משה טרי: רבים מבעלי רישיון יעוץ השקעות לא מקפידים על בירור צרכי הלקוח והנחיותיו

[לפורטל הפיננסי] כך גילה יו"ר רשות ני"ע בכנס היועצים של "גלובס" * "תפקיד הרשות אינו להורות לציבור באילו חברות להשקיע - אלא להבטיח גילוי מלא לגבי העובדות הנוגעות לני"ע"

רבים מבעלי רישיון יעוץ השקעות לא מקפידים על בירור צרכי הלקוח והנחיותיו. כך עולה מבדיקה שקיימה רשות ני"ע בקרב לקוחות של יועצי השקעות. כך גילה יו"ר רשות ני"ע, משה טרי, בהרצאה שנשא היום בנושא תפקידו של יועץ ההשקעות בבנק לאחר רפורמת בכר, בכנס היועצים של "גלובס".

טרי ציין, כי ביקורות שערכה הרשות, העלו כי אין הקפדה מספקת אצל בעלי הרישיון על גילוי נאות בנוגע לייעוץ לגבי המוצרים המובנים. מדובר בעיקר בהבנת הסיכונים הכרוכים בהשקעה, והסברתם ללקוח שבשפה הברורה לו. טרי הבהיר, כי בכוונת הרשות לעבות את הביקורות בנושא זה ולקיימן לעתים תכופות יותר ובאופן מעמיק יותר.

ברומזו לפרשות המעילה האחרונות, הבהיר טרי, כי תפקידה של הרשות אינו להורות לציבור באילו חברות להשקיע, אלא להבטיח גילוי מלא לגבי העובדות הנוגעות לניירות ערך ומוצרים פיננסיים, וההחלטה להשקיע, מצויה בידי הציבור או המקצוענים המייעצים לו כיצד להשקיע את כספו. טרי: "עליכם מוטלת החובה לדאוג לכך שהמידע שאנחנו דאגנו כי ייחשף, אכן ישמש בסופו של דבר לצורך קבלת החלטות נכונות ולא יהיה אות מתה בתשקיף, שאיש לא טרח לקרוא אותו".

טרי אמר, כי גם אחרי רפורמת בכר, קהל הלקוחות של הבנקים מקרב משקי הבית, שבוי עדיין בידי הבנקים בתחום ייעוץ ההשקעות.

הוא פירט את פעילותה של הרשות בכל הנוגע ליועצי השקעות. לדבריו, הרשות עוקבת אחר מאות יועצים מדי חודש בנושא מכירת "סטרקצ'רים", ותנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותה, במקרה של העדפה ברורה של מוצרי הבית. לדבריו, הרשות מבחינה בין הסטרקצ'רים המסורתיים, שהם למעשה פקדונות רגילים המוצמדים למדד או למט"ח, והינם בתחום עיסוקו של הבנק ובמסגרת מערך השימושים הרגיל שלו, לבין סטרקצ'רים "מתחכמים" שנכס הבסיס או ההצמדה הינם למדדי מניות או לנכסים ספקולטיביים אחרים.

טרי: "סטרק'צרים מן הסוג השני הינם למעשה תחליפים קרובים לתעודות סל ואפילו לקרנות נאמנות, ועל כן מתחרים בהם, והמשך הפצתם על ידי הבנקים למעשה נוגדת את רוח רפורמת בכר. אנו עוקבים אחר ההתפתחויות ובמידה ותופעה זו תתעצם נפעל לאסור הפצה שלהם על ידי הבנקים".

טרי התריע, כי יועצי השקעות בבנקים שיפרו את חוק הייעוץ, יהיו חשופים לקנסות אישיים. טרי ציין, כי בתיקון לחוק הייעוץ, שיזמה הרשות, מקנה סמכות ליו"ר הרשות להטיל קנס אזרחי כאשר יש יסוד סביר להניח כי הופרו הוראות החוק במקרים מסוימים. לדבריו, באחרונה החלה הרשות ביישום התיקון לחוק ובמספר מקרים הטילה קנס על בעלי רישיון שהפרו את הוראות החוק, אך ניתן להטיל את הקנסות גם על בעלי רישיון בבנקים. לדבריו, הוא משוכנע כי לצעד זה תהיה השפעה מרסנת וכי הוא יביא את הגורמים הרלוונטיים לבחון בשבע עיניים את התנהלותם בתחום זה.

טרי אמר, כי הרשות מצפה מהיועצים, כי לא יסתפקו רק במתן יעוץ השקעות לפונים אליהם, אלא חשוב מאדו כי ייזמו יעוץ ללקוחות. טרי: "אל תשבו ותחכו כי הלקוחות, שכבר חתומים על הסכם ייעוץ והביעו ענין בקבלת ייעוץ השקעות, יבואו אליכם ביוזמתם. חשוב שתהיו ערניים למה שקורה בשוק ההון ובהתאם לכך תיפנו ללקוחות ותציעו להם כיצד להשקיע את כספם. בשוק כל כך מורכב, דינאמי ומתפתח, מצופה מכם להיות דינאמיים, יוזמים וערניים להתפתחויות בשוק ההון ולהשפעתן על תיקי הלקוחות.

בהתייחסו לנסיונות מצד גופים פרטיים להשפיע על יועצי ההשקעות בבנקים, הדגיש טרי, כי חוק הייעוץ אוסר במפורש על קבלת טובות הנאה על ידי יועצי השקעות. לדבריו, מנהלי גופים פרטיים ששקלו אירועים שונים שמטרתם שיווק מוצרים, באמצעים שכוללים בין היתר הטבות לכאורה שונות ליועצי ההשקעות, פנו לרשות בעניין זה, ובעקבות כך הוציא הרשות הוראה שהבהירה את הנשוא פעם נוספת. הוראה זו אוסרת על יועץ השקעות לקבל כל טובת הנאה מיצרני המוצרים הפיננסיים, בין אם טובת ההנאה היא אישית ובין אם היא ניתנת לכל הסניף בו עובד יועץ ההשקעות. איסור זה הוא מוחלט וחל על כל סוגי טובת ההנאה. לדבריו, הרשות תקפיד ביותר על קיום ההוראות בעניין זה, על מנת לשמור על מסגרת הייעוץ האובייקטיבית.