חשבים נגד זליכה: "האווירה במסדרונות האוצר קשה - רבים מהעובדים חוששים שלא לבצע את הנחיותיו, שלא פעם מקורן בקפריזות רגעיות"

מקורבי החשכ"ל המודח משיבים אש: "קשקוש מוחלט - ברור שבעיתות משבר כל מיני עכברים יוצאים מהחורים ומשמיצים" * פרקליטו של זליכה על הדחתו: "שר האוצר פעל בחוסר סמכות"

החשבים במשרדי הממשלה ובאגף החשב הכללי במשרד האוצר מורדים בחשב הכללי, ד"ר ירון זליכה. 10 מהעובדים באגף החשב הכללי שיגרו מכתב חריף לשר האוצר רוני בר-און, בטענה שהחשכ"ל משתק את המדינה, ואת פעילות המשרדים.

במכתב שהיפנו לבר-און כותבים העובדים: "זליכה מנהיג באוצר שלטון פחד וגורם לשיתוק כללי של המדינה". העובדים מוסיפים: "אנו עובדי החשב הכללי מבקשים להביא בפניך את תחושותינו ותקוותנו כי לאחר 4 שנות כהונתו של זליכה, ימונה חשב כללי שידע להצעיד את החשבות קדימה, וישמש לנו מודל לחיקוי ודוגמא לדרך עבודה, המושתת על יושר, הגינות, שמירה על החוק וסיוע למדינת ישראל".

עוד טוענים העובדים שזליכה נלחם את מלחמותיו על גבם ובאמצעותם - "בסוף השנה החשבים וסגני-החשבים נדרשים לתת הסברים מדוע לא בוצעו התקציבים, והרי בדרך העבודה של החשב הכללי, המשרדים משותקים".

העובדים מאשימים את זליכה בכשלים ובמחדלים לאחר שהוא עצמו נתן הוראה "לסגור את הברזים". עוד טוענים העובדים שוועדת הפטור באוצר שאמורה לתת פטור ממכרזים, מעכבת את תשובותיה, חודשים ארוכים ותוקעת פרויקטים שונים בהנחייתו של זליכה. "האם כך ניתן יהיה לקדם את היעדים שהממשלה מעמידה למשרדים", שואלים החשבים. ומוסיפים: "נאמניו של זליכה דואגים לנפח ולהפוך כל בקשת פטור לבקשה מושחתת שמאחוריה יש כוונה לשחיתות".

כן נכתב ש"רבים מהעובדים אינם מזדהים עם דרך עבודתו של החשכ"ל אך חוששים שלא לבצע את הנחיותיו, שלא פעם מקורן בקפריזות רגעיות". כן מאשימים העובדים את זליכה כי הוא הופך "כל זבוב על הקיר למושחת". האם יש לזליכה הזכות המוסרית להציג את עצמו לבד כלוחם היחידי בשחיתות? האם כולנו מושחתים. עוד קובעים העובדים כי זליכה מעביר את חשדותיו לגורמי האכיפה השונים ללא בדיקת מהימנות. כן טוענים במכרזים שהוא עורך לאיוש תפקידים למשרדיו מתמודד בלעדי מטעמו של זליכה. זאת משום שהסגנים חוששים להתמודד בהליך המכרז, הפחד משתק".

כן ידוע כי לפחות שניים משרי הממשלה הסתכסכו קשות עם זליכה. שר השיכון לשעבר, ושר הפנים כיום מאיר שטרית, ושר השיכון החדש זאב בוים.

פרקליטו של החשב, בועז בן צור, אמר הבוקר (ג') בתוכנית "עסקים באוויר" ב"רדיו 99" כי "החשב הכללי מונה מכוח החלטת ממשלה ולא נקצב מועד לסיום כהונתו. שר-האוצר לא יכול להחליט על סיום כהונתו, והוא פעל בחוסר סמכות".

מקורבי זליכה מכנים את ההאשמות "קשקוש מוחלט" - "האם הגיוסים בחו"ל, הרכבת הקלה לת"א, מנהרות הכרמל ועוד עשרות רפורמות הם שיתוק? ברור שבעיתות משבר כל מיני עכברים יוצאים מהחורים ומשמיצים. לחלק מהטענות ריח פוליטי," משיבים אש מקורבי החשכ"ל המודח.