בלי מכרז, עם ועדת איתור בהרכב מיוחד

בתחקיר "גלובס" על אופן בחירת השמאי הממשלתי הראשי החדש, אייל יצחקי, עולה כי ועדת האיתור המיוחדת של משרד המשפטים, שהורכבה בניגוד לכאורה לכללי התקשי"ר, הורידה את רף הדרישות ונתנה יתרון למועמדים מהשוק הפרטי * משרד המשפטים: בהסדר הספציפי לא נפל שום פגם בהליך הבחירה

ק בוצת עובדים באגף שומת מקרקעין במשרד המשפטים התלוננה לאחרונה בפני מבקר המדינה, שר המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה, על כך שהליך בחירתו של השמאי הממשלתי הראשי החדש במשרד המשפטים, אייל יצחקי, היה בלתי תקין. לטענת העובדים, ההליך "נתפר" לצורך בחירתו של יצחקי. תחקיר "גלובס" על אופן המינוי של יצחקי מצביע על כך, שבהליך בחירתו של השמאי הממשלתי הראשי נעשתה לכאורה סטייה מכללי תקנות שירות המדינה (התקשי"ר). הכללים שנקבעו בהליך המינוי סייעו דווקא למועמדים חסרי ניסיון ניהולי, שמקורם בשוק הפרטי.

יצחקי הוא שמאי מקרקעין פרטי, אשר הלקוח העיקרי שלו היה מדור השבחה של עיריית ראשל"צ. הניסיון הניהולי העיקרי שלו הוא היותו מפקד מתקן צבאי מסווג בצפון הארץ בעת שירותו הצבאי. מכריו בתחום השמאות אומרים כי מדובר בשמאי הגון, בעל ידע מקצועי עמוק וגישה רצינית למקצוע. לפני כחודשיים הוא נבחר לתפקיד השמאי הממשלתי, מבין 8 מתמודדים שהגיעו לגמר. השמאי הממשלתי הראשי, שהוא בעל תפקיד בכיר ובעל חשיבות מיוחדת בשוק המקרקעין, מנהל יחידה שבה כ-50 שמאים המשרתת את כל משרדי הממשלה. עד לבחירתו של יצחקי, היה התפקיד מחויב במכרז חיצוני ובו דרישות מקצועיות גבוהות.

לפני כשנתיים התמנה יצחקי לתפקיד רכז הוועדה לתקינה שמאית במועצת שמאי מקרקעין. על פי הגדרת התפקיד, הוא אמור היה להיות עובד מדינה. יצחקי, כך מוסר משרד המשפטים, "הורשה על פי חוזה ההעסקה עימו לעבוד לצד עבודתו בוועדת התקינה גם עבור משרדי הממשלה (התמ"ת, משרד הבריאות ועוד). בנוסף הותר לו על פי בקשה מראש לבצע עבודות פרטיות ספורות לאחר שכל התקשרות נבחנה על-ידי היועמ"ש של משרד המשפטים ועוה"ד המלווה את המועצה מטעם הייעוץ וחקיקה, ואלו אושרו לאחר שהסתבר כי אין בהם חשש לניגוד עניינים (בסה"כ מדובר ב-4 עבודות פרטיות)".

מועצת שמאי מקרקעין היא גוף בעל מעמד סטטוטורי הפועל במשרד המשפטים. בראש מועצת שמאי מקרקעין עומד בדרך כלל בעל תפקיד בכיר ביותר במשרד המשפטים. כיום עומדת בראש המועצה שרית דנה, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה. שרית דנה נכנסה לתפקיד יו"ר מועצת שמאי מקרקעין בתחילת 2006, במקביל למינויו של יצחקי.

שיטת המינוי שונתה

יצחקי מוביל בשנה וחצי האחרונות את תחום התקינה במועצת שמאי מקרקעין, בעבודה צמודה עם שרית דנה וחברים אחרים במועצה. יצחקי ודנה קידמו בצורה ניכרת נושאים שונים בתחום התקינה, בהם, למשל, תקן חדש לשטח דירה, תקן של שיטות שומה ותקן הצגת שומת מקרקעין בדו"חות כספיים (IFRS).

לקראת בחירת השמאי הממשלתי הראשי החדש, לאור פרישתו מהתפקיד של יעקב אודיש בסוף 2006, הוחלט במשרד המשפטים להחליף את שיטת הבחירה - ממכרז חיצוני פומבי לוועדת איתור מיוחדת. אודיש אמר ל"גלובס", כי בשיחתו עם מנכ"ל משרד המשפטים משה שילה הוא התרשם כי מחליפו ייבחר במכרז, והוא איננו יודע מדוע שונתה שיטת הבחירה.

גורמים המצויים בשירות הציבורי מתריעים מזה זמן, כי החלפת שיטת הבחירה במכרז פומבי בוועדת איתור היא פטנט המתפתח במהירות ומאפשר לבחור את מי שסומן מראש. מדוע בעצם שונתה שיטת הבחירה של השמאי הממשלתי הראשי?

משרד המשפטים מוסר: "הנהלת המשרד סברה כי הליך ועדת האיתור הוא המתאים לאיוש המשרה, בשל מאפייניה ובדומה למשרות בכירות אחרות שלגביהן נקבע הליך זה. מדובר במשרה המאופיינת בהיבט מקצועי מובהק ובעצמאות ואי תלות מקצועית של הנושא בה. הצעת ההחלטה נוסחה במחלקה המשפטית במשרד, תואמה עם מחלקת הייעוץ וחקיקה, אושרה על-ידי ועדת השירות בנציבות שירות המדינה ולבסוף אושרה בממשלה".

על מנת לשנות את השיטה, היה צורך להכליל את תפקיד השמאי הממשלתי הראשי במסגרת התפקידים הבכירים בשרות המדינה הפטורים מחובת מכרז פומבי. השינוי נעשה על פי החלטת ממשלה למתן פטור ממכרז פומבי לבחירת השמאי הממשלתי הראשי (החלטה 1100 מ-28.1.07) והקמת ועדת איתור על פי התקשי"ר. ועדת האיתור, שהדמות הדומיננטית בה היתה שרית דנה, הקלה במידה ניכרת את הקריטריונים והדרישות לתפקיד. שינויים אלה, כך נראה, פגעו בסיכוייהם של מתמודדים מהמערכת הממשלתית וסייעו למתמודדים חיצוניים.

למשל, במכרז האחרון בשנת 2000, בו נבחר אודיש, היה קריטריון של עדיפות לבעל תואר שני וכן תנאי של ניסיון של מעל 9 שנים בתחום שמאות מקרקעין, לרבות ניסיון ניהולי. במכרז לסגן השמאי הממשלתי, מאותה שנה, נדרשו 8 שנות ניסיון ולפחות 4 שנות ניסיון בניהול לשכה מחוזית. לעומת זאת, בקריטריונים של ועדת האיתור נדרש 7 שנות ניסיון לבעלי תואר ראשון ו-6 שנים לבעלי תואר שני, וכלל לא נדרש ניסיון ניהולי בפועל, אלא "יכולת ניהול של מערכות מורכבות". יתרה מכך, המועמדים נדרשו על ידי ועדת האיתור להציג שומות שערכו בתחום היטל השבחה וירידת ערך קרקע. תחומים אלה כלל אינם מטופלים על-ידי אנשי השמאי הממשלתי, העוסקים, בהגדרה, רק בהערכת שווי מקרקעין ונכסים. בדרישה זו, כך נראה, הוענק יתרון ברור למועמדים שבאו מהשוק הפרטי. משרד המשפטים נמנע מלהגיב לשאלה על הנמכת רף הדרישות על-ידי ועדת האיתור.

הבעיה העיקרית בבחירת השמאי הממשלתי הראשי החדש נעוצה בעצם השתתפות דנה בוועדת האיתור. על-פי תקנות שירות המדינה (פטור ממכרז, תקנה 11.968 בתקשי"ר), בוועדת איתור מותרת השתתפותו של חבר אחד בלבד מהמשרד הקולט המועמד, וזהו מנכ"ל אותו משרד, או נציגו. חבר שני בוועדת איתור הוא נציב שירות המדינה או נציגו. שלושת החברים הנוספים בוועדה צריכים להיות בעלי מומחיות בתחום, אך אסור שיהיו עובדי המשרד בו מצויה המשרה.

מטרת התקנה הקובעת את מבנה ועדות האיתור היא למנוע מצב, שבו חברי ועדת האיתור מכירים את המועמדים מתוך המשרד מעבודתם המשותפת.

בהחלטת הממשלה על פטור ממכרז למשרת השמאי הממשלתי הראשי נקבע הרכב ועדת האיתור: 1. היו"ר - מנכ"ל משרד המשפטים, משה שילה; 2. נציג נציבות שירות המדינה (סגן הנציב יעקב ברגר); 3. יו"ר מועצת השמאים, שרית דנה; 4. נציג ציבור שימנה מנכ"ל משרד המשפטים, בהתייעצות עם נציב שירות המדינה והשמאי הממשלתי (מי שנבחר היה שמאי המקרקעין בן-ציון גולדשטיין, חבר ועדת המשמעת במועצת השמאים); 5. איש אקדמיה בעל ידע בתחום, שימונה על-ידי נציב שרות המדינה בהתייעצות עם מנכ"ל משרד המשפטים (פרופ' דניאל פלזנשטיין מהאוניברסיטה העברית, חבר מועצת השמאים).

"הסדר ספציפי"

מינויה של המשנה ליועמ"ש, שרית דנה, כנציגה שנייה של משרד המשפטים, ובמיוחד על רקע היותה יו"ר מועצת השמאים, היכרותה עם המועמד יצחקי ועבודתה המשותפת אתו, נראה כעומד בסתירה להוראת התקשי"ר בדבר מבנה ועדות איתור ומנוגדת לרוח התקשי"ר.

משרד המשפטים אומר, כי אין ממש בטענות וכי לא נפל כל פגם בהליך הבחירה של יצחקי. "הרכב הוועדה אינו עומד בסתירה לכללים. סעיף 11.968(ב) לתקשי"ר מקורו בהחלטת הממשלה מס' 2541 מיום 29.9.02. זו החלטה כללית המתווה עקרונות כלליים, ובהחלט ניתן ואפשרי לקבוע הסדרים ספציפיים במקרים המתאימים ועל-פי החלטת ממשלה. גם מן הבחינה הלשונית כך הם פני הדברים. המשפט שעוסק בהרכב הוועדה פותח במילה "ככלל" וממשיך הסעיף וקובע, כי "קביעת החברים הנוספים תיעשה לגבי כל משרה בנפרד, בהתאם לאופי המשרה...בזה המקרה סברנו כי יהיה זה נכון לכלול את יו"ר מועצת השמאים בהרכב ולקבוע הסדר ספציפי. עניין זה צוין באופן מפורש בפניית המשרד לוועדת השירות, כך שאין כל סתירה בין הוראות התקשי"ר לנקבע כאן. זאת, בשים לב לעובדה כי נוכחותו של יו"ר המועצה בוועדה יש בה תרומה חשובה לוועדת האיתור, היא רלוונטית ביותר והיא אף מתבקשת. ההיכרות של המשנה ליועמ"ש שרית דנה עם יצחקי היתה הכרות מקצועית גרידא, וכללה ישיבות מקצועיות בלבד הקשורות כולן לתחום התקינה השמאית, שהינו תחום חדש שעניינו שיפור רמת המקצועיות והשקיפות בתחום שמאות המקרקעין".

יו"ר לשכת שמאי מקרקעין, רן וירניק: "אני מעריך מאוד את עבודתם של אנשי אגף שומת מקרקעין, אבל המצב הנוכחי הוא שהם מבצעים שומות והשגות בטווח זמן של 170 יום, וזה איננו שירות ראוי ללקוח. אם יש מנהל חדש שעושה סדר ודורש ביצועים, אפשר להבין מדוע יש עובדים שמתלוננים".

יצחקי עצמו סירב להגיב לכתבה. "

lichtman@globes.co.il