אולמרט: נשנה חלוקת התקציב לניצולי השואה

טוען בישיבת הממשלה: "מי ששולח לעיתון תמונה של אישה עם פיג'מה וטלאי צהוב מוריד את הוויכוח לרמה בלתי מתקבלת על הדעת"

ראש הממשלה, אהוד אולמרט, תקף היום (א') בפתח ישיבת הממשלה את מאבק ניצולי השואה ואת "מצעד החיים" שתוכנן להתקיים אחה"צ בירושלים ואשר צפוי להגיע עד לשכתו וטען, שהמאבק מונע מאינטרסים פוליטים.

"מדובר בנושא רגיש ונפיץ. איני רוצה להתייחס להיבטים הצדדיים של הפרשה ולניסיונות של גורמים שונים להלביש את האינטרסים הפוליטיים שלהם, מכיוון שהגזמה בעניין זה אינה רצויה", הוא ציין והוסיף: "מי ששולח לעיתון תמונה של אישה עם פיג'מה וטלאי צהוב מוריד את הוויכוח לרמה בלתי מתקבלת על הדעת ודברים כאלה לא יהיו אלו שיכתיבו את התנהגות הממשלה בנושא".

אולמרט הבהיר, כי לא המצעד המתוכנן הוא שיכתיב את התנהלותו. לדבריו, לפי שעה, אין בכוונתו להעלות את התקציב שסוכם בשבוע שעבר כתוספת לניצולי השואה - 120 מיליון שקל בשנה הבאה, שיעלה בהדרגתיות לכ-300 מיליון שקל לקראת שנת 2011. אולם, ככל הנראה, תיבחן האפשרות לחלק את הכספים בצורה שונה בין הניצולים. "יש ניצולים שעברו את השואה והמחנות, יש אנשים שחיו תחת שלטון הכיבוש ויש אנשים שהושפעו מן הכיבוש", הוא הבהיר.

ככל הנראה, על פי התוכנית המתגבשת, יוגדרו שתי קבוצות ניצולים הזכאים לקצבאות: ניצולי שואה - מי שחיו תחת כיבוש נאצי, שהו במחנות, בגטאות, או שחיו במסתור. הנמנים על קבוצה זו יהיו זכאים לקצבה חודשית בסכום של 1,000 עד-6,000 שקל בחודש. בקבוצה השנייה יכללו "פליטי שואה" - כ-150 אלף איש, רובם יוצאי חבר המדינות, שלא חיו תחת כיבוש נאצי והם יהיו זכאים לקצבה, שתנוע בין 300 ל-750 שקל בחודש.

ליום רביעי מתוכננת פגישה בין אולמרט ונציגי הניצולים ובמהלכה, ככל הנראה, תוגש להם ההצעה המשופרת.

אולמרט טען עוד בישיבת הממשלה, כי "שום ממשלה קודמת, לצערי, לא נתנה סיוע מיוחד לניצולים. הממשלה הראשונה שעוסקת בכך זו הממשלה בראשותי".

"אנחנו ניתן מענה שיהיה הוגן ומאוזן ושמתחשב במצב הניצולים וכן במצבם הכלכלי. נבחן האם הסיוע יהיה אוניברסלי, כלומר כללי ואחיד כלפי כולם, או שמא יהיה זה סיוע משתנה. כבר כעת הממשלה מעבירה מאות מיליונים בשנה לניצולים ועל כך נוסיף. השבוע אני אפגוש אותם ואדון יחד עימם כיצד לחלק את הכספים שהמדינה החליטה להקציב", הוא ציין עוד.

בתוך כך, בארגוני ניצולי השואה הבהירו שאין כוונה לוותר על "מצעד החיים" המתוכנן. המפגינים יקראו לאולמרט להעניק קצבה חודשית של כ-1,000 שקל בחודש לכל ניצול. את המצעד יזמו הניצולים, במחאה על הצעת הממשלה הקודמת. לטענתם, התוספת הזעומה שהוצעה לקצבה היא מעליבה.

ח"כ זהבה גלאון (מרצ), הודיעה, כי בכוונתה להגיש הצעת חוק, שתאמץ את המלצות הוועדה הבין-משרדית בראשותו של מנכ"ל משרד הרווחה, שמגדירה מיהו ניצול שואה, קובעת קצבת מינימום לכל ניצול בסכום של 1,040 שקל ומעניקה סל שירותים.

גם יו"ר העמותה הפרלמנטרית למען ניצולי השואה, ח"כ קולט אביטל (עבודה) קראה היום לאולמרט "להיכנס לעובי הקורה כדי למצוא פתרון הוגן ולא לאפשר לפקידי האוצר להטעות אותך במספרים מנופחים ומוגזמים. יש להעביר בדחיפות כספים ל-80 אלף ניצולי השואה החיים מתחת לקו העוני ותחילה למבוגרים שבהם".