ה"וושינגטון פוסט": נתינים צפון-קוריאניים נפגעו בתקיפת חיל האוויר בסוריה

לדברי פקיד בכיר, ייתכן שייעודו של המתקן שהותקף היה ייצור פלוטוניום * ה"וושינגטון פוסט": ארה"ב וקוריאה הצפונית איתנות בדעתן לקיים את הסכם פירוק הנשק הגרעיני

נתינים צפון קוריאניים נפגעו בתקיפת חיל האוויר בסוריה דיווח אתמול (א') וושינגטון פוסט.

לפי דו"חות מודיעיניים בעלי סיווג סודיות גבוה, שמצוטטים בידיעה, יעד ההתקפה הישראלית בסוריה אכן היה "מתקן הקשור לפעילות גרעינית", כפי שנטען בידיעות עיתונאיות קודמות. הנתינים הצפון-קוריאניים שנפגעו שהו באתר בעת ההתקפה.

המידע כלול במאמר מאת בעל הטור הפוליטי ג'ים הוגלנד, הידוע כבעל מקורות מידע טובים בקהיליית המודיעין האמריקנית והבינלאומית. כזכור, בצעד מפתיע גינתה ממשלת קוריאה הצפונית במילים חריפות את הפעולה הישראלית בסוריה, אך בגינוי לא נכלל שום רמז לקרבנות צפון-קוריאניים בהתקפה.

לדברי פקיד בכיר, בעל גישה למסמכים המסווגים, ייתכן שייעודו של המתקן שהותקף היה ייצור פלוטוניום. ישראל סיפקה לארה"ב תצלומים, חומרים שנלקחו מהמקום וכן דגימות קרקע שלוקטו לפני ואחרי ההתקפה, לפי שני מקורות עצמאיים שמצוטטים במאמר.

כיצד להסביר את העובדה שקוריאה הצפונית סייעה לסוריה בתחום הגרעין בעיצומן של השיחות שהיא ניהלה עם ארה"ב ומדינות אחרות ("שיחות השש") לפירוק הנשק הגרעיני שברשותה?

בעל הטור מעלה כמה סיבות אפשריות, אך מלווה כל אחת מהן בסימן שאלה: פרפורי גסיסה של הטקטיקות הפיראטיות הבינלאומיות, שהיו מקובלות על ממשלת קוריאה הצפונית, לפני שהממשלה מתחייבת למשטר של אי הפצת נשק להשמדה המונית? ביטוי לביטחון העצמי של פיונגיאנג, שטרם התערער, שהיא יכולה לומר בפומבי דבר אחד ולעשות מאחורי הקלעים את היפוכו? ואולי מדובר פשוט בהחלטה של אחת מזרועות ממשלת קוריאה הצפונית להמשיך במזימות ותחבולות, בעוד שהזרועות האחרות פונות לדרך אחרת?

כך או כך, העובדה שממשלות ארה"ב וקוריאה הצפונית החליטו להתעלם מהתקרית בסוריה כדי להגיע להסכם על פירוק הנשק הגרעיני של פיונגיאנג מראה ששתי המדינות איתנות בדעתן לקיים את ההסכם, אומר בעל הטור.

קודם לכן דיווחה רשת ABC כי ישראל הודיעה לארה"ב על המתקן הגרעיני בסוריה כבר לפני כמה חודשים, אך בלחצה של שרת-החוץ האמריקנית, קונדוליסה רייס, נדחתה ההתקפה עד לעת האחרונה.