פלישה מיותרת? רוכשי דירות חפציבה יוכלו לרשום בטאבו את הדירות על-שמם

נוהל פנימי של מס הכנסה מאפשר לוותר על אישור תשלום מסים של קבלן שנמצא בהליכי פירוק

עשרות מרוכשי דירות שבנתה חברת חפציבה הקורסת מיהרו לפלוש לדירות ולתפוס בהן חזקה, אך יתכן שהם הלכו רחוק מדי ומהר מדי. לעזרת הרוכשים נחלץ מכתב פנימי של אגף מס הכנסה, שאומנם לא פורסם ברשומות אך הוא מפרט נוהל פנימי והנחיות ביצוע, שמשפרים את מצב הרוכשים.

לפי הנוהל, רוכשי הדירות יוכלו לרשום על שמם את הדירות בלשכת רישום מקרקעין (הטאבו), וזאת גם ללא טופס 50, במצבים בהם הקבלן נמצא בהליכי פירוק או פשיטת רגל. טופס 50 הוא הטופס המאשר כי הקבלן שילם את כל חובותיו לרשות המיסים, והוא תנאי לרישום דירות בטאבו במצבים רגילים.

בשנות המיתון העמוק, 2002-2003, התרבו מספר פשיטות הרגל של קבלנים (רובננקו, בן-יקר-גת ואחרים) אשר הותירו אחריהם חובות לרשויות המס. משכך, לא יכלו רוכשי הדירות להשלים את רישום בעלותם על הדירות, בהיעדר טופס 50 כאמור. בעקבות זאת יצא המכתב הפנימי, במארס 2003, עליו חתום סגן נציבת מס הכנסה דאז, רועי מקוב, והיועצת המשפטית שולה בנדל.

לדברי עו"ד מאיר מזרחי, לשעבר מנהל מחלקת שומת מקרקעין בנציבות מס הכנסה, ועו"ד אמיר סקלר, מדובר בהוראה מקלה שלכאורה תקפה למקרה של רוכשי דירות מחברת חפציבה, שהחלה בהליכי פירוק. המדובר בקונים ששילמו את מלוא התמורה עבור הדירות, אך לא השלימו את רישום הדירות על שמם.

לדברי עו"ד מזרחי, ההוראה נועדה למנוע מרשות המיסים להשתמש בדיירים ככלי סחיטה לגביית חובות הקבלן. "בעבר נהגו ברשות המיסים לגבות כ-1,000 דולר לחדר מכל דייר, על חשבון חובות המס של הקבלן, וזאת כתנאי לרישום הדירות על שם הרוכשים. כעת הרשות מוותרת על סכומים אלה, ויש לברך אותה על כך", אמר מזרחי.

ומה לגבי רוכשי דירות ששילמו את מרבית התמורה עבור הדירה, אך לא את כולה? לדברי מזרחי, אלו יוכלו לפנות לרשות המיסים, שתטיל עיקול על יתרת הכספים שהרוכש טרם שילם לקבלן - ואז יקבלו הרוכשים אישור לרשום את הדירה על שמם בטאבו.

יודגש, שמס רכישה החל על כל רוכש דירה עומד בעינו במקרים של פשיטת רגל הקבלן, ועל הרוכשים להציג אישור על תשלום המס כתנאי לרישום בטאבו.

עוד יצוין, כי ספק רב אם נוהל זה של מס הכנסה יסייע לרוכשי הדירות במודיעין עילית, שם המצב מסובך יותר משום שטרם ניתן היתר בנייה לפרויקט.