הותר לפרסום: עו"ד דן כהן, החשוד בקבלת שוחד מחברת רוגוזין, חשוד גם בקבלת שוחד מסימנס

חקירת רשות ני"ע בפרשה החלה לפני מספר שנים; החשד התמקד בכך שכהן קיבל שוחד במסגרת כהונתו כיו"ר ועדת המכרזים בחברת חשמל

בית משפט השלום בת"א התיר לפרסם, כי עו"ד דן כהן, החשוד בקבלת שוחד מחברת רוגוזין, ושוהה בפרו מאימת הדין, חשוד גם בקבלת שוחד מחברת סימנס. פרט זה בחקירה היה עד כה אסור לפירסום, ואולם הצו הוסר לבקשת "דה-מרקר".

חקירת רשות ני"ע בפרשה החלה לפני מספר שנים. החשד התמקד בכך שכהן קיבל שוחד, במסגרת כהונתו כיו"ר ועדת המכרזים של חברת חשמל. בתפקידו זה, על פי החשד, פעל לרכישת קרקע מחברת רוגוזין על-ידי חברת חשמל, במחיר מופקע, לכאורה תוך גריפת כספים לכיסו הפרטי.

כעת נחשף לראשונה, בעקבות הסרת צו איסור הפירסום, כי כהן חשוד גם בכך שבהיותו יו"ר ועדת המיכרזים של חברת חשמל, היטה מיכרז להקמת טורבינות חשמל של חברת סימנס. גם במקרה זה, על פי החשד, כהן "גזר קופון".

בהמשך לחקירת מחלקת החקירות של רשות ני"ע, בחודש ינואר עבר התיק לפרקליטות להמשך טיפול. על פי החשד, כהן קיבל שוחד בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. כמו כן, על פי החשד, את הכסף הסתיר באמצעות אנשי קש ומקורבים לו, בחשבונות ברחבי העולם, כפי הנראה בעיקר בארה"ב ובאירופה.

כהן נחקר בזמנו ברשות ני"ע. מזה כשנה וחצי הוא שוהה בפרו, עימה אין לישראל הסכם הסגרה. לפני כשנה, דיווח "גלובס" על מגעים בין רשות ני"ע לבין בא כוחו של כהן, עו"ד אלי זהר, להגעתו של כהן לישראל, לצורך המשך חקירתו. בסופו של דבר המגעים לא הניבו פרי. במגעים שהתקיימו באחרונה בין זהר לפרקליטות, התבקשה הפרקליטות לאפשר לכהן שימוע, אם וכאשר תחליט להעמידו לדין.

ככל הידוע, פרקליטות מיסוי וכלכלה שוקלת כעת להוציא בקשה לפרו לצו הסגרה. במקרה שמדובר במדינה שכאמור לישראל אין הסכם הסגרה עימה, נדרש מסמך הקרוי "הצהרת תובע", ובו מפרטת התביעה את היקף החשדות ואת רמתן. זאת במטרה לשכנע את המדינה שבה שוהה החשוד, לפעול להסגרתו, ולהימנע בכך מקבלת תדמית של מדינה המהווה מקלט לעבריינים.

בריאיון שערך "גלובס" באחורנה עם שותפו לשער של כהן במשרד עוה"ד שהקים, עו"ד מיכאל שפיגלמן, ציין שפיגלמן, כי כהן לא ברח, ואולם הוא לא פוסל על הסף, כי משנוכח באווירה הציבורית בישראל, פרו-תביעתית, הוא אינו יודע אם הוא עצמו היה חוזר, לו היה במקומו של כהן.

עו"ד אלי זהר, המייצג את כהן, אמר בתגובה ל"גלובס", כי לא ידוע לו דבר על פרשת סימנס לא על התהליך, לא על איסור הפירסום ולא על הסרתו.

מחברת סימנס נמסר בתגובה: "במסגרת חקירה, שעניינה אינו חברת סימנס, נתבקשה סימנס למסור פרטים. החברה שיתפה ומשתפת פעולה עם רשויות החוק. מעבר לכך ובשלב זה אין באפשרותנו להתייחס לפרטים".