העליות בסוף השבוע בחו"ל דחפו לפתיחה חיובית של ספטמבר; אפריקה ישראל הוסיפה 2.9%

[לפורטל הפיננסי] פועלים התחזקה 1.3% * גמול זינקה 24.8% * לוינשטין נפלה 10% * קבוצת דלק טיפסה 3.5% * אלרן נדל"ן קפצה 10%

הבורסה של תל-אביב פתחה את שבוע המסחר בעליות שערים נאות, בהשראת המגמה החיובית שנרשמה בסוף השבוע בשוקי חו"ל. ביום מסחר שקט שהתאפיין במחזור נמוך, שייטו המדדים המובילים באחד-העם בטריטוריה החיובית מהפתיחה ועד לסיום, כשמניות הנדל"ן מובילות את המומנטום החיובי. בשוק המט"ח הסתמנה היום יציבות בדולר, ובשוק הסולידי לא נרשמו בהתאם שינויים ניכרים באג"ח.

העליות בפתיחת שבוע המסחר בבורסה המקומית נובעות בעיקר מהאופטימיות ששררה בסוף השבוע בחו"ל, שם התעודדו המשקיעים בעיקר מההתפתחויות בארה"ב. אלה כללו בין היתר מקבץ נתוני חיוביים, לצד אינדיקציות נוספות להירתמות בכירי הממשל והכלכלה לריפוי המשבר בשווקים הפיננסיים - מה ששלח את כל השווקים מאסיה ועד אירופה למסחר חיובי במיוחד.

ברמה הפרקטית יותר, ניתן לומר שהמשקיעים התעודדו במיוחד מהתבטאות ישירה ראשונה של הנשיא בוש, שהבטיח לסייע לפתרון המשבר בשוק הנדל"ן, במיוחד בזווית של הלווים הבעייתיים. בנוסף, גם הנגיד האמריקני ברננקי, בהצהרה רשמית ראשונה מאז החלטת הריבית האחרונה, הבטיח גם הוא כי הבנק המרכזי ימשיך לעקוב בדריכות אחר הנעשה בשווקים, כדי שיוכל לסייע בעת הצורך. במקביל, המשיך ברננקי לשמור את הקלפים קרוב לחזה בכל הקשור להחלטת הריבית הקרובה.

שתי האינדיקציות האחרונות מארה"ב השפיעו בעיקר במישור הפסיכולוגי, שכידוע פועל על השווקים ביתר שאת בשבועות האחרונים, והצליחו כך להניע את השווקים מעלה. בשילוב נתוני מאקרו חיוביים, שהעידו על פעילות כלכלית ערה בחודש יולי בארה"ב, המשקיעים יצאו כאמור מעודדים מסוף השבוע. אך נראה שדווקא נתוני המאקרו של חודשי אוגוסט-ספטמבר יהיו קריטיים יותר להמשך הדרך של וול-סטריט, שכן באמצעותם יבקשו המשקיעים לשפוט את השפעת המשבר שהתעורר הקיץ על הכלכלה.

באשר לשוק המקומי, הרי שיום המסחר הנוכחי היה שקט למדי, גם בשל החופשה הצפויה מחר בוול-סטריט לרגל יום העבודה (הלייבור-דיי) בארה"ב. ברקע, לא פורסמו נתוני מאקרו מהותיים, וזרזיפי הדו"חות האחרונים של הרבעון השני המשיכו לרכז עניין, כשהפירמות המאחרות לדווח מרכזות לרוב את הסיפורים היותר פיקנטיים של עונת הדיווחים.

לגבי המשך השבוע, קצת קשה להניח שהשווקים יתפסו תאוצה ממשית בכל הקשור להיקפי הפעילות, בעיקר בשל העובדה שראש השנה כבר אורב בפתח, וכל עונת חגי תשרי שתשבית לפרקים את המסחר בשבועות הקרובים. בחו"ל, יהיה מעניין לראות האם דברי ההרגעה של בוש וברננקי יצליחו סוף-סוף לייצב את השווקים ליותר מיום-יומיים, ובעיקר סביר להניח שככל שיתקרב מועד החלטת הריבית הקרובה בארה"ב (ה-19 בספטמבר), יחלו הרוחות בוול-סטריט להתלהט מחדש.

בסוף היום עלה המעו"ף ב-1.9%, מדד תל-אביב 100 הוסיף 1.8% ומדד התל-טק טיפס ב-2.2%. מחזור המסחר עמד על רמה של 968 מיליון שקל, כשכל המניות הכבדות נסחרו הרבה מתחת להיקפים הממוצעים.

בשוק המניות הובילה החבורה הרגילה את טבלאות המסחר, ללא התפתחויות חיוביות לרוב. כך נסחרו מניות פועלים ולאומי בעליות של 1.3% ו-1.1%, והובילו את מדד הבנקים לעלייה של 1.4%. אפריקה ישראל הוסיפה 2.9% ודחפה את מדד הנדל"ן לעלייה של 2.6%, טבע עלתה ב-0.9% וקבוצת דלק הוסיפה 3.5%. תנודה חריגה היתה גם במניות קבוצת הנדל"ן לוינשטין שהשילו 10% במחזור ער למדי לאחר שאיבדו כבר כ-20% במהלך היום, מה שככל הנראה ומוסבר בעסקאות של משקיעים מוסדיים על רקע הדו"ח שפרסמו הפירמה בסופ"ש.

ברקע, בלטו היום מספר מניות על רקע עסקאות רכישה. על שלוש כאלה דווח היום, מה שיצר אופטימיות מסוימת לנוכח העובדה שבתקופה תנודתית ומסוכנת לכאורה שכזו, ממשיכות להתבצע עסקאות M&A (מיזוגים ורכישות) בקצב לא רע בכלל. בין אלו בלטה גמול , שזינקה בכ-24.8% לאחר שהשליטה בה נמכרה על ידי אייל יונה לשלושה אנשי עסקים בראשות ליאון רקנאטי. זה האחרון חוזר לפעילות מהותית בשוק ההון לראשונה זה ארבע שנים, מאז מכר את השליטה בקונצרן אי.די.בי. לנוחי דנקנר. הנוספות הן MTI שזינקה ב-19.4%, לאחר שהשליטה בה עברה לידי חברת אינספייר של אבי ורטהיים, ואלרן נדלן שהוסיפה 10% לאחר שקרן מרקסטון נכנסה כשותפה בחברה.

נציין עוד, כי כל העסקאות האחרונות בוצעו בפרמיות נדיבות על שווי השוק של הפירמות, בשיעור 50%-100%, מה שאומר דבר או שניים על יכולת ראיית העתיד של הרוכשים, או לחילופין לגבי תמחור החסר הנוכחי בבורסה.

יציבות בדולר ובאג"ח

בשוק המט"ח לא התקיים היום כרגיל מסחר, והאופציות אותתו על יציבות יחסית בדולר סביב רמה של 4.125 שקל. בשוק הסולידי נרשמה נטייה חיובית קלה בשערי האג"ח, כשהאפיקים השקליים הארוכים נטו בסיום מטה בשיעור של עד 0.1%, כשרף התשואה של 6% ממשיך להוות סוג של התנגדות עבור האג"ח השקליות לטווח של 10 שנים. "