ד"ר זליכה בדרך לעזוב את האוצר - מה יהיה? הוא הסתכסך עם רבים מבכירי המשק אבל "עדיין יש במשק אנשי עסקים שיחטפו מישהו כמוהו"

כך אומר זאב רפואה, לשעבר מנהל רשות החברות הממשלתיות * מסתבר שהחשכ"ל זליכה, חי לגמרי לא רע לפני שהתייצב לדגל לקריאת שר האוצר דז נתניהו - 700 אלף שקל הוא שכרו השנתי באקדמיה לפני מינויו לחשב הכללי; 1.5 מיליון שקל - זו הערכת הכנסתו השנתית אם יחזור לשוק הפרטי

*קשה להגיד שמישהו הופתע. לא מהחלטתו של שר האוצר רוני בר־און שלא להאריך את כהונתו של החשב הכללי במשרד האוצר, ירון זליכה, ולא מתגובתו של האחרון, שהחליט לצאת לקרב מתוקשר על זכותו להישאר בתפקיד. כך או כך, עתידו של זליכה באוצר אינו לגמרי ברור, ובשוק כבר מתחילים לתהות לאן מועדות פניו.

האוצר: אל המשרד הגיע זליכה ב־2003, אחרי קדנציות נאות בתפקידי סמנכ"ל כספים ופיתוח עסקי בחברת דרך ארץ (כביש 6) ובתבל. הלחץ שהפעיל עליו בנימין נתניהו להיכנס לתפקיד היה אגרסיבי למדי, ובסופו החליט זליכה לוותר על המשכורות של השוק הפרטי לטובת תפקיד החשב הכללי. שכרו של זליכה באוצר הוא כ־31 אלף שקל בחודש פלוס תנאים נלווים כקבוע בחוק, ובהם רכב צמוד מסוג טויוטה קאמרי. במגזר העסקי מעריכים כי בתפקידיו הקודמים קיבל משכורות גבוהות בהרבה, ואף כפולות מזו.

אקדמיה: אף שנחשב להצלחה בתחום הכספים והניהול, הישגיו הבולטים של זליכה, ד"ר לכלכלה, הם בתחום האקדמיה. בשנות פעילותו בתחום קיבל אין־ספור פרסים והערכות, וגם מונה לראש החוג לחשבונאות בקריה האקדמית קריית אונו. ערב כניסתו לתפקיד החשב הכללי הייתה משכורתו השנתית במכללה כ־700 אלף שקל, סכום שעל רובו נאלץ לוותר עם כניסתו לשירות הציבורי. זליכה קיבל אישור להמשיך בתפקיד זה במקביל, אולם שכרו הוגבל לכ־50% משכרו באוצר, כלומר - ירד לכ־180 אלף שקל בשנה בלבד. במקביל, מרצה זליכה גם בפני תלמידי תואר שני במשפטים באוניברסיטה העברית, עבודה שמניבה, בדרך כלל, שכר של אלפי שקלים בודדים בחודש.

דירקטוריונים: במסגרת תפקידו כחשב כללי, ישב ויושב זליכה בדירקטוריונים של חברות ממשלתיות, כמו חברת הביטוח ענבל, חברת קצא"א (קו צינור אילת אשקלון) ונכסים מ.י, שממנה נפרד בסוף 2006. עובדי מדינה המכהנים בדירקטוריונים כאלה אינם זכאים לתשלום נוסף, אולם אם ימונה זליכה מחדש לדירקטוריונים אלה בתור מי שאינו עובד מדינה, יוכל לקבל על כך שכר של כ־40 אלף שקל כיושב ראש דירקטוריון, או של כ־6,000 שקל בחודש כחבר דירקטוריון המתוגמל לפי מספר ישיבות.

סגנון חיים: זליכה מתגורר עם משפחתו ברמת גן, והסערות שמתחוללות סביבו בהחלט לא העלו את רמת החיים בבית. איומים שנשלחו לבני המשפחה זיכו אותו ואותה בשירותי אבטחה צמודה, והמלחמות בבכירי המשק והמדינה גרמו לו לשכור עורך דין צמוד, שייצג אותו בענייניו. זליכה אינו מרבה לצאת לבלות או לקחת חופשות, ואת שעות הפנאי שלו, כך העיד, הוא מעביר בעיקר בקריאה של ספרות מתורגמת.

אופציות: ניחוש רווח גורס כי זליכה, ולא משנה מה תהיה תוצאת הקרב שלו באולמרט ובבר־און, יוכל לחזור לאוצר אם וכאשר בנימין נתניהו יחזור לשלטון, או, לחלופין, ישתלב בפוליטיקה. בעולם העסקים ההערכות שונות לגמרי: "הוא ביצועיסט ואיש מבריק", אומר מנהל בכיר במשק. "אני מנחש ומקווה שהצעד הבא שלו יהיה מנכ"לות בחברה עסקית". קודמיו של זליכה בתפקיד החשכ"ל השתלבו, רובם ככולם, בתפקידים בכירים ומתגמלים במיוחד במשק, אולם זליכה הספיק, במהלך השנים האחרונות, להסתכסך עם לא מעט מבכירי המשק, כמו הבנקים ומשפחת עופר. "בשורה התחתונה, זה לא יפגע בו", מעריך זאב רפואה, מי שהיה מנהל רשות החברות הממשלתיות וכיום יו"ר מל"ם ונטקס. "זה בוודאי לא יעשה לו את החיים לקלים, אבל עדיין יש במשק אנשי עסקים שיחטפו מישהו כמוהו, שידעו להעריך את היושר ואת העקשנות שלו. אני לא דואג לו". בסביבות האוצר, אגב, מסתובבות שמועות שונות על הג'וב הבא שמחכה לזליכה, ובין היתר מוזכר בהן שלמה אליהו כמעסיק פוטנציאלי. מנכ"ל ברמתו, מעריכים בשוק, יוכל להגיע בקלות למשכורת של 60־70 אלף שקל בחודש. כמו שזה נראה כרגע, זליכה בהחלט יוכל לקחת זמן לחשוב. רק המשכורת באקדמיה, שתחזור מן הסתם לגודלה המקורי עם פרישתו מהשירות הציבורי, יכולה לאפשר לו לישון בשקט.

דף חשבון

31 אלף שקל שכר חודשי על תפקידו באוצר

180 אלף שקל שכר שנתי מהקריה האקדמית קריית אונו

700 אלף שקל שכר שנתי באקדמיה, לפני כניסתו לתפקיד

1.5 מיליון שקל הכנסה שנתית מוערכת אם יחזור לשוק הפרטי

astar.nayer@gmail.com