ירושת הקבלן אברהם רובינשטיין שבמחלוקת: כ-100 מיליון דולר - אחוזות דיור מוגן, מגדלי משרדים וחברות

סכסוך הירושה במשפחת רובינשטיין, המתנהל במחוזי בת"א, מביא לחשיפת הרכוש הרב של הקבלן המנוח, עליו מתקוטטים שניים מילדיו מול אלמנתו וילד נוסף

סכסוך הירושה במשפחת אברהם רובינשטיין, המתנהל בבית המשפט המחוזי בת"א, מביא לחשיפת הרכוש הרב של הקבלן המנוח, שנאמד בכ-100 מיליון דולר, ועליו מתקוטטים שניים מילדיו מצד אחד מול אלמנתו ובנו מצד שני. הרכוש, ובו כמה אחוזות דיור, חברות אחזקה ונדל"ן, נכסים שונים ועוד, נחשף בבקשה לתיקון ולחלופין לביטול צו קיום צוואתו של אברהם רובינשטיין, שהגישו איש העסקים יואב רובינשטיין ואחותו נורית פרח, ילדיו של המנוח.

חברת הבנייה המשפחתית "האחים רובינשטיין" נחשבה עד אמצע שנות ה-80 לאחת המפוארות בארץ. בעקבות סכסוך פנימי בחברה, בוצע בה רה-ארגון, שהביא להפרדה עסקית בין בניו של אברהם: רמי רובינשטיין, המנהל את החברה עד היום, וממול האחים יואב ונורית. על-רקע זה וכדי למנוע מריבות, הכין האב אברהם יחד עם רעייתו, אירמה, צוואה שבה נקבע כי רכושו הולך כולו לרעייתו, אך אם היא תמות לפניו, הוא יחולק שווה בשווה בין ילדיו.

לשם כך, נקבעו בצוואה מנגנון איזון מיוחד והסדרי חלוקה ספציפיים של הרכוש. ככלל, הסיכום שהיה שרמי יקבל מניות וזכויות בחברה, ואילו יואב ונורית יתחלקו בשאר הרכוש. במקביל, חתמה גם האם על צוואתה שלה, שתוכנה תאם את צוואתו של בעלה.

צוואה חדשה

אלא שהאחים נורית ויואב טוענים, באמצעות עוה"ד ד"ר רלי לשם, רון פלג ויוסי מנדלסון, כי נדהמו לגלות שחודשיים אחרי פטירת האב ערכה אימם צוואה חדשה במקום הצוואה ההדדית, תוך חריגה מעיקרון השוויוניות שבצוואת האב, והעבירה את חלקם בירושה לאחיהם רמי. לדבריהם, מי שעומד מאחורי המהלך הוא רמי, שהדיח את האם לעשות כן.

לפני כשנה הם הגישו לבית המשפט למשפחה בר"ג תביעה נגד האם ורמי, וטענו כי הצוואות ההדדיות של הוריהם הגבילו מבחינה משפטית את חופש הפעולה של האם לגבי חלוקת הרכוש המשפחתי. במקביל, הגישו למחוזי בקשה להארכת מועד לבקש את תיקון הצוואה.

לדבריהם, אם בביהמ"ש למשפחה יוכרע שעל האם אירמה לא חלו מגבלות משפטיות, הם יבקשו מהמחוזי לקבוע שנפלה טעות עובדתית או משפטית אצל אביהם כשערך את צוואתו, שכן אומד דעתו היה הפוך מהאפשרות ששניים משלושת ילדיו ינושלו מהרכוש המשפחתי.

הרשם דוד גלדשטיין דחה את בקשתם להארכת המועד, ובדיון בערעור שהגישו על כך הוחלט שהם יגישו בקשה חדשה לתיקון או ביטול הצוואה. לדבריהם, עיקרון השוויון הוא אבן הפינה של צוואת האב, אולם הצוואה החדשה של אימם משנה לחלוטין את אופן החלוקה, בניגוד למה שרצה האב.

לדבריהם, היא העבירה לבן רמי את המניות והזכויות שירשה מאביהם בחברות הקבוצה, ובהן זאוס השקעות, השקמים החזקות והשקעות, אחוזת פולג, אברהם רובינשטיין סנטר, אחוזת צהלה, טלנית סחר נדל"ן ופיננסים ועוד.

הם טוענים שניסו לדבר על לב אימם כמה פעמים וניסו ליישב את המחלוקת בדרכי שלום, אך לשווא. "כבר שנה שאברהם מתהפך בקברו, לא מוצא מנוח, בראותו את הקרע והסכסוך שהביאה אירמה על משפחתה הקרובה", הם טוענים. "ניתן רק להשתאות כיצד אירמה, רעייתו של אברהם מזה כיובל שנים, שהיתה חלק מהחינוך והנתינה השוויוניים, נותרה אדישה וזחוחה אל מול השבר המשפחתי שיצרה במו ידיה".

חופש לשנות

האם אירמה טענה בעבר, באמצעות עו"ד אפי פרי, כי ילדיה מנסים "להכתיב לה את האופן בו תנהג ברכושה ובקניינה". לטענתה, אין בעובדה שהיא ובעלה עשו צוואות הדדיות כדי להעניק לילדיה טענת הסתמכות, משום שביהמ"ש הכירו ב"חופש לשנות צוואה, בכל עת".

האם דוחה את הטענות כאילו החלטותיה אינן עצמאיות ומושפעות מבנה רמי. "יואב ונורית מודים בתביעתם כי קיבלו רכוש ניכר מהמנוח והאלמנה כמתנות. יותר מכך, באחרונה נתנה אירמה במתנה את הווילה שלה באפקה - ששווייה רב, ליעל רובינשטיין, בתו של יואב. על כך אין תרעומת למבקשים. האם גם העברה זו נעשתה בשיקול דעת פגום ותחת השפעתו של רמי?", טענה.