ביי ביי נובלס: מה החיילים מעדיפים לעשן?

מעטים הישראלים שמצליחים להשתחרר מהצבא מבלי שעישנו כמה סיגריות. "גלובס" בודק מה מעדיפים החיילים לעשן (בעיקר מרלבורו ו-LM), כמה סיגריות בממוצע מעשן חייל ביום (יותר מ-7) והאם לצבע החפיסה יש השפעה (בהחלט כן)

השירות הצבאי זכור לרבים כתקופה בה התוודעו אל הטבק הממכר. צריכת סיגריות בקרב חיילים גבוהה יחסית ולא בכדי. השינוי המשמעותי בחיים, הלחצים, ובעיקר ההווי (או הלחץ) החברתי מניעים את החיילים והחיילות לעשן.

חברת ש.י.ר.ן, המפעילה את רשת השקליות (לשעבר שק"ם) ביותר מ-270 נקודות מכירה בבסיסים וביחידות צה"ל ברחבי הארץ, חשפה את נתוני מכירות הסיגריות במהלך החודשים ינואר-יוני בארבע נקודות מכירה הממוקמות בארבעה בסיסים שונים - בסיס חיל הים באשדוד, בסיס ג'וליס, בית הספר לקצינים (בה"ד 1) ובסיס חיל אוויר בחצרים. אלה וחבריהם ביתר הבסיסים חשופים למגוון זהה לזה הנמכר לכלל האוכלוסייה, והמחירים נמוכים ב-1-2 שקלים בלבד לחפיסה.

מעדיפים סיגריות יקרות

מנתוני המכירות בכלל השקליות עולה כי המותג הפופולארי בקרב חיילים הוא מרלבורו, המחזיק בנתח של 26% מכלל המכירות. יש להניח שהתדמית המאצ'ואיסטית שמשדרות הפרסומות למותג האמריקאי גורמים לחיילינו לבחור בסיגריות יקרות על-פני האלטרנטיבות הזולות יותר. עובדה זו מעניינת בעיקר בהתחשב בהכנסתם החודשית הנמוכה של חיילים בשירות סדיר ולאור העובדה שמחירה של חפיסת מרלבורו הוא כ-19.5 שקל.

בפער קטן, במקום השני ממוקמת LM עם 24% מכלל המכירות, ובפער גדול יותר ניצבות פרלמנט ו-ווינסטון עם 15% ו-14% בהתאמה. מחירה של חפיסת LM היא כ-15 שקל ופרלמנט - 19 שקל. הסיגריות הזולות ביותר בשקליות הן נאמבר ניין (9-10 שקל), אך שיעורי המכירות שלהן אפסיים.

כוכבת העבר הזכורה לרבים עוד מימי הצבא - נובלס - זוכה לאהדה נמוכה בקרב החיילים של היום. שיעורי המכירה של החפיסה הירוקה עומדים על 1% בלבד.

נתונים נוספים נמסרו מחברת "לעומק התודעה" המתמחה בשיווק לצעירים (בני 18-35). מהנתונים, המבוססים על ממצאי סקירות TGI ומסקרים שמבצעת "לעומק התודעה", עולה כי בתקופת הלימודים האקדמאים למחיר יש כנראה השפעה גדולה יותר - בקרב סטודנטים עד גיל 35, 34% מעשנים LM, ו-20% בוחרים בווינסטון (לעומת 6% מחיילי הסדיר).

החלוקה לפי הבסיסים שונים מגלה שוני בדפוסי הצריכה - כך למשל בג'וליס תופס המותג מרלבורו 24% מסך המכירות לעומת נתח של 14%-16% בקרב חיילים המשרתים בחיל-הים באשדוד ובקרב חיילי חיל האוויר בחצרים. בבסיס חיל הים באשדוד המותג הפופולרי הוא ווינסטון (26%) ובבסיס חיל האוויר בחצרים מחזיק המותג LM כרבע מסך המכירות. גם המשרתים בג'וליס מעדיפים לעשן LM, המחזיקות כ-27% מסך המכירות.

עוד מעניין לראות כי בבסיס חיל הים נרשמה אהדה גבוהה יחסית למותגי קאמל - 11% לעומת 1% בבסיס ג'וליס ו-5%-8% בבה"ד 1 ובבח"א חצרים. בחצרים בולט חוסר הפופולאריות של מותגי פרלמנט - 11% לעומת 17% בבסיסים האחרים שנבדקו.

נתוני "לעומק התודעה" בהסתמך על סקירת TGI לשנת 2006 מלמדים כי שיעור המעשנים בקרב חיילים בשירות סדיר דומה לזה של כלל האוכלוסייה ועומד על כ-20%. כ-3% מקרב החיילים דיווחו שכבר הספיקו להפסיק לעשן. כך גם 18% מקרב כלל האוכלוסייה שהגדירו עצמם כמעשנים לשעבר.

השוני בין קבוצת החיילים בסדיר לעומת כלל האוכלוסייה, לפי נתוני "לעומק התודעה", הוא במספר הסיגריות ליום - בקרב החיילים בשירות סדיר 35% השיבו כי הם מעשנים 1-5 סיגריות ביום, כ-30% מעשנים 11-20 סיגריות ביום, כרבע הצהירו כי הם מעשנים 6-10 סיגריות ביום, ו-12% נוספים אמרו שאינם מעשנים בכל יום.

מספר הסיגריות שמעשנים חיילים צפוי ככל הנראה לגדול עם הגיל, כך בהסתמך על נתוני כלל האוכלוסין. לדוגמה, 27% דיווחו כי הם מעשנים 11-20 סיגריות ליום, 14% מעשנים 21-30 סיגריות ביום ו-8.5% מעשנים יותר מ-30 סיגריות ביום (לעומת פחות מאחוז אחד בקרב החיילים).

אין דבר כזה "לייט"

בינואר 2004, אסרה ועדת הכלכלה של הכנסת לכתוב על האריזות מונחים הרומזים להפחתת הנזק בסיגריות, כמו "לייט", "אולטרא לייט" או "מיילד". במקביל הוגדל ל-30% שטח האזהרה מטעם משרד הבריאות. כך או כך, השימוש במונח "לייט" לא נשחק בקרב המעשנים, העושים את ההפרדה גם כשאינה מצוינת רשמית על גבי חפיסות הסיגריות. היצרניות אף מקפידות לבדל בין סוגי הסיגריות באמצעות צבעים שונים של חפיסות.

ואכן, מסתבר שתפיסת הסיגריות כמזיקות פחות - עושה את העבודה. אף שכבר שלוש שנים אסור לכתוב על סיגריות "לייט", בקרב חיילים בשירות סדיר קיימת העדפה ברורה לעישון סיגריות הנתפסות ככאלה על-פני סיגריות רגילות. כ-57% מהם ציינו את העדפתם ל"לייט" לעומת 18% שציינו את העדפתם לסיגריות רגילות. נתוני כלל המעשנים באוכלוסייה מלמדים כי כ-53% מעדיפים לייט לעומת 40% המעשנים סיגריות רגילות.

באגודה למלחמה בסרטן מדגישים כי סיגריות "לייט" פוגעות בבריאות המעשן בדיוק כמו סיגריות רגילות ויתכן שאף יותר מהן - כפועל יוצא מהשינוי באופן ובכמות העישון. לדברי רבקה פרייליך-זלצר, דוברת האגודה, "הטבעת המושג "לייט", היא תרמית מחוכמת של יצרניות הסיגריות.

"קל יותר להתחיל לעשן אולם קשה להפסיק. הצעירים הם צרכנים פוטנציאליים לחברות הסיגריות שרוצות לאמץ את אותם כבר בשלב מוקדם ולאורך שנים", היא מוסיפה.

לסדנאות גמילה של האגודה למלחמה בסרטן 995-599-800-1.

עישון