רוני בר-און: "מעולם לא החלפתי מילה מטוב ועד רע עם ראש הממשלה בנוגע לירון זליכה, ואני לא מקבל אף אחת מהצעות הפשרה"

שר האוצר לוועדה לביקורת המדינה: "למה זומנתי לדיון? אינכם מצפים שאתן לכם חוות-דעת לעניין שלשמו נתכנסתם; אין סמכות להוציא צו הגנה לזליכה" * מנכ"ל האוצר: "כמי שמופקד על המשרד הזה, אני אומר לכם שיש פה נזק ציבורי שאף אחד לא מודד אותו"

שר האוצר רוני בר-און אמר היום בישיבה מיוחדת של מליאת הכנסת על פיטורי החשב הכללי באוצר ירון זליכה כי "במהלך השנה האחרונה פעל היועץ המשפטי למנוע את פיטורי החשב הכללי. בלתי אפשרי למנוע משר אוצר להחליף בעל תפקיד".

רוני בר-און אמר לגבי פיטוריו של ירון זליכה כי "אין מקום להתערבות משפטית להציע לשר האוצר להחליף בעל תפקיד. ממש לפני דקות מספר נמסרה לידי חוות דעת היועצת המשפטית של הכנסת, המיועדת ליו"ר ועדת ביקורת המדינה. חוות הדעת אומרת שזהו חוזה עבודה שהסתיים".

"יש לבצע את חובת הרוטציה אצל בעלי תפקידים. זו נדרשת על מנת למנוע היטמעות במערכת". במהלך הדיון שר האוצר הופרע לא אחת על ידי חברות הכנסת שלי יחימוביץ' וזהבה גלאון.

לאחר אין סוף הפרעות אמר השר רוני בר-און: "אני סיימתי כי יש פה להקה ואני עובר לוועדה לביקורת המדינה".

בתום הדיון הצביעה הכנסת והסירה מעל סדר היום את ההצעה למנוע את הדחתו של החשב הכללי, ירון זליכה.

מייד לאחר מכן עבר רוני בר-און לוועדה לביקורת המדינה לדיון עם מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס. "יש לנו סמכות לבקש חוות דעת ממבקר המדינה. אני לא ביקשתי חוות דעת מהיועצת המשפטית של הכנסת, עם כל הכבוד לא מעבירים מסמך כמה דקות לפני הדיון, ולא אתייחס לחוות הדעת", אמר יו"ר הוועדה זבולון אורלב.

"ד"ר ירון זליכה הגיש תלונה שבעקבותיה נכתב דו"ח חמור ואז נפתחה חקירה פלילית כנגד ראש הממשלה", אמר זבולון אורלב. "היה גם יותר מניסיון אחד לפטר את זליכה. המסר הציבורי, מעבר לסימנים הפורמליים, הוא שמי שחושף שחיתויות נפגע".

"נמתין עד שהיועץ המשפטי לממשלה יקבל את החלטתו", הוסיף אורלב. "ברגע שהדבר נתפס ציבורית כפי שהוא כעת הוא נתפס כשלילי".

המבקר מיכה לינדנשטראוס אמר כי קיבל בקשות מחברי הכנסת אריה אלדד ושלי יחימוביץ' לתת צו הגנה לירון זליכה. "לא אחת אנו פונים אליך להגנה על עובדים זוטרים והופכים להיות מושא להכפשות". "אודה ולא אבוש שעדיין לא למדתי את החומר כי קיבלתי אותו רק לפני דקות אחדות".

"דעותי ידועות. אבל, עד שלא אראה את כל החומר המפורט יהיה קשה לתת חוות דעת מלאה", אמר השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס.

שר האוצר אמר בוועדה כי כל ראשי האגפים באוצר נוכחים בדיון, מהדובר ודרך כל בעלי התפקידים.

"למה זומנתי לדיון? אינכם מצפים שאתן לכם חוות דעת לעניין שלשמו נתכנסתם. גם אם הייתם מבקשים את חוות דעתי לא הייתם מקשיבים. חוות הדעת של היועצת המשפטית של הכנסת היא חוות דעת לכל דבר". בר-און אמר כי "אין סמכות להוציא צו הגנה - החלטת שר אוצר לא להאריך כהונה היא בסמכויותיו, כמקובל - אין מקום לכנסת להתעסק בעניין".

"אין פה הדחה ואין פיטורים ושום אקרובטיקה מילולית. חשב כללי יסיים תפקידו ב-9 באוקטובר, כך מורה החוזה וכך אמרו לי כשהגעתי לתפקיד". "אני דוגל ברוטציה והודעתי לחשב הכללי שלא אאריך את כהונתו. גם זליכה דוגל ברוטציה בדיוק בענייני חשבים".
"אף חשב כללי לא הוארכה כהונתו למעט שי טלמון. אני לא מבין על מה המהומה", אמר בר-און.

פרקליט המדינה מסר כי "אין מקום להתערבותינו בהחלטת שר האוצר למינוי חשב כללי", "החלטה על אופן מילוי תפקיד כזה עומד על מינוי מקצועי".

בר-און ציטט מתוך מכתבו של פרקליט המדינה ערן שנדר: "סבורני כי בחלוף 4 שנים רשאי שר אוצר למנות מישהו חדש לתפקיד".

"לא דיברתי עם איש בעניינו של החשב הכללי למעט אנשי המקצוע. מעולם לא החלפתי מילה מטוב ועד רע עם ראש הממשלה בנוגע לנושא ירון זליכה". "אני לא מקבל אף אחת מהצעות הפשרה".

ירום אריאב, מנכ"ל האוצר, אמר: "יש פה אמירה. האמירה היא כי חייבים להפסיק את הדבר הזה כי אין לנו משרד אוצר ספייר. אני כמי שמופקד על המשרד הזה אומר לכם שיש פה נזק ציבורי שאף אחד לא מודד אותו. זה משרד שמחייב שיתוף פעולה ועבודת צוות. סביב מה שקורה פה עכשיו אנו אומרים לכם די! חייבים להתעשת".

"כל אחד מאיתנו, ראשי האגפים, מודע לזה שיש כאן קדנציות", הוסיף ירום אריאב.

חברת הכנסת זהבה גלאון אמרה כי פרקליט המדינה גילה רפיסות מסוימת בהתנהלותו. "מאות חושפי שחיתות מצאו עצמם מחוסרי עבודה. אי אפשר לעמוד בדבר הזה ונדרש כוח. כשפקיד מדינה משחק אותה ראש קטן ולא מגן על דוקטור זליכה, מה אפשר לעשות?". "אני חושבת שהמבקר חייב להוציא צו הגנה".

חברת הכנסת שלי יחימוביץ' אמרה כי אינה דואגת לדוקטור ירון זליכה: "הוא לא יוותר חסר עבודה ולו לרגע. אני דואגת לנו, כמדינה שומרת חוק".