אמישראגז ונושאי משרה בכירים הורשעו ביצירת הסדר כובל בפרשת קרטל הגז

זאת במסגרת הסדר טיעון עם רשות ההגבלים העסקיים * קדם לכך הסדר טיעון שנעשה עם חברת פזגז ובכיריה לשעבר בתיק זה

בית המשפט המחוזי בירושלים הרשיע היום (ג') את אמישראגז ונושאי מישרה בכירים בה בעבירה של הסדר כובל בענף הגז בפרשת קרטל הגז. זאת, במסגרת הסדר טיעון אליו הגיעו עם רשות ההגבלים העסקיים. קדם לכך הסדר טיעון שנעשה עם חברת פזגז ובכיריה לשעבר בתיק זה.

במסגרת הסדר הטיעון, הודו הנאשמים - אייזק מוצ'ניק, שמעון הורוביץ, אריה שטקל, רפאל פראדיס, ואמישראגז, בעבירות על חוק ההגבלים העסקיים, הכוללות הסדרים כובלים בענף הגז - הן בתחום הביתי והן בתחום התעשייתי. זאת, על-ידי חלוקת לקוחות בין החברות בקרטל, בעת שהחזיקו בלמעלה מ-90% משוק הגז. ביצוע הקרטל חסם התחרות על הלקוחות החדשים במגזר הביתי והתעשייתי בשוק הגז.

במסגרת הסדר הטיעון הודו אמישראגז ואנשיה כי היו צד להסדר כובל אסור, שכלל חלוקת רוכשי גז חדשים במגזר הביתי ובמגזר התעשייתי-מסחרי. כן הודו, כי חלוקת השוק האמורה התבצעה באמצעות פגישות משותפות של נציגי הצדדים לקרטל, בהן נקבע מפתח אחוזי לפיו יחולקו הלקוחות. כמו כן, במסגרת הקרטל הוכנו רשימות חלוקה ובוצעו סיורי שטח משותפים לצורך חלוקת הלקוחות החדשים בין הצדדים לקרטל.

רשות ההגבלים העסקיים ביקשה מביהמ"ש להטיל על מוצ'ניק, לשעבר סמנכ"ל ומנהל תפעול באמישראגז, וצד להסדרים הכובלים, עונש של 6 חודשי עבודות שירות וקנס של 400 אלף שקל; על הורוביץ, ששימש מנהל השיווק של אמישראגז, ביקשה הרשות להטיל עונש של 6 חודשי עבודות שירות וקנס של 165 אלף שקל; על שטקל, לשעבר מנהל האגף המסחרי באמישראגז, ביקשה הרשות להטיל 6 חודשי עבודות שירות וקנס של 50 אלף שקל; על פראדיס, שהיה מנכ"ל אמישראגז, והואשם באחריות מנהלים, ביקשה הרשות להטיל 30 יום עבודות שירות וקנס של 1 מיליון שקל.

באשר לאמישראגז, ביקשה הרשות להטיל עליה קנס של 3.9 מיליון שקל, וכן התחייבות בגובה 2 מיליון שקל להבטחת הימנעותה מעבירה של הגבלים עסקיים במשך שלוש שנים.

מרשות ההגבלים נמסר כי הקנסות הכספיים הגבוהים לצד תקופות המאסר מעבירים מסר ברור של הרתעה כלפי המגזר העסקי. כמו כן, נמסר כי הממונה על הגבלים עסקיים, רונית קן, רואה חשיבות רבה בעידוד התחרות במשק הגז לאור השפעתה על כלל משקי הבית בישראל.