הערך המוסף של השימור

בית לוין

"בית לוין" מהווה ללא ספק נקודת ציון דרמטית בהפיכת שדרות רוטשילד לאחד הרחובות היוקרתיים והמבוקשים בת"א. מאז העסקה שבוצעה בסוף 2006, אז נמכר הבית למיליארדר היהודי-קנדי ג'רי שוורץ בסכום שיא של 8.25 מיליון דולר, יותר מ-12,500 דולר למ"ר בנוי, נסקו מחירי הבתים ברוטשילד עד לרמה של 10,000 דולר למ"ר ומעלה, פי 3-4 יותר מאשר לפני שנה שנתיים.

"בית לוין", הממוקם בשדרות רוטשילד 46 , תוכנן על-ידי האדריכל יהודה מגידוביץ' בשנת 1924 בסגנון אקלקטי. הבניין כולל שטח בנוי של 650 מ"ר וגן מרהיב סביב. הוא עבר גלולים רבים, שימש בשנות ה-50 וה-60 כבניין השגרירות הרוסית, היה בנק, בית ספר ללימוד אנגלית ושימש כבית המכירות הפומביות של "סותביס'", לאחר שיפוצו על ידי חברת אלרוב, שבסופו של דבר מכרה את הבניין.

אם נבחן כלכלית את עסקת בית לוין, נגיע מיד למסקנה שהמחיר גבוה פי כמה וכמה משוויו הריאלי של הנכס, הן לשימוש למשרד, הן למסחר והן למגורים. על פי הפרסומים, שוורץ מתכוון להפעיל את משרדיו הפילנטרופיים מהבית, כלומר כנראה גם הוא ידע שמדובר בעסקה לשימוש עצמי ולא בעסקת תשואה כלכלית. למרות זאת, בית לוין סיפק את יריית הפתיחה ל"בום" המחירים המאפיין את רוטשילד ואת הבתים לשימור, יותר מכל מתחם אחר בישראל. בד בבד, השפיעה עסקת בית לוין גם על בניינים נוספים לאורך השדרה. דוגמה מובהקת לכך מהווה מגדל היוקרה של קבוצת חבס, ההולך ומוקם ברוטשילד 1, ולאחרונה בוצעו בו עסקאות ב-10,000-13,000 דולר למ"ר.

גם רמות מחירי המשרדים בשדרות רוטשילד נמצאות בקו עלייה, אם כי היא הרבה פחות מרשימה. הסיבה - למבני המגורים בשדרה, הן לשימור והן המגדלים החדשים, קיים קהל רוכשים המוכן לשלם כמעט כל מחיר. לבנייני המשרדים יש הרבה יותר חלופות, ב"סיטי" הוותיק ובאזורי משרדים אחרים בגוש דן.

הכותב הוא סגן יו"ר לשכת שמאי המקרקעין.