תופרים לכם תיק

אז כמה מתיק ההשקעות כדאי לשים עכשיו על מניות? איזה מניות, יתר או תל-אביב 100? ומי חזקה יותר, ארה"ב או אירופה? מזומנים זה חשוב, אבל כמה מהתיק? מחלקת ניהול התיקים של מיטב מסדרת את הפורטפוליו שלכם. וגם: חוק המספרים הקטנים בהשקעות

השבועות האחרונים בשווקים לימדו אותנו כמה חשובה הקצאת הנכסים האופטימלית בתיק, כזו שמשקפת את האופי של המשקיע ומידת אהבת/שנאת הסיכון שלו, מצד אחד, ואת האופי של השווקים מצד שני. אז עכשיו, כשהשוק תנודתי והכיוון שלו לא בהיר, מה האלוקציה המתאימה? את השאלה הזו הפננו למחלקת ניהול התיקים של בית ההשקעות מיטב, ושם בנו עבורנו את הרכב האפיקים המומלץ למשקיעים בעלי פרופיל סיכון ממוצע.

פרופיל ההשקעה שנקבע לצורך בניית התיק הוא סולידי, כך שאחוז המניות המרבי בתיק יהיה 20%. רכיב זה, כמובן, עשוי להשתנות על פי המצב בשווקים. הבחירה בפרופיל של לקוח סולידי משקפת, אומר שמוליק היזלבק, מנכ"ל מיטב ניהול השקעות, את אופיים של מרבית הלקוחות בניהול תיקים ודומה גם לפרופיל הלקוחות בקופות הגמל, כאפיק השקעה לטווח ארוך: מצד אחד, הם רוצים להשיג תשואה גבוהה יותר מזו שנותנים הפק"מ והמק"מ, ומצד שני, הם לא רוצים לסכן את ההשקעה יתר על המידה.

שינויים אפשריים בתיק בתקופה הקרובה

היזלבק מציין כי במיטב ישקלו להגדיל את רכיב המניות בתיק במידה מסוימת (ל-23%) אם השוק יחטוף מכה נוספת כלפי מטה. במצב כזה תרד מידת הסיכון בשוק ויגדלו ההזדמנויות והמציאות, שהיזלבק לא חש שהשוק משופע בהן כעת. "בשביל זה צריך לחכות שהדם יזרום ברחובות", אומר היזלבק. "אנחנו עדיין לא שם".

מניות

בתקופה הנוכחית, במיטב ממליצים להסיט רק 20% משווי הנכסים לאפיק המנייתי. "כרגע, להערכתנו, רמת המחירים בשוק די גבוהה", אומר היזלבק. "אנחנו לא רואים את השוק כמנופח אבל הוא בהחלט לא בעמדת מציאה, למרות הירידות האחרונות בשווקים, ואנחנו לא משוכנעים שהסערה מאחורינו".

75% מהרכיב המנייתי יושקע בבורסה בתל-אביב, כאשר 60% מהמניות יוקצו למובילות בבורסה המקומית ו-15% למניות היתר. 25% הנותרים יושקעו במניות הנסחרות בחו"ל, על פי החלוקה הבאה: 50% באירופה, 35% בארה"ב ו-15% ביפן.

"אנחנו רואים את השוק הישראלי כאטרקטיבי בראייה כוללת, בטח ביחס לשווקים מתפתחים אחרים. לקוח ישראלי שחי בישראל ברוב המקרים רואה מול עיניו את מה שקורה בסביבה שלו", מסביר היזלבק. "במניות היתר רמת התנודתיות והסיכון גבוהים יותר ולכן אנחנו מעדיפים להיצמד למניות הגדולות והמבוססות. מניה או אג"ח של חברה מסוגה של חפציבה לא ירכשו לתיק כזה".

בארץ, כאמור, עיקר ההשקעה תתבצע במניות כבדות במגזרים הבאים: בנקים, ביטוח (כמו כלל או מנורה), חברות אחזקה (דוגמת קבוצת דלק או אי.די.בי פיתוח), תעשיות ביטחוניות (אלביט מערכות), תרופות (טבע), נדל"ן מניב (אלוני חץ או אמות) ונדל"ן יזמי (דוגמת אלביט הדמיה ואלרוב).

בתחום המניות הזרות ממליצים במיטב להסיט את ההשקעות לשווקים המפותחים יותר, שנחשבים היסטורית לתנודתיים פחות. אירופה, כאמור, היא היעד המועדף על כלכלני מיטב. "רמות המחירים גבוהות אך כמובן שבכל שוק ניתן למצוא מניה אטרקטיבית", אומר היזלבק, "כשוק יעד אנחנו מעדיפים את השווקים המפותחים, בעיקר באירופה המערבית (גרמניה, צרפת ובריטניה)".

אג"ח

ברכיב הסולידי יותר של התיק ממליצים במיטב לאזן בין האפיקים הצמודים לשקליים. פער התשואות בין הרכיב הצמוד לשקלי בטווחים בינוניים עומד כיום על 2.3%, כלומר, השוק צופה שהאינפלציה השנתית הממוצעת תהיה בשיעור זה. במיטב מעריכים שהאינפלציה הממוצעת הצפויה תהיה בטווח של 2%-2.5%. "לפני פחות מחודש, בעקבות עליית הציפיות לאינפלציה, נפתחו פערים בהם העדפנו יותר את השקליים וכעת כשהציפיות יורדות אנחנו הולכים לצמודים", מסביר היזלבק.

באפיק צמוד המדד ממליצים במיטב להשקיע כ-35% מנכסי התיק, כשכ-10% מהם באג"ח ממשלתיות צמודות מסדרה 5471 ו-25% באג"ח קונצרניות בדירוגים גבוהים עם מח"מ קצר-בינוני.

לאפיק השקלי הלא צמוד ממליצים במיטב להסיט שיעור דומה של 35%, על פי החלוקה הבאה: 10% בגילונים, 12% בשחרים קצרים ובינוניים (מסדרות 2671-2680) ו-5% בשחרים בינוניים-ארוכים (סדרות 2682-2683).

מט"ח

למט"ח מקצים במיטב 10% מנכסי התיק, כדי לשמור על יציבות מטבעית בתקופה הסוערת בשווקים. החלק המט"חי נחלק בין האירו (4%), הדולר (3%) והליש"ט (3%).

מזומנים

את ה-8% הנותרים ממליצים במיטב לשמור במזומנים. הנזילות הגבוהה נועדה לנצל הזדמנויות בימי ירידות, שמלווים בפדיונות גדולים במיוחד בקרנות. "במשבר האחרון, לדוגמה, הפדיונות בקרנות הביאו למכירת אג"ח בדירוגים טובים ובמחירים נמוכים", אומר היזלבק.

תיק השקעות