התייחסות מיניסטריאלית: השר ראלב מג'אדלה - "חה"א היה רגיל להיכנס לסוריה מדי יום"

(עדכון) - השר הוסיף שאין לו מידע קונקרטי על ההאשמות הסוריות, אך ייתכן שהמטוסים נכנסו לצרכי צילום או בכלל בטעות * שר ההסברה הסורי אתמול: ישראל מבוססת על תוקפנות ולא מסוגלת לוותר על מסרים של מלחמה

התייחסות בדרג מיניסטריאלי להאשמות סוריה - בגלי צה"ל דווח הצהריים (ו') שהשר ראלב מג'אדלה אמר לעיתון הערבי-ישראלי א-סינארה כי חיל-האוויר היה רגיל להיכנס לשמי סוריה מדי יום. השר הוסיף שאין לו מידע קונקרטי על ההאשמות הסוריות, אך ייתכן שהמטוסים נכנסו לצרכי צילום או בכלל בטעות; מג'אדלה העריך כי המצב לא יוביל למלחמה.

סוריה: "כשהתגובה תקרה, תוכלו לשדר אותה"

שר ההסברה של סוריה, מוחסיין בילאל, אמר אתמול (ה') כי ארצו "שומרת על זכותה להגיב כראות עיניה" על חדירת מטוסי הקרב הישראלים הלילה לתחומה של סוריה. לעיתונאים אמר השר כי "כשהתגובה תקרה, תוכלו לשדר אותה".

"ההנהגה בדמשק לומדת ברצינות את המקרה והיא תגיב באופן שיוכיח לעולם שישראל היא מדינה שמבוססת על כיבוש ותוקפנות", אמר בילאל בראיון לתחנת הטלוויזיה. השר גם הזכיר את דברי הנשיא פרס כי סוריה היא זו שאינה מעוניינת בשלום: "ישראל לא מסוגלת לוותר על מסרים של מלחמה והיא זו שאינה רוצה בשלום".

צבא סוריה הודיע אתמול אחר הצהריים (ה') כי תקף בליל יום ד' מטוסים ישראלים שחדרו לארצו מכיוון הים התיכון, והפציצו אזורים לא מיושבים בלטקיה, סמוך לגבול עם טורקיה. דובר צה"ל מסר כי אינו נוהג להגיב לפרסומים מסוג זה.

"הסורים לא מעוניינים ליצור תבערה"

הפרופ' אייל זיסר, מומחה לסוריה מאוניברסיטת תל-אביב, העריך אתמול בראיון לגלי צה"ל כי לישראל אין סיבה לדאגה: "הסורים מנסים לומר: היזהרו, אל תשחקו איתנו, אבל לא מדובר בניסיון ליצור תבערה". זיסר הוסיף עם זאת כי מדובר במציאות חדשה וצריך להיזהר: "אני מציע לישראל להנמיך פרופיל גם אם זו אכן סתם האשמת שווא. לא להתייחס לזה ולאפשר לאירוע לחלוף".

למרות שלאחרונה הורגשה רגיעה במתיחות עם סוריה, בצה"ל ובמערכת הביטחון שומרים כל הזמן על רמת דריכות וכוננות גבוהה מאוד בגבול הצפון ומקווים שהסורים יסתפקו בהצהרות במקרה זה, לאחר שנמנעו מלהגיב לאירועים קודמים בהם חדרה ישראל לשטחם. בין היתר כשחגו מטוסי קרב מעל ארמונו של אסד לאחר חטיפת שליט, וב-2003 אז תקף חיל האוויר מחנה של הג'יהאד האיסלאמי בעומק השטח הסורי.