משרד המשפטים ורשות ני"ע מציעים: דח"צ מומחה יתוגמל יותר מדח"צ רגיל

לפי ההצעה, הדח"צים המומחים יקבלו תוספת גדולה אף יותר, כדי לתמרץ חברות למנות דירקטורים מומחים

דירקטור חיצוני (דח"צ) מומחה יקבל תגמול הגבוה מזה שמקבל דח"צ רגיל. כך מציעים משרד המשפטים ורשות ני"ע בטיוטת תקנות שחיבר משרד המשפטים בעניין גמול והוצאות לדח"צ.

כפי שפורסם ב"גלובס", התקנות מציעות להגדיל משמעותית את התגמול לדח"צים. לפי ההצעה, הדח"צים המומחים יקבלו תוספת גדולה אף יותר כדי לתמרץ חברות למנות דירקטורים מומחים. זאת, בניגוד לעיקרון הקיים כיום, לפיו כל הדח"צים מקבלים גמול זהה. הגמול לכל הדירקטורים המומחים יהיה זהה.

לפי חוק החברות, לפחות אחד משני הדח"צים חייב להיות בעל מומחיות חשבונאית ופיננסית, ואילו הדח"צים האחרים יכולים להיות בעלי כשירות מקצועית בלבד. בדברי ההסבר לתקנות נאמר כי על מנת להקל על חברה לגייס דירקטורים בעלי מומחיות חשבונאית ופיננסית, או דירקטורים בעלי מיומנות גבוהה והבנה עמוקה בתחום עיסוקה, מוצע לאפשר לה לשלם לדירקטור מומחה שכר גבוה יותר מאשר לדח"צ רגיל.

עוד נאמר כי לנוכח האחריות הרבה המוטלת על דירקטורים בחברות ציבוריות והזמן הרב שעליהם להשקיע לשם בחינת הנושאים העולים על סדר היום של הדירקטוריון, מוצע להגדיל את הסכומים הקבועים בתקנות הגמול, כדי לאפשר לחברות לגייס דירקטורים בעלי כשירות מתאימה.

בשלהי שנת 2000, תוקנו התקנות המקוריות, כך שחברה יכולה לסטות מהסכומים הקבועים בתקנות, ובלבד שהשכר שישולם לדח"צ לא יעלה על ממוצע שכרם של הדירקטורים שאינם בעלי שליטה בחברה, שאינם ממלאים תפקיד נוסף בחברה או שאינם מקבלים כלל גמול מהחברה. כמו כן, הותר לחברה לתת לדח"צים אופציות וני"ע, ובלבד שניירות הערך ניתנים במסגרת תוכנית תגמול לכל הדירקטורים ולנושאי משרה נוספים בחברה ובתנאים נוספים.

התקנות מציעות להוסיף דרגה חמישית של גמול - מבער לארבע הדרגות הקיימות - שתתייחס לחברה שהונה העצמי עולה על מיליארד שקל. כן מוצע לקבוע, כי לגבי גופים מוסדיים, הדרגה יכולה להיקבע גם לפי שווי הנכסים המנוהל על-ידה. זאת, לנוכח העובדה שבגופים אלו קיימת לעיתים הפרדה בין הניהול והנכסים, ועל אף שההון העצמי לעיתים אינו גבוה, פעילותם מורכבת ומצדיקה תגמול ראוי גם לפי שווי הנכסים המנוהל.