מכון הרישוי קומפיוטסט יפצה רוכשי רכב משום שלא זיהה פגמים במנוע

קומפיוטסט חוייב בכ-8,000 שקל בגין עלות החלפת חלקים במנוע, עלות הבדיקה והשמאי ועוגמת נפש

בית המשפט לתביעות קטנות בראשון לציון חייב את מכון הרישוי והבדיקה "קומפיוטסט" מעבדות רכב ממוחשבות, לפצות זוג שרכש רכב משומש אחרי בדיקה במכון, וזאת משום שהתרשל ולא זיהה בו ליקויים שאינם "סטנדרטיים".

אלכס ואירינה ברונשטיין רכבו רכב יונדאי מסוחר רכבים, לאור הממצאים החיוביים של הבדיקה במכון, שכללה פירוט ליקויים סטנדרטיים. אלא שבדיקה שנערכה במוסך יונדאי כעבור שבוע העלתה בעיה שהצריכה החלפת המנוע או חלקים ממנו.

שמאי שחוות דעתו צורפה לתביעה העלה, כי בבדיקת המנוע במוסך נמצא כי קיים איחור בהצתה, הגורם לפעולה בלתי תקינה של המנוע, ירידה בהספק ותצרוכת דלק גבוהה. כן נמצא שגלגלת שיניים על גל הארכובה, המניעה את מערכת התזמון, חופשייה על הציר כתוצאה מבלאי. רוכשי הרכב העדיפו להחליף את המנוע במשומש על פני אפשרות לפרקו ולהחליף חלקים ממנו.

בחוות הדעת נכתב, כי בטופס הבדיקה של הרכב לא נרשם דבר אודות המצב האמיתי של המנוע - הספק נמוך, תצרוכת דלק גבוהה ומנוע "מזייף".

קומפיוטסט טענה מנגד, ש"הרכב נסע עוד 550 ק"מ לאחר הבדיקה שלנו, השתחרר גלגל השיניים שמחזיק את רצועת התזמון והרס הכל. לא יכולנו לצפות זאת, זה לא נעשה בזמן הבדיקה, זה נעשה תוך כדי שימוש. אין לנו כל שליטה על הדברים האלה. אנחנו יודעים לבדוק רכבים".

השופטת יעל בלכר קיבלה את טענת התובעים, לפיה "המסר העולה מדו"ח הבדיקה והרושם שניטע בהם על-ידי עובד קומפיוטסט הוא כי הרכב תקין, למעט ליקויים סטנדרטיים. הליקויים המצוינים בטופס הם ליקויים מינוריים".

היא דחתה את טענת קומפיוטסט, כאילו חוות דעת השמאי (שלא הופרכה) אינה מבססת את רשלנותה, וזאת משום שהשמאי קובע במפורש שלא מדובר בתקלות שנוצרו בשבועיים מאז קניית הרכב, וכי "הבוחן לא הבחין בתקלה ולא רשם בטופס הבדיקה את מצבו האמיתי של המנוע" למרות ש"ניתן היה לאבחן בעת נסיעת המבחן ובפעולה לא תקינה וסדירה של המנוע".

עוד קבעה, שהתניה בטופס הבדיקה, לפיה את "משמעות הליקויים, חומרתם והערכת מחיר לתיקון יש לקבל ממוסך מורשה או שמאי רכב" אינה פוטרת את המכון מאחריות אם התרשל ולא גילה פגם שבודק סביר ומיומן צריך היה לגלות. "טענה כזו, אם תתקבל, משמיטה את היסוד תחת עצם קיומה של הנתבעת. אם בכל מקרה יש לפנות למוסך מורשה או שמאי, מה טעם יש בבדיקת הנתבעת?", תהתה השופטת.

היא חייבה את קומפיוטסט בעלות החלפת חלקים במנוע (ולא החלפת המנוע כולו) בסך 6,000 שקל, עלות הבדיקה (420 שקל), שכ"ט השמאי (1,200 שקל) וכן 500 שקל בגין עגמת נפש. במקביל, דחתה התביעה נגד סוחר הרכבים משום שלא נמצא שהסתיר מידע מהקונים. (ת"ק 1563/07).