אקדמאים חוזרים לצה"ל - מתכנת מתחיל מרוויח באזרחות 9,000-12,000 שקל; בצה"ל יקבל אותו מתכנת 7,500 שקל - אז למה לחזור?

סרן נירית מרקוביץ', מתכנתת בת 30, מסבירה: "אין ספק שיש פער מבחינת תנאי השכר אבל התפקיד מאד מאתגר; בנוסף קיבלתי רכב צמוד ומממנים לי 50% מהתואר השני" * אם אתם יועצים ארגוניים או עורכי-דין יכול להיות שצה"ל יתקשר גם אליכם

צעירים רבים המצויים בתחילת הקריירה המקצועית שלהם בוחרים לשוב ולהתגייס לצבא, הפעם כמקצוענים. מה גורם לצעירים מבטיחים אלה לעשות אחורה פנה ולחזור לבסיס, למדים ולתורנויות. כל זאת, למרות הרגרסיביות הטמונה בביצוע המהלך, הקושי התפישתי, השוני מהקולגות האזרחיות, ולעתים אף יכולת השתכרות נמוכה מזו הנהוגה בשוק האזרחי. מסתבר, שיש כמה מרכיבים שמכריעים את הכף לטובת צבא הגנה לישראל.

עשייה בעלת משמעות

רב סרן קרן הלרמן, בת 32, ראש מדור פיתוח ארגוני באגף משאבי אנוש, חזרה לצבא לאחר שירות חובה מלא. בגלגול הראשון שירתה בחיל מודיעין וסיימה כמדריכה. "אני זוכרת את היום האחרון בו דחפתי את שמיכת הפוך לרכב של ההורים וחזרתי למרכז. לא ציפיתי למפגש נוסף עם הצבא, בטח לא מהסוג הזה. זה היה שירות מספק ומהנה ותרומתי ניתנה אף מעבר אליו, בקורס קדם צבאי ובתקופת קבע בסוף הסדיר".

לאחר שירות החובה למדה הלרמן תואר ראשון ושני במחלקה למדעי ההתנהגות באוניברסיטת בן-גוריון, ושילבה לימודי פסיכולוגיה וסוציולוגיה. "בסוף התואר הראשון, כשכולם חיפשו עבודה במקצוע, מצאתי עבודה סטודנטיאלית במחלקת ההדרכה של מפקדת זרועות היבשה, בפיתוח והנחיית סדנאות לפיתוח מפקדים וסגלים. חיפשו חבר'ה עם ניסיון הדרכתי מעולם מדעי ההתנהגות, וככה התגלגלתי. זה היה מפגש חוזר עם הצבא, כאזרחית, במשרה חלקית ובמקביל ללימודים. כשסיימתי את התואר השני התלבטתי מה לעשות. בצבא נאמר לי שמקימים גוף חדש, עם תקן חדש בתחום מדעי ההתנהגות, ושאלו אם זה מעניין אותי. בדיעבד, זה לא היה מעבר נדיר, שכן אני פוגשת בצבא עמיתים רבים.

"המעבר לצבא היה ישיר, מפני שלא עבדתי בחברות אזרחיות שלא כסטודנטית ובמשרה מלאה. המשרה היתה משרת קבע ולא משרה אזרחית, וכשצלצלו ושאלו אם אהיה מוכנה להתגייס, שקלתי את האופציה. בכל זאת, לא מדובר בחווית הגיוס של גיל 18, עם קיטבג, כשאת נפרדת מהחיים האזרחיים. הסטטוס אחר, וידעתי שאני מיועדת לתפקיד מסוים בעיסוק שלי.

"משמעות אחת של החזרה לצבא היתה קורס קצינים, שעשיתי בגיל 27 עם בנות 19, שזו חוויה קצת רגרסיבית. גם לסגל לא היה פשוט להכיל את השונות. אבל בראייה הרחבה, זה היה שווה. בסופו של דבר, מדובר באפיזודה בת שלושה חודשים והיא חולפת.

