגמול לא אמורים להיות מושפעים מהסיפור.

באשר לאמנון ברזילי, הוא נותר עם האחזקה בחברה הציבורית מטיס קפיטל, אשר מחזיקה במחצית מהזכויות בסוכנות יפנאוטו, יבואנית סובארו בישראל. פרט לפעילות זו, ופעילויות שוליות נוספות בתחום הרכב אותן מתכוון כנראה ברזילי לפתח, הוערך בעבר כי הוא מתכנן ליצוק לתוך מטיס גם את עסקי הנדל"ן הפרטיים שבבעלותו. עסקים אלו כוללים בעיקר אחזקה במלונות במערב אירופה, אשר הוערכו בעבר על ידי ברזילי בכ-150 מיליון אירו.

ברמה הטכנית, ההיפרדות בין יונה לברזילי תיעשה באמצעות אופציה שהעניקה גמול לבעלי מניותיה לרכישת האחזקות שלה בחברת מטיס קפיטל. במסגרת הצעת המכר, שתתבצע לפי שווי של 115 מיליון שקל לאחזקה של גמול במטיס (68.53%), יונה ימחה את זכויותיו למימוש האופציה לברזילי, כך שזה יוכל למעשה להשתלט על מטיס קפיטל. במקביל, בעלי המניות של גמול שירצו בכך יוכלו לרכוש מניות של מטיס (על פי חלקם היחסי בגמול).

בסיכום הקדנציה של יונה וברזילי בגמול, ניתן לומר שעל אף ההתחלה המבטיחה מדובר במהלך מפוספס מבחינתם, שכן הם לא הצליחו להפוך את גמול לחברת אחזקות מהמובילות במשק, כפי שתכננו בתחילה. מלבד זאת, המהלך גם לא הניב את הפירות הפיננסיים המצופים, מאחר שעסקת גמול בוצעה על ידם לפי שווי חברה של כ-120 מיליון דולר, כששווייה כיום עומד על כ-300 מיליון שקל. זאת, לאחר חלוקת דיבידנדים בסך 130 מיליון שקל לאורך התקופה, ובשעה ששער הדולר אז והיום הוא כמעט זהה. "