זו לא אגדה

עסק - כמו מדינה - צריך חזון. אבל לא צריך להיות הרצל כדי לשרטט אותו

ליאורה ליפץ היא יו"ר איגוד המאמנים הישראלי ומפרסמת מדי יום טיפ יומי למנהלים.
[לחץ כאן לקבלת אימון יומי אישי בתיבת הדואר שלך]

בנימין זאב תיאודור הרצל סיכם ב- 1896 את חזונו בספר "מדינת היהודים". הרצל היה הראשון שהעז לחלום שתקום מדינה לעם היהודי בפלשתינה-ארץ ישראל. עבורו החזון הזה לא היה פנטזיה.

בספרו זה ובספר "אלטנוילנד" הוא פורט את חזונו לפרטי פרטים כמי שממש רואה מול עיניו את העתיד מתרחש לפניו כיום. לא התאפקתי מלהביא לכאן כמה ציטוטים מספריו שהפעימו אותי מכוחו ועוצמתו של החזון שגלום בהם:

  • "הפוליטיקה אצלנו לא תהיה עסק ולא אומנות. ממגיפה זאת נדע להישמר. בבריות המבקשים להתפרנס לא מעבודתם כי אם מדקלומים, נבחין מיד. נתייחס אליהם בשאט נפש וכך לא יהיה בכוחם להזיק".
  • "יום העבודה התקני יהיה בין 7 שעות. מי שיעבוד יותר יקבל בעד עודף הזמן עודף שכר במזומן".
  • "אצלנו לא ייהנו הילדים ולא ייענשו בגלל אבותיהם. לפיכך יינתן החינוך כולו חינם למן בית הספר העממי ועד לאוניברסיטה"
    "חולה מחוסר אמצעים אינו חייב אלא להודיע את שמו למשרד הסעד. שם לא ישיבו ריקם את פניו של איש".
  • "בשעה שנקים את ערינו, נבנה את הרחובות בתבונה ונתקין בתוכם נקרת חלל,תעלה מיוחדת להתקנת כל הצינורות והכבלים, ומוצא יהיה לה לכל בית".
  • "צבא וכהונה ייכבדו מאד, אך בענייני מדינה לא להם לחוות דעה".
  • "ירושלים תהיה לגוף עצום וחי. העיר העתיקה כולה תהיה מעין שטח בינלאומי, ודומה יהיה כאילו כל העמים רואים בה בית מולדת. מכאן ייאספו יחדיו כל צורות הישועה שהמין האנושי ביקש כתרופה לסבל: האמונה , האהבה והמדע".

משפטים אלו מבטאים את הערכים שהתוו את דרכם של מייסדי מדינת ישראל 50 שנה מאוחר יותר, הם ההוכחה שכאשר בעל חזון מצייר תמונה שלמה, מלהיבה, מאתגרת ומפורטת - נבואתו יכולה להפוך למציאות.

דין מדינה כדין חברה עסקית. כדי שחזון יהווה מצפן מכוון הדרך להצלחה, עליו להיות עליו להיות חיובי, מאתגר ומלהיב,כך שיהיה שווה להירתם להגשימו, עליו להיות מקיף ומפורט, כדי שאפשר יהיה להתוות תוכנית להגשמתו, עליו להיות מוסכם ע"י כל הגורמים האמורים לקחת חלק במימושו, עליו לייצר מבנים תפעוליים שיאפשרו את יישומו.

1. השתחררו מכבלי המציאות

פיטר דרוקר, תיאורטיקן הניהול החשוב ביותר של המאה הקודמת, ואבי תורת הניהול המודרנית, תבע את הביטוי שנהפך לאבן יסוד בתרבות הניהול העסקית של המאה בת זמננו "אם אינך יודע לאן ללכת, כל תכנית תתאים" ומכאן עשה הבחנה בין מי שמצליח לראות בעיני רוחו דברים שאינם חלק מהמציאות שסביבו, לבין מי שיכול לתכנן את מעשיו רק לפי מה שמונח לנגד עיניו.

אפשר לעצב חזון רק כאשר מתנתקים מההווה ומדמיינים מה רוצים להיות בעתיד. ציינו שנה לעצמכם, מועד כלשהו בעתיד, נניח שנת 2010 או אפילו 2020 והחלו לדמיין את הארגון שלכם במיטבו.

אבן נגף בנסיון לעצב חזון היא החשש מפני האפשרות להגשימו: העתיד מוסתר בענן של נסיבות, תנאים, מגבלות וציפיות. לפיכך, בבואכם למשימה חשובה זו התמקדו רק בעתיד הרצוי, והתעלמו לחלוטין מהמשאבים הנדרשים כדי לממש אותו.

חיזרו ואמרו לעצמכם ובאוזני מי שמנסה לרפות את ידיכם: "אינני יודע איך זה יקרה, אינני יודע איך נשיג את זה אבל כך זה צריך להיות". זה ישחרר אתכם ליצירה של משהו חדש, לאפשרות ורעיונות מהפכניים ומלהיבים שלא חשבתם עליהם עד כה.

עיצוב חזון לחברה אינו רציונלי ואנליטי. הוא תהליך רגשי, אינטואיטיווי הנותן ביטוי לשאיפות כמוסות. כדי לעצב את החזון - צאו מהמשרד, לכו למקום מעורר השראה ומרגיע.

לקבל העצות הבאות לחץ כאן וקבל אימון יומי אישי לתיבת הדואר שלך