רוצים להשיג הכל מהר ועכשיו

האופי האנושי גורם לחמדנות בשווקים וזו באה לידי ביטוי דווקא בשוק יורד

בשווקים הפיננסיים תמיד, אבל תמיד, חייבים להיות ערוכים לאפשרות הגרועה מכולן. כאשר היא מגיעה במידה שאתה ערוך נכון אתה נשאר במשחק. תעשיית ההשקעות השתנתה בכמה עשרות השנים האחרונות ללא הכר.

המחשבים הומצאו, הטלפון הסלולרי הגיע, הטכנולוגיה השתפרה. יש רק דבר אחד שלא השתנה מאז ימי אדם וחווה: האופי האנושי הוא שגורם לחמדנות ובשווקים עובדה זו באה לידי ביטוי דווקא בשוק יורד.

אנשים מפחדים להשלים עם הפסדים ומסבכים את עצמם מבחינה כספית. נוסף לבעיית האופי האנושי, לנו הישראלים בעיה חמורה נוספת. אנו רוצים להשיג הכל מהר ועכשיו. רווח של 20% בשנה כבר לא מספק אותנו. חלומות של תשואה של 100% בשנה נשמעים מכל עבר וכתוצאה מכך כולם מנסים ללמד אתכם להרוויח. לצערי, צריך ללמוד להפסיד. כן, כן ללמוד להפסיד. חשבתם שאתם יודעים להפסיד, אז חשבתם. כאשר באמת תלמדו להפסיד אז תתחילו להרוויח.

רוב המשקיעים בשווקים הפיננסיים מתקשים לקבל הפסדים. לצערי הפסדים הם חלק מהמשחק וחייבים גם להיות חלק מכל שיטת מסחר שתשתמשו בה. משקיע המספר כי הוא רק מרוויח בשווקים הפיננסיים אינו דובר אמת. גם הגדולים מכולם מפסידים מידי פעם. גדולתם היא בכך שחמש דקות אחרי שסגרו עסקה מפסידה, הם כבר לא זוכרים את מהותה (מה קנו, כמה הפסידו). מנחים אותם כללים ברורים שנקבעו מראש. הם מחפשים הזדמנות. במידה ומה שרק לפני עשר דקות נראה לא טוב, אך עתה כבר נראה כהזדמנות הם מסתערים.

אחד הכללים הברורים במסחר בשווקים הפיננסיים הוא ההישרדות. כמשקיעים בבורסה חובה עליכם להישאר כל הזמן במשחק. השגיאה העיקרית של המשקיעים היא שהם לא מנהלים נכון את כספם. בדרך כלל תשאל משקיע כמה אתה רוצה להרוויח והתשובה תהיה "כמה שיותר". זוהי לא תשובה. זוהי התחמקות מלקיחת אחריות על ניהול כספי נכון. לעולם אל תהיו מוכנים להפסיד בעסקה אחת יותר מ - 10% מההון שלכם. שמרנים יותר יאמרו שגם 5% מהונכם זהו סכום שדי והותר לסכן בעסקה אחת.

בימים אלה אנו נמצאים בדיוק במצב שאולי התחיל לרדת גשם. הטפטופים מתגברים וחוץ מכמה ימי שמש- הגשם לא מפסיק. אף פעם לא מאוחר לצמצם את ההשקעות שלנו. יש לנסות לבנות את תיק ההשקעות בצורה שכל מוצר פיננסי לא יוכל לגרום עם ירידת ערכו להפסד של יותר מ- 5% מתיק ההשקעות. אם אנו מפסידים, כדאי לעצור את ההפסד בדיוק ב- 5%.

נניח שסך התיק שלנו הוא 100,000 שקל וכרגע אנו מחזיקים בארבע מניות, כל אחת בסכום של 25,000 שקל. ירידה של 20% במניה אחת תגרום לנו הפסד של 5,000 שקל. לא נעים, אבל גם לא נורא כאשר 5,000 שקל מהווים 5% מההון הכולל שלנו של 100,000 שקל. גם אם ארבע המניות יירדו כל אחת ב- 20%, אנו נפסיד 20,000 שקל מתוך 100,000 שקל. זה כבר פחות נעים, אבל אנו נשארים במשחק עם 80,000 שקל ולא פוחדים לראות במחירים החדשים יעד כניסה אטרקטיבי.

בשלב זה ודאי תאמרו "הוא כל הזמן מדבר אתנו על הפסדים, אולי שידבר על רווחים". על כך יש לי תשובה ברורה: קבלו את ההפסדים, לימדו לחיות אתם. תופתעו לראות כי אם תתמודדו נכון עם ההפסדים - גם הרווחים יגיעו, וכאשר הם יגיעו פשוט הקפידו שסכומם יהיה, בכל מקרה, גדול מסכום מההפסדים אותו הסכמתם לקבל בכל עסקה. בדוגמה לעיל נשאף לרווח של 10,000 שקל בכל עסקה, מול הפסד אפשרי של 5,000 שקל.

הרווחים עבורכם הם כמו שמיכה, המחממת אתכם כאשר בחוץ קר וגשום. אל תתנו לשמיכה להתקצר (כאשר מפסידים) ולעולם אל תאמרו "אנו כבר מתחילים להרוויח, יותר נמוך מכך אי אפשר לרדת". לבסוף תמצאו את עצמכם ללא שמיכה כלל וללא כספכם במצב שלא בדיוק ברור לכם כיצד הגעתם אליו.

המלצתי: הפסדתם בעסקה אחת - החלב נשפך, לא נורא. תנו לאחרים לבכות עליו. הקפידו לעבור לכוס החלב הבאה. אם לא תחששו משפיכת החלב אז יתכן שיגלוש, אבל בפרוש לא יישפך.

הכותב הוא רו"ח המרצה במרכז להשכלה פיננסית מקבוצת מטריקס, ומומחה למטבע חוץ ולפסיכולוגיה של שווקים פיננסיים