"בתפקיד הנוכחי אני ראש מדור פיתוח ארגוני של אגף משאבי אנוש, במסגרתו אני יועצת לחיל חינוך ולמשטרה הצבאית וכפופות לי יועצות אחרות. אני מנהלת חבר'ה עם תואר שני ומנחה אותם מקצועית. זה נשמע קלישאתי, אבל העשייה שלי בצבא בעלת משמעות. היום, אני מלווה תהליכים של גיבוש כיווני פעולה וחזון, ואני יודעת לומר שהייתי מאוד רוצה לראות את הדברים האלה מתממשים, לא רק כיועצת אלא גם כאזרחית".

יתרון נוסף אותו מציינת הלרמן הוא מערכת ההכשרה הרצינית והמקצועית אליה היא משתייכת. "מה שמושך הוא הקהילה המקצועית החזקה. מישהו עם תואר שני וניסיון לא רחב ניצב מול אתגרים די גדולים. לדוגמה, תפקיד ראשון כיועץ בבסיס הדרכה של ארגון מורכב עם מאות אנשים ומערכת הכשרתית תומכת".

משכורת של יועץ ארגוני מתחיל, העובד כשכיר בחברת ייעוץ, היא 6,500 שקל. יועץ בעל ניסיון ירוויח 10,000 שקל, ועצמאי יגבה בין 40-250 דולר לשעה. מדובר צה"ל נמסר כי שכר ברוטו של יועץ ארגוני מתחיל בדרגת סרן, עם גמול השתלמות א', הוא כ-7,000 שקל. שכר ברוטו של יועץ ארגוני ותיק, בעל 10 שנות ותק, רס"ן עם גמול השתלמות מקסימלי, הוא כ-14,200 שקל. גורמים צבאיים מדגישים, כי השכר מבטא שכר גלובלי ואין תוספות שכר בגין שעות נוספות, תורנויות או לילות, שמשרתי הקבע נדרשים לבצע כחלק מתפקידם.

ומה בנוגע לתנאים?

"תלוי היכן אתה עובד כיועץ ארגוני. ברור לי שבחברת היי-טק התגמול הכספי יהיה קצת יותר גבוה עם הניסיון שלי, וסביבת העבודה תהיה יותר נוחה מזו הצבאית. אבל כשחזרתי לצבא מאוד הופתעתי. אחרי עשר שנים, חלה קפיצת מדרגה בהרבה דברים. מצד שני, בהשוואה לחברות היי-טק יש הבדלים גם בדברים הקטנים. אני, לדוגמה, הולכת לקנות לעצמי חלב וקפה בשק"ם, כי נותנים חלב רק ללשכות. אבל אסייג ואומר, שתנאים מסוג זה אינם נמצאים בראש סדרי העדיפויות שלי בחיפוש עבודה. זה לא מה שאני מחפשת".

הדברים אותם היא כן מחפשת בקריירה, הם תחושת המשמעות והקהילה המקצועית. "במכוני מיון האינטרס הוא כלכלי, אין להם תמריץ לזהות האם האנשים שהם המליצו עליהם בציונים גבוהים אכן התקדמו בעתודה הניהולית. מנגד, בארגון צבאי, שהאינטרס שלו לא כלכלי, באמת חשוב לדעת ונעשים מבחני תוקף למיונים".

"אבל יש גם מחיר לבחירה הזו, מעבר לחלב בשק"ם. בהתנתקות, למשל, מחד העברתי הכנות מנטליות לקבוצת אנשי קבע, מתוקף תפקידי, ומאידך הייתי עתודה של איש קבע כזה ויכלו לקרוא לי למשימה שלא קשורה לתפקיד שלי. אני מניחה שבחברה אזרחית לא פוגשים חוויות כאלו, אבל זה מה שאני נדרשת אליו כקצינה, ללא קשר להיותי יועצת ארגונית ובעלת תואר שני".

תפקידים פורצי דרך

סרן נירית מרקוביץ', מתכנתת בת 30, ראש צוות פיתוח תוכנה ביחידה האחראית על ניהול המשאבים בצה"ל של אגף התקשוב, משרתת בקבע כבר שלוש שנים. בשירותה הצבאי הראשון שימשה כמ"כית בנות ולאחר מכן כקצינת קורסים. לאחר שהשתחררה למדה מתמטיקה ומדעי המחשב בטכניון, לשם הגיעו נציגים מהצבא, שחיפשו קצינים שמסיימים לימודים. "נתתי קו"ח והזמינו אותי לראיון. לא היה לי אכפת לשמוע מה יש להם להציע".

והתפקיד שהציעו נשמע לה מעניין. "במקביל הייתי בכמה ראיונות בחברות, הבנתי שאצלם אתחיל בתפקידי עבודה שחורה והתפקיד הזה היה מעבר. התפקיד הראשון שלי היה מנתחת מערכות במטה אגף לוגיסטיקה רפואה מרכזים, והוא אכן ענה על הציפיות. רוב האנשים שלמדו איתי התחילו כבודקי תוכנה או כותבי קטעי קוד קצרים. אני אפיינתי מערכות והייתי אחראית על תוכניתנים שביצעו את העבודה. התפקיד כלל יותר גמישות מבחינת בחירת העבודה שאעשה". בקרוב היא עוזבת את תפקידה ומקודמת להיות רמ"ד יישומים מתקדמים. "התפקיד הוא קפיצת מדרגה משמעותית אחרי שלוש שנים, הוא ברמה הכלל צה"לית ופורץ דרך מבחינה טכנולוגית ותפישתית".

שכר מתכנת מתחיל בעולם המקצועי האזרחי נע בין 9,000-12,000 שקל. מדובר צה"ל נמסר כי שכר ברוטו של מתכנת מתחיל בוגר תואר ראשון בהנדסה/מדעי המחשב, דרגת שכר סרן וגמול השתלמות א', הוא כ-7,500 שקל. שכר ברוטו של מתכנת שאינו בוגר תואר ראשון בדרגת סמ"ר ללא גמול השתלמות הוא 4,500 שקל, ועם גמול השתלמות א' הוא 5,500 שקל. "אין ספק שיש פער מבחינת תנאי השכר, זה הבדל משמעותי. אבל אני נמצאת ב'תכנית למרכיב האיכותי', תכנית להשארת אנשי המערך הטכנולוגי. קיבלתי רכב צמוד ואני לא משלמת עליו. בנוסף, מבחינת הלימודים, יש לי חצי יום בשבוע ללמוד לתואר שני ומממנים לי 50% מהעלויות. נכון שבמשכורת יש הפרש, אבל זה פחות מעניין אותי כי התפקיד מאוד מאתגר".

הסביבה שלה תמכה מאוד בצעד, למרות שהגדירה אותו כיוצא דופן. "כל בוגרי המחזור שלי מאוד הופתעו, אבל גם מאוד פרגנו. אני מרוצה מאוד".

ורסטיליות מבורכת

סרן שחר גרינברג, משפטן בפרקליטות הצבאית, השתחרר משירות חובה ב-1998 בדרגת סמ"ר, והחל ללמוד משפטים באוניברסיטת חיפה. ב-2002, עם סיום לימודיו, שימש במשך שנה כמתמחה בלשכת השופט אורי שהם, לשעבר הפרקליט הצבאי הראשי, בבית-המשפט המחוזי בתל-אביב. לאחר הסמכתו החל לעבוד במשרד אזרחי, עד שיום אחד קיבל שיחת טלפון מהשופט שהם. "הוא שאל אותי האם אהיה מעוניין לחזור לקבע, לתפקיד משפטי בפרקליטות הצבאית. שאלתי במה מדובר והוא השיב, שמחפשים עו"ד לתפקיד עוזר משפטי לנשיא בית הדין הצבאי במחוז שיפוט צפון. בתפקיד שימש אל"מ אבי לוי, שהיום הינו נשיא בית דין מרכז מטכ"ל. הלכתי לפגוש אותו והיה חיבור טוב. החלטתי לעשות סוויץ' ולהתגייס חזרה לצבא. עם חזרתי קיבלתי דרגת סגן ייצוג והתחייבתי לצאת לקורס קצינים תוך שנה וחצי, אם אחליט להמשיך".

לאחר שנתיים בתפקיד החליט גרינברג להמשיך בפרקליטות, ולשם כך נדרש לצאת לקורס קצינים בגיל 28. "הכנה של שלושה שבועות, כל המסלול, בלי הנחות."

זה לא הרגיש מוזר?

"לא. כי לקחתי את הקורס באופן פרופורציונאלי ובוגר יותר מאשר קורס קצינים בגיל 19, 20. זה היה רק אמצעי וחובה במסגרת הכניסה לקבע. כן היה לי חשוב ליישר קו, להיות קצין ככל הקצינים, ולא להסתפק בדרגות ייצוג על הכתף. חשוב שכל משפטן צבאי, גם אם אינו עושה תפקיד צבאי מובהק, יהיה עם הכשרה של קורס קצונה, שמעניקה ראייה צבאית רחבה".

איך השתלבה המסגרת הצבאית עם החיים האישיים שלך?

"היא השתלבה בקלות רבה, בלי קשיים ובאופן מאוד הרמוני. מסגרת צבאית, ככל מסגרת, בעלת יתרונות וחסרונות. העובדה שבחרתי להיכנס לקבע בגיל 26, לצאת לקורס קצינים בגיל 28 ולחתום קבע לא מתוך מסלול של עתודה בו התחייבתי, מדברת בעד עצמה. התפקידים בפרקליטות מאוד מאתגרים ואני מאוד מרוצה מהם, זו גם הסיבה שנשארתי".

עו"ד מתחיל במשרד גדול מרוויח 6,000 שקל, כאשר קיים פער של 25%-30 בשכר בין משרד רגיל למשרד מוביל. בחלק מהמשרדים יש גם הטבות נוספות כגון נסיעות משרד לחו"ל. מדובר צה"ל נמסר כי שכר ברוטו של משפטן מתחיל, סרן עם גמול השתלמות א', הוא כ-10,000 שקל. שכר ברוטו של משפטן ותיק בעל 10 שנות ותק, רס"ן עם גמול השתלמות מקסימלי, הוא כ-19,000 שקל.

"בצבא אין נסיעות לטורקיה, אלא אם הן על חשבונך" הוא מודה. "אני יכול לומר, ולא רוצה לחטוא ולהישמע קלישאתי, אבל אני חושב שמשכורת ותנאים הם לא חזות הכול. בחוץ מתקבעים במשרד בעל אפיון מסוים עם סוג תיקים זהה. לעומת זאת, בפרקליטות הצבאית יש המון ורסטיליות, והראיה לכך, למשל, שבימים אלה אני מסיים את תפקידי כתובע בתחום פלילי ועובר לתפקיד יועץ בתחום אחר. בנוסף, יש גם תפקידים של סנגור ומחלקה לדין בינלאומי. זאת אומרת, שקיימת אפשרות לעשות מגוון רחב של תפקידים בעלי אוריינטציה משפטית שונה, והניוד בין תפקיד לתפקיד יותר קל מאשר בחוץ".

ובכל זאת, מה החסרונות של המערכת הצבאית?

"ישנה מרות, משמעת, אי אפשר בלי אותם כללים, וטוב שכך. אני גם קצין בצה"ל וגם עושה תורנויות. מחר בבוקר אני יוצא לשבוע אבטחת יישובים בשטחים, מה שלא הייתי עושה כעו"ד פרטי, אבל אז הייתי עושה שירות מילואים. אז זה לא ממש שונה".

ומה עם העבודה על מדים?

"גם באזרחי אתה לובש מדי משפט".

נתוני השכר האזרחיים התקבלו מחברת מנפאואר פרופשיונל ו-MIT מקבוצת מנפאואר.