מסע עולמי אל כיסו של איל פלד: 300 אלף דולר רווח שנתי מוערך מהתוכנית ודירה ב-500 אלף דולר

המוני צופים, הלומי חום אוגוסט, ממשיכים לבהות מדי שבוע בתוכנית "מסע עולמי", שמשודרת, בגלגולה הנוכחי, בערוץ 10 * במקביל, איל פלד, האיש שמאחורי המותג, מככב במסעות פרסום וממשיך לעשות רייטינג וכסף מחיבתו של הקהל לתיירות כורסה * עד כמה העסק משתלם? היום במגזין G

*המוני צופים, הלומי חום אוגוסט, ממשיכים לבהות מדי שבוע בתוכנית "מסע עולמי", שמשודרת, בגלגולה הנוכחי, בערוץ 10. במקביל, איל פלד, האיש שמאחורי המותג, מככב במסעות פרסום וממשיך לעשות רייטינג וכסף מחיבתו של הקהל לתיירות כורסה. עד כמה העסק משתלם?

תוכנית הטלוויזיה: פלד, שכבר את חופשותיו כנער העביר באולפני טלעד בשל היותו בנו של המנכ"ל, עוזי פלד, התפרנס במשך עשור מחייו מהדרכת טיולים של ממש, בשטח. רק מאוחר יותר עשה הסבה למה שבנה אותו כסוג של גורו ישראלי בנושא טיולים - מגיש התוכנית "מסע עולמי". התוכנית, שרצה כבר 12 שנה (כ-250 פרקים), לא רק מוגשת על־ידי פלד, אלא גם מופקת ונערכת על־ידו. הערכות בתעשייה הן שכל תוכנית מכניסה לחברת ההפקה של פלד כ־40 אלף דולר, מתוכם כ־15 אלף דולר רווח. בחישוב של כ־20 תוכניות בשנה, מדובר ברווח המוערך בכ־300 אלף דולר בשנה.

עיתונות: ראה פלד כי טוב, ופנה גם לתחום המגזינים המודפסים. השם "מסע עולמי" הוענק גם למגזין טיולים שמוצא לאור על־ידי קבוצת SBC, ופלד, שחתום על המגזין כעורך, הפך שותף בו. תוכני המגזין מופקים במשרדיו של פלד, בגבעת שאול בירושלים, והוא עצמו תורם את שמו ואת תמונתו למוצר, כמו גם חומרים מתוכנית הטלוויזיה. המגזין, שזוכה לחשיפה של כ־2.5% לפי מדד TGI, זכה בתביעה שהגיש נגדו המגזין "מסע אחר" בטענה להטעיית הצרכנים באמצעות שם דומה, ובסכום של 50 אלף שקל בעבור הוצאות משפט. בשנתיים האחרונות לקח פלד תחת חסותו גם את "האבטומוביל" - מגזין "מועדון החמש" של אספני מכוניות עתיקות בארץ.

קמפיינים: במהלך שנות הצלחתו בטלוויזיה, כיכב פלד בלא מעט קמפיינים לחברות מסחריות, ברוב המקרים על תקן הטייל הבקיא. כך, למשל, הוגרלו טיולים בכדור פורח עם פלד בין לוגמי קפה טורקי עלית, וטיולים בחבל בורדו בצרפת בין שותי יינות כרמל. פלד כיכב גם בקמפיינים של שירותי בריאות כללית, אינטרנט בינלאומי של בזק, ואפילו קרנות הנאמנות "כוון". בימים אלה ניתן לשמוע את קולו בקמפיין המעודד תיירות בעיר דוד בירושלים. שכרו על קמפיינים כאלה מוערך בכ־30-40 אלף דולר לקמפיינים ארוכי טווח (כשנה), 15-20 אלף דולר לקמפיינים נקודתיים, ואלפי דולרים לקמפיין רדיו.

הפקות: בין לבין, עוסק פלד בשנים האחרונות בהפקת סרטים דוקומנטריים, כגון "ג'נין, יומן מלחמה" ו"מבצע עובדה". שכרו על הפקת כל סרט מוערך בכ־20 אלף דולר, "לא משהו לחיות ממנו", אומרים בתעשייה. בסרטים שבהם משמש פלד גם כבמאי, עשוי השכר להיות מוכפל לכ־40 אלף דולר.

עסקים נלווים: הטלוויזיה, המגזינים והפקות הסרטים עדיין לא ממלאים את כל זמנו של פלד, שהפך, למעשה, ליזם רב תחומי. בנוסף על כל אלה הוא שותף בחברה לטיולים ולפעילויות בשם "צעדי ענק", שבה, לעתים רחוקות אמנם, הוא נקרא אף לארח, להדריך או להרצות בפני קבוצות תיירים. בלי קשר, ניתן למצוא את פלד תורם את שמו כמומחה לחוות דעת משפטיות, לאתרי אינטרנט העוסקים בתיירות, באוכל ועוד. קשה לדעת מהם אחוזיו ורווחיו מכל אלה, אך מחזור הפעילות השנתי של פלד מתקרב, לפי הערכות שונות, לשני מיליון שקל בשנה. לאחרונה, אולי כדי לשפר את יכולתו, החל פלד ללמוד לתואר שני במשפטים, שמיועד לכלכלנים, באוניברסיטת בר־אילן.

מגורים: פלד מתגורר בבית פרטי באחד מרחובותיה השקטים של שכונת קריית היובל בירושלים. זו אינה שכונה יקרה במיוחד בהשוואה לשכונות אחרות בעיר, אך הרחוב עצמו, מעידים אנשי נדל"ן, נחשב לאטרקטיבי יחסית, בשל מראהו הכפרי והבתים שבו, שבנויים על מגרשים של חצי דונם. שוויו של בית ממוצע ברחוב, ששטחו הבנוי כ־250 מ"ר, מוערך ב־500-600 אלף דולר.

סגנון חיים: תחביבו הבולט של פלד הוא איסוף מכוניות עתיקות ונדירות ושיפוצן. מכריו מעידים שהוא מחזיק בבעלותו שבע־שמונה מכוניות כאלה, חלקן בחניית הבית וחלקן במקומות אחרים. בין המכוניות האלה נמצאות גם מכונית טריומף TR3A, ששוויה בין אספנים בעולם יכול לנוע בין אלפי דולרים ל־20 אלף דולר, ומכונית נדירה יותר - וולוו P1800, המכונה "המלאך", ששוויה, לאחר שחזור מושלם, עשוי להגיע אפילו ל־90 אלף דולר. מכריו של פלד מעידים שהוא משקיע זמן, אנרגיה וכסף בשיפוץ כלי הרכב שברשותו, ומצבם, לפיכך, מצוין. תחביבים נוספים של פלד הם איסוף מצלמות עתיקות ושעונים. את זמנו הפנוי מבלה פלד בחברת חברים קרובים, בעיקר ירושלמים, שאיתם הוא נוהג לצאת לבילויים במסעדות ובפאבים מקומיים. "הוא אוהב לחיות טוב, אוהב וויסקי, יין יקר ובשרים", מעידים מכריו, "וכמובן, גם נסיעות לחו"ל".

אופציות: פלד העיד בזמנו על רצון להשקיע יותר בעשייה דוקומנטרית לטלוויזיה ולקולנוע, אך נראה שעיסוקים אלה יידחו, לעת עתה, לטובת התפרסותו בתחום העסקים לכל כיוון שבו הוא יכול למנף את שמו כמומחה לתיירות. כמו שזה נראה כרגע, זה מצליח לו מצוין.