המפרסמים משמינים מנחת

חברים, הצופים שלכם מסרבים לטבוע בתוכן שיווקי

אח, איזה קתרזיס. בהפרש של שבוע קיבלנו את שתי תוכניות הגמר של "לרדת בגדול", בגרסה הישראלית ובגרסת המקור האמריקנית. וידוי קטן: מכל אגדות הילדים הקסומות, אני מאוהבת בסיפורי סינדרלה. הצדק הפואטי עושה לי את זה. כל לכלוכית שמישהו ממרק היטב וחושף פומבית את היהלום שבה, מקבלת את לבי באופן מיידי. וזו לא הפרעה אישית. זו חולשה אנושית שגרמה ל-20.7% ממשקי הבית היהודיים לצפות שלשום בתוכנית הגמר, ול-16 מיליון אמריקנים להיצמד למסך בתוכנית הגמר האחרונה.

מה קיבלנו בתמורה להתמסרות הטוטאלית? ניסוי מעבדה בתנאי דה-לוקס שמצליח ברוב מהמקרים. בארה"ב 50 משתתפים הורידו יחד יותר מ-2 טון ממשקלם. בארץ ראינו אנשים נפרדים מ-90 קילו (מוטי חטואשווילי), הופכים מטנקים אנושיים להרואין שיק (הזוכה, צביקה הילף), וזוג, שלפי השמועות, התאהב במהלך התוכנית ועומד בפני חתונה. אין מה לדבר. המעקב הסיזיפי אחרי העונה השתלם. קיבלנו יותר מתמורה מלאה.

רק שאחרי שממצים את הקתרזיס וסוגרים את ספר האגדות עם השוליים הזהובים, נשארת תמונה מסחרית כעורה. ברור לנו שערוץ 10 לא שידר את הסדרה מסיבות אלטרואיסטיות. באסטרטגיה שלו כתוב "להרוויח כסף", לא "לגרום לשמנים לרזות". קיבלנו בהשלמה את הדקות הארוכות של שקופיות החסות, שפירטו מה יקבל הזוכה. זה המס שאנחנו צריכים לשלם. הבעיה היא עם המס שלא רצינו לשלם, עם התוכן השיווקי.

החלטתי לא לכתוב את השמות של החברות שהשתתפו במופע השיווקי הזה, כדי לא לתת להן עוד פרסום מעל דפי "גלובס". אם ממש מעניין אתכם, אתם יכולים לגלוש לאתר התוכנית בפורטל נענע. תמצאו שם הכל. רשימת התפריטים המומלצים לדיאטה, למשל, היא מצעד של מותגים: 2 קרקרים של X, יוגורט 1.5% שומן של Yאו לחילופין מעדן דיאטטי של Z. מה, מעדן דיאטטי של B לא טוב לדיאטה?

ככה זה היה לאורך כל הסדרה, ולא פעם, מפיקים יקרים, בתפירה גסה לחלוטין לתוך התסריט. למשל, אותו בוקר שבו הודיעו למתחרים שהם צריכים להתחיל ליטול מולטי ויטמין, עם אקסטרים קלוז-אפ על הבקבוקון שכנראה שילם הרבה כסף בשביל הפריים הזה. בהמשך, כבונוס, קיבלנו סצנה של החבר'ה יושבים ומדברים, ובשוט אקראי לכאורה, אחת הבנות פותחת את הבקבוקון ונוטלת את הוויטמין שלה.

או מותגי היוגורט והבשר שזעקו לנו מהמטבח המעוצב בווילה. בקבוקי המים המינרלים שהמתמודדים לגמו מהם אחרי כל מאמץ. מותג הבריאות של המתקן המארח, שנמאס בשלב די מוקדם. שיירת המכוניות בהן נסעו המתמודדים מהווילה לחדר הכושר (לא היה יותר רלוונטי לתוכנית שהם ירוצו במקום לנהוג?). ושיא השיאים: ההדבקה המכוערת של הסיסמה של מותג הטלוויזיות שתרם להפקה מסך. כדי שלא נפספס את שם המותג (שבכל מקרה הופיע בתחתית המסך של ההפקה ושלנו), רגע לפני כל שקילה, ציפי שביט, המנחה, הודיעה, ש"את התוצאות נראה על המסך שלפנינו באופן חד וברור". חברים, לזה קוראים חשיפת יתר של המותג. הצופים שלכם לא טיפשים. אולי הם טובעים במדיה, אבל הם מסרבים לטבוע בתוכן שיווקי.