בג"ץ: שר המשפטים פרידמן חרג מסמכותו כשהקים את ביהמ"ש המחוזי בפ"ת

השופט אדמונד לוי: רק הכנסת מוסמכת להעניק לשר המשפטים את הכוח לקבוע סמכות עניינית של בית המשפט

פסק דין שהתקבל בסוף השבוע בבג"ץ הוסיף שמן למדורה בסכסוך שבין שר המשפטים, דניאל פרידמן, ונשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש. פסק הדין - שנכתב על-ידי השופטים אדמונד לוי, מרים נאור ואליקים רובינשטיין - קבע כי פרידמן חרג מסמכותו בהקמת בית המשפט המחוזי בפתח-תקווה.

במאי 2007 חתם פרידמן על צו, שלפיו הוקם ביהמ"ש המחוזי השישי בפתח-תקווה. לאחר מכן תוקן הצו, ונקבעה בו סמכותו העניינית (סמכות הקובעת באיזה עניינים ידון בית המשפט ובאיזה לא) של ביהמ"ש. נקבע כי ביהמ"ש לא יישב בפלילים כערכאה ראשונה, לא יעסוק בפירוק תאגידים, בעתירות אסירים, בערעורי מסים ועוד. על צו זה עתרו לבג"ץ חיים ויגאל נתנאל, באמצעות עו"ד חיים שטנגר.

השופט לוי קבע כי רק הכנסת מוסמכת להעניק לשר המשפטים את הכוח לקבוע סמכות עניינית של בית המשפט. הוא ציין כי בעבר הוגשה הצעת חוק לכנסת שתאפשר לביהמ"ש להעניק לשר אפשרות לקבוע סמכות עניינית של בית משפט, אך הצעת חוק זו לא עברה. לדבריו, השר אינו רשאי לפעול מחוץ לגדרי הסמכות שהתווה לו המחוקק, וברור שהדבר נעשה בשוגג.

עם זאת, ציין לוי כי מאחר שלביהמ"ש בפ"ת כבר הועברו תיקים רבים, וננקטו פעולות רבות בעקבות הצווים שהוצאו בחוסר סמכות, רבים שינו את מצבם, ולכן פסק הדין ייכנס לתוקפו רק במארס 2008. (בג"ץ 7067/07).