משקיעים אוסטרליים קיבלו את הרישיון להפקת נפט משדה חלץ שמדרום לאשקלון

בין בעלי המניות של החברה שקיבלה את הרישיון לוי מוצ'קין, שעיה בוימלגרין ומשפחת ליברמן החברה הזוכה, אבניו אנרג'י, התחייבה להשקיע 4.5 מיליון דולר בהפקת הנפט במשך שלוש שנים בשדה, שעד כה הרישיון בגינו היה בידי חברת לפידות

מי אמר שמשקיעים זרים לא נכנסים לתחום חיפושי הנפט והגז בארץ?

שדה הנפט חלץ, אחד ממאגרי הנפט הוותיקים בישראל, יחליף בקרוב ידיים. זאת, לאחר שהממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות, ד"ר יעקב מימרן, אישר את מתן הרישיון בשדה "חלץ-כוכב" לחברת אבניו אנרג'י ישראל

(ISRAEL AVENUE ENERGY) הנמצאת בבעלות מלאה (100%) של אבניו גרופ, שבין בעלי מניותיה נמנים משפחת ליברמן האוסטרלית (16%), השותפה גם בחברת פז, איל הנדל"ן, שעיה בוימלגרין (8.4%), מבעלי אזורים, ואיש העסקים לוי מוצ'קין ואחיו מנדל מוצ'קין (25%). נציין, כי לוי מוצ'קין היה בעבר שותפו של איש העסקים החבד"ניק, יוסף גוטניק.

את אבניו אנרג'י ישראל (AEI) מייצגת עו"ד נחמה ציבין, המכהנת גם כדירקטורית אצל שעיה בוימלגרין בחברת משולם לווינשטיין ובמספר חברות נוספות בארץ.

שדה הנפט חלץ שהתגלה ב-1955 מדרום לאשקלון, נחשב לתגלית הנפט המסחרית היחידה שנמצאה בארץ. השדה מכיל שלושה מאגרים: "חלץ", "ברור" ו"כוכב", והוא משתרע על שטח של כ-229.6 אלף דונם. משדה הנפט חלץ הופקו עד כה 17.2 מיליון חביות נפט גולמי מתוך 19.1 מיליון חביות הנמצאות במאגר הגולמי.

עד לאחרונה נמצא הרישיון להפעלת השדה בידי חברת הקידוחים לפידות שבשליטת יעקב (לוקסי) לוכסמבורג. משרד התשתיות החליט להוציא את הרישיון להפעלת השדה למכרז, לאחר שפגה החזקה שבידי לפידות. נציין, כי לפידות נמצאת במחלוקת עם משרד התשתיות לגבי חלק משטח הרישיון ובעבר דיווחה כי היא שוקלת לנקוט צעדים משפטיים. כנגד ל"גלובס" נודע, כי המשרד קיבל שלוש הצעות ממשקיעים בארץ ובחו"ל שהתעניינו בקבלת הרישיון, בהם גם לפידות, ולבסוף התקבלה הצעתה של אבניו גרופ.

בהתאם לרישיון שקיבלה ממשרד התשתיות, AEI התחייבה לתוכנית עבודה למשך שלוש השנים הקרובות, שתכלול ביצוע סקרים סיסמיים חדשים, שיחזור של חלק מהבארות ותחילת קידוח של באר חדשה. ב-AEI מעריכים כי היקף ההשקעות הנדרש על-מנת לעמוד בדרישות תוכנית העבודה הוא 4.5 מיליון דולר (20 מיליון שקל).

עוד מעריכים ב-AEI, כי פוטנציאל הפקת הנפט מהשדה טרם מוצה. לדברי החברה, ישנן 53 בארות פוטנציאליות, מהן ניתן להרחיב את הפקת הנפט, ובמקביל בכוונת החברה לבדוק פרוספקטים נוספים בשטח הרישיון.

אבניו גרופ נסחרת ב-OTC בארצות-הברית (לפי שווי שוק של כ-3 מיליון דולר בלבד) ועוסקת בחיפושי נפט וגז בצפון מערב ארצות-הברית ובטורקיה.

יצוין, כי בין בעלי המניות של החברה ניתן למצוא גם את שגריר ישראל בטורקיה לשעבר, אורי בר נר. נציגה של משפחת ליברמן בחברה הוא הרש קופר. מוצ'קין, המכהן כיו"ר אבניו גרופ הוא הבעלים והיו"ר של מספר חברות ציבוריות באוסטרליה העוסקות בכריית מחצבים, הפקת אנרגיה גיאותרמית וחיפושי נפט וגז. מוצ'קין, לשעבר אחד מבנקאי ההשקעות הגדולים באוסטרליה, הקים אבניו גרופ ב-1999. "העובדה שהפרויקט יניב לחברה תזרים מזומנים קבוע, בשילוב עם אפשרות לאפסייד בהפקת הנפט, מהווה הזדמנות חשובה עבור החברה ובור בעלי מניותיה. כמו כן, אנחנו נרגשים מהעובדה שניצבת בפנינו האפשרות להגדיל משמעותית את היקף הפקת הנפט, עניין חשוב הן לחברה והן למשק הישראלי", אמר מוצ'קין בהתייחסו למתן הרישיון.

הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות אישר כי המשרד העניק את הרישיון לקבוצת AEI. במשרד הביעו שביעות רצון מכך שמספר חברות מהארץ ומחו"ל הביעו עניין בהמשך הפקת הנפט משדה חלץ, וזאת במסגרת המדיניות של שר התשתיות, בנימין בן אליעזר, לקדם את חיפושי הנפט והגז בישראל. ד"ר מימרן הדגיש, כי קבוצת AEI תידרש לעמוד בתוכנית העבודה שאושרה על-ידי מינהל הנפט.