גורמים במשרד ראש הממשלה בביקורת על הרמטכ"ל: "אשכנזי אינו קצין המוסר של הממשלה"

אשכנזי במכתב לראש הממשלה ולשר הביטחון: "שחרור אסירים ללא שחרורו של שליט אינו ערכי, ואינו מוסרי" * אביו של החייל החטוף דווקא תומך בשיחרור: "במקרה הזה אני תומך במדיניות הממשלה"

תגובות סוערות במערכת הפוליטית למכתבו של הרמטכ"ל. אתמול גרם המכתב לנשיא לעכב את חנינת האסירים הפלסטינים מעזה. היום, ממשרד ראש הממשלה מביעים ביקורת על אשכנזי: "אשכנזי אינו קצין המוסר של הממשלה".

גורמים בממשלה מביעים הסתייגות ממכתב הרמטכ"ל, רב-אלוף גבי אשכנזי, לראש הממשלה, אהוד אולמרט, ולשר הביטחון, אהוד ברק. במכתב מביע אשכנזי הסתייגות משחרור אסירים פלשתינים, תושבי רצועת עזה, כל עוד אין משחררים את החייל החטוף גלעד שליט. "שחרור אסירים ללא שחרורו של שליט אינו ערכי, ואינו מוסרי", נכתב שם.

מקורבי אולמרט אומרים כי הרמטכ"ל לא הביע הסתייגות מקצועית משחרורם של האסירים בהתייעצויות שהיו עימו, והוא אף אישר בחתימתו את שחרורם. "רב אלוף אשכנזי אינו קצין המוסר של הממשלה", קראו בלשכה.

מכתבו של הרמטכ"ל הוא שגרם לנשיא המדינה, שמעון פרס, לעכב עד אתמול בערב את חתימתו לחנינת האסירים מרצועת עזה, ולפיכך הם משוחררים רק הבוקר. אתמול, בזמן שהאסירים מיהודה-ושומרון כבר יצאו בדרך למשפחותיהם, 30 אסירים עזתיים חיכו וחיכו.

הרצוג: זכותו וחובתו של הרמטכ"ל להביע דעתו

חבר-הכנסת יצחק הרצוג מחזק את צעדו של הרמטכ"ל וטוען כי זאת זכותו ואף חובתו: "הוא הכין וכתב את המכתב כחלק מתהליך החנינה, ובסופו של דבר דרג המדיני הוא המוסמך לחתום על החנינה. הוא זה שצריך להחליט". גם חבר-הכנסת אפרים סנה מצדד באשכנזי: "זכותו של הרמטכ"ל לכתוב לכל גורם ממלכתי. לא ראיתי רמטכ"ל שכל-כך השתדל להרחיק את הצבא מהפוליטיקה".

מנגד חבר הכנסת, רן כהן ממרצ, מתח ביקורת על אשכנזי. לא ייתכן שאיש צבא יעסוק בנושאים המוסריים, הוא טוען: "הרמטכ"ל חרג מסמכותו. זה לא עניינו להתייחס לנושא המוסרי של שחרור האסירים. הוא טעה בכתיבת המכתב".

שליט: אנחנו משחררים אסירים - בצד השני לא עושים דבר

בעקבות הפרשה אמר היום נועם שליט, אביו של החייל החטוף גלעד שליט כי הוא בעד שחרור אסירים גם אם אין לזה קשר ישיר לבנו: "במקרה הזה אני תומך במדיניות הממשלה שצריך לשחרר אסירים באופן מבוקר, אבל קשה לי להתעלם מהפן הרגשי ומהעובדה שבזמן שאנחנו משחררים אסירים - בצד השני לא עושים דבר".