אהרון סמרה, מנכ"ל איפקס חיתום: "אחרי הירידות נצטרך לעשות התאמות מחירים בהנפקות, במיוחד בחברות הנדל"ן"

צופה כי חברות נדל"ן לא מדורגות ייתקלו בקשיים בהנפקה * "אולי תהיה האטה בשוק ההנפקות, אך לא נחזור לימים של תחילת העשור"

אחרי תקופה ארוכה של גיאות, מתמודדים החתמים בשוק ההון עם ימים לא קלים. לא מעט מבין החברות שתכננו להנפיק בתקופה הקרובה מעדיפות לקחת פסק-זמן ולראות לאן תנשב הרוח בשווקים.

מנכ"ל איפקס חיתום אהרון סמרה מציין, כי צריך לחכות לשבוע הבא כדי לראות אם ההנפקות ממש ייעצרו, אך מודה כי כרגע הוא מעדיף לעכב הנפקות קיימות. "אנחנו מקווים שהכל יחזור לקדמותו, שכן לא קרה אירוע בכלכלה שאמור להביא לעצירת הגיוסים. יחד עם זאת, אנחנו מבינים שאין טעם כרגע לצאת ברוד שואו, שכן המוסדיים מעדיפים בימים אלה לנצל את רמות המחירים בשוק ולרכוש מניות קיימות, מאשר להשתתף בהנפקות חדשות", אומר סמרה.

סמרה מעריך כי גם אם השוק יחזור בקרוב לקדמותו, יהיה צורך בתמחור חדש של החברות לאור רמות המחירים החדשות. "לאחר שיירגעו הירידות, נצטרך לעשות התאמות מחירים בהנפקות, במיוחד בחברות הנדל"ן. אין ספק שרמות התשואה שינו פאזה", הוא מציין.

"כבר היום אנחנו רואים פתיחה של המרווחים בין האג"ח הממשלתיות לחברות. השוק מתמחר מחדש את הסיכונים, ויש לא מעט חברות נדל"ן שהאג"ח שלהן נסחר היום בתשואות דו-ספרתיות", מוסיף סמרה.

* אילו חברות יתקשו במיוחד לגייס?

"מי שיתקשו לגייס הן בעיקר חברות נדל"ן לא מדורגות, ובמיוחד חברות שגייסו אג"ח מסוג מזנין, המשמש כהון עצמי למימון פרויקטים באירופה. לעומתן, לחברות תעשייה לא צפויים קשיים בגיוס, לאחר שהבהלה בשווקים תירגע".

* האם קריסת חברת חפציבה תקשה עוד יותר על חברות הנדל"ן בגיוסים?

"פשיטת הרגל של החברה משפיעה על האווירה הכללית, ומביאה לטענות בסגנון 'אמרנו לכם', כשמה שמחזק את החששות הוא שהקריסה הזאת לא הייתה צפויה. יחד עם זאת, בגלל קריסת חפציבה לא ייעצרו ההנפקות. בסופו של דבר, כשמשקיע מוסדי מחליט להשתתף בהנפקה הוא בודק את בעלי המניות, התזרים והפרויקטים".

* האם אחרי תקופה כל-כך ארוכה של גיאות, שוק ההנפקות לא עבר כבר את השיא?

"ייתכן שנראה האטה מסוימת בשוק הזה. יחד עם זאת, שוק ההנפקות לא נגמר. שוק ההון למד לממן חברות. אנחנו לא צפויים לחזור לימים של תחילת העשור, בהם לא גויסו כספים בשוק ההון. שוק ההון התבגר והוא יודע כיום איך לבצע ניתוח אשראי וחוב